Funderingar om tändspolar!
Egentligen inte - när du väl har bygg din pulsgivare - som kan byggas av 555, PIC-processor eller RC-krets över en smithtrigger så använder du dess utgång (kanske via buffrar/inveterare för större ström) och driva 2 st TOS-linksändare parallellt (eller i serie om du har högre spänning och använder open kollektor drivare.
I serikopplingsfallet så garanterar du verkligen att båda sändarna går igång samtidigt i tiden ( I TOS-link block är det vanlig lysdiod som är sändare)
det här måste byggas in i helskärmade metallådor där alla utgångar (utom optofibern) måste vara lågpassfiltrerade - både när det gäller sändaren och drivelektroniken till trissorna - annar är det lätt hänt att högspänningsknäpparna från spolen går in och stör och kanske förstör känslig CMOS/TTL-logik - det är inte bara layouten som är det viktiga - även lådor och hur kablar till och ifrån skall hanteras.
När det gäller tädspolar så bör man ha något som börja leda vid den önskade spänning (37000), dvs att energin i spolen har någonstanns att ta vägen - annar är det lätt hänt att det blir överslag mellan lindningarna i tändspolen och dess ansluningar - har den första överslaget väl ägt rum så är spolen i prinsip förstörd då överslaget lämnar kolspår efter sig i isoleringen eller på ytan och dess spänningstålighet är kanske bara 1/3 mot innan. ett par metoder är att sätta en Zenerdiod (dubbelriktad) på primärsidan med spänning valt (med kännedom av trafons omsättning) som ger något över dom önskade 37000 volten, alternativt tillräkligt stor konding över bryttransistorn så att strömmbromsningen vid brytning inte går fullt så fort att den överstiger 37000 Volt på sekundären - givetvis blir det en dämpad svängskrets , men det är det annars också även med liten konding..
---
Skall du har riktigt höga spänningar med fyverkeri runt så är det tesla-coils som gäller, men skillnaden mellan att använda tändspole som högspänningsgenerator och teslcoils är att tändspolen ger pulsad likström och teoretiskt går att likrikta och lagra i konding om man nu hittar kondingar och dioder för 72000 Volt, (kommer ihåg för länge sedan ett försök att använda dubbelsidig kretskort som högspänningskonding tillsammans med likriktarrör från gammal S/V-TV och tändtransfomator från oljepanna - trots att jag rivit/etsat bort ca 2.5 cm koppar från kanterna var sida av kortet så glömmer jag aldrig dom klättrande urladdningbågarna i halv dm-längd som gick över kanten från var sida av korten - det bara vid 10 kV) medans tesla coils är en resonanskrets som jobbar i många kHz och kanske flertal MHz med tämligen vidsträckt konstruktion vilket gör att det är mycket svängande elektrostatiska och elektromagentiska fält i luften runt spolen när den jobbar - vilket är en bidragande del till dom showmässiga urladdningarna då fälten påverkar hur och var urladdningarna sker. Jag menar att dess 'urladdningar' som fylls på av HF-fält runt omkring är inte riktigt av samma typ som när det är mellan högspänd likström mellan två elektroder och det skapas en distinkt jonkanal där huvudströmmen går vid urladdning.
I serikopplingsfallet så garanterar du verkligen att båda sändarna går igång samtidigt i tiden ( I TOS-link block är det vanlig lysdiod som är sändare)
det här måste byggas in i helskärmade metallådor där alla utgångar (utom optofibern) måste vara lågpassfiltrerade - både när det gäller sändaren och drivelektroniken till trissorna - annar är det lätt hänt att högspänningsknäpparna från spolen går in och stör och kanske förstör känslig CMOS/TTL-logik - det är inte bara layouten som är det viktiga - även lådor och hur kablar till och ifrån skall hanteras.
När det gäller tädspolar så bör man ha något som börja leda vid den önskade spänning (37000), dvs att energin i spolen har någonstanns att ta vägen - annar är det lätt hänt att det blir överslag mellan lindningarna i tändspolen och dess ansluningar - har den första överslaget väl ägt rum så är spolen i prinsip förstörd då överslaget lämnar kolspår efter sig i isoleringen eller på ytan och dess spänningstålighet är kanske bara 1/3 mot innan. ett par metoder är att sätta en Zenerdiod (dubbelriktad) på primärsidan med spänning valt (med kännedom av trafons omsättning) som ger något över dom önskade 37000 volten, alternativt tillräkligt stor konding över bryttransistorn så att strömmbromsningen vid brytning inte går fullt så fort att den överstiger 37000 Volt på sekundären - givetvis blir det en dämpad svängskrets , men det är det annars också även med liten konding..
---
Skall du har riktigt höga spänningar med fyverkeri runt så är det tesla-coils som gäller, men skillnaden mellan att använda tändspole som högspänningsgenerator och teslcoils är att tändspolen ger pulsad likström och teoretiskt går att likrikta och lagra i konding om man nu hittar kondingar och dioder för 72000 Volt, (kommer ihåg för länge sedan ett försök att använda dubbelsidig kretskort som högspänningskonding tillsammans med likriktarrör från gammal S/V-TV och tändtransfomator från oljepanna - trots att jag rivit/etsat bort ca 2.5 cm koppar från kanterna var sida av kortet så glömmer jag aldrig dom klättrande urladdningbågarna i halv dm-längd som gick över kanten från var sida av korten - det bara vid 10 kV) medans tesla coils är en resonanskrets som jobbar i många kHz och kanske flertal MHz med tämligen vidsträckt konstruktion vilket gör att det är mycket svängande elektrostatiska och elektromagentiska fält i luften runt spolen när den jobbar - vilket är en bidragande del till dom showmässiga urladdningarna då fälten påverkar hur och var urladdningarna sker. Jag menar att dess 'urladdningar' som fylls på av HF-fält runt omkring är inte riktigt av samma typ som när det är mellan högspänd likström mellan två elektroder och det skapas en distinkt jonkanal där huvudströmmen går vid urladdning.
kan du fixa ett kopplingsschema till den skulle vara jätte skoj att testa att bygga en sådanxxargs skrev: När det gäller tädspolar så bör man ha något som börja leda vid den önskade spänning (37000), dvs att energin i spolen har någonstanns att ta vägen - annar är det lätt hänt att det blir överslag mellan lindningarna i tändspolen och dess ansluningar - har den första överslaget väl ägt rum så är spolen i prinsip förstörd då överslaget lämnar kolspår efter sig i isoleringen eller på ytan och dess spänningstålighet är kanske bara 1/3 mot innan. ett par metoder är att sätta en Zenerdiod (dubbelriktad) på primärsidan med spänning valt (med kännedom av trafons omsättning) som ger något över dom önskade 37000 volten, alternativt tillräkligt stor konding över bryttransistorn så att strömmbromsningen vid brytning inte går fullt så fort att den överstiger 37000 Volt på sekundären - givetvis blir det en dämpad svängskrets , men det är det annars också även med liten konding..
---
Skall du har riktigt höga spänningar med fyverkeri runt så är det tesla-coils som gäller, men skillnaden mellan att använda tändspole som högspänningsgenerator och teslcoils är att tändspolen ger pulsad likström och teoretiskt går att likrikta och lagra i konding om man nu hittar kondingar och dioder för 72000 Volt, (kommer ihåg för länge sedan ett försök att använda dubbelsidig kretskort som högspänningskonding tillsammans med likriktarrör från gammal S/V-TV och tändtransfomator från oljepanna - trots att jag rivit/etsat bort ca 2.5 cm koppar från kanterna var sida av kortet så glömmer jag aldrig dom klättrande urladdningbågarna i halv dm-längd som gick över kanten från var sida av korten - det bara vid 10 kV) medans tesla coils är en resonanskrets som jobbar i många kHz och kanske flertal MHz med tämligen vidsträckt konstruktion vilket gör att det är mycket svängande elektrostatiska och elektromagentiska fält i luften runt spolen när den jobbar - vilket är en bidragande del till dom showmässiga urladdningarna då fälten påverkar hur och var urladdningarna sker. Jag menar att dess 'urladdningar' som fylls på av HF-fält runt omkring är inte riktigt av samma typ som när det är mellan högspänd likström mellan två elektroder och det skapas en distinkt jonkanal där huvudströmmen går vid urladdning.
Ja ett ett kopplingsschema vore trevligt om du skulle kunna knåpa ihop ett enkelt 
Men jag förstår inte riktigt vad du försöker förklara tror jag. Har suttit och klurat på detta och velar bara fram och tillbaka. Dom ska serie kopplas? och den andra spolen kommer ligga 37000V högre än den förra? Hur ska det gå till? Det kommer ju inte hålla
Sen ha nått som börjar leda vid 37000V? Ett gnistgap? Zenerdioder som håller 37000V lär ju inte finnas heller? Hmmm är inte med på tänkandet riktigt =(
Tesla Coils ligger givetvis högst uppe på "att göra" listan och det är ju givetvis en helt annan show av nått sånt!
Och visst har jag tänkt tanken men när jag börjat gå lite djupare i det så inser jag att jag för det första inte alls har tillräcklig kunskap att göra en och jag känner att ajg inte riktigt har tid att lära in allt just nu. Sen att skaffa alla grejer har jag märkt kan bli ganska dyrt, så jag har inte heller ekonomi till det! Samt att ett projekt som det skulle ta åtskilliga timmar att genomföra och just nu har jag inte tid till något sånt. Det skulle antagligen bara bli ett påbörjat projekt om jag nu skulle börja med det! ^^
Tänkte bara det här skulle kunna va en rolig grej att börja med för att lära sig lite.
En liten Jacob's Ladder har jag tänkt försöka mig på som andra projekt! Hittade en liten artikel i Allt om elektronik tror jag det var om hur man kunde göra en liten en =) Det enda som jag fann svårt i den artikeln var att man behövde linda en egen toroid. Men jag ska klura lite på hur man kan använda en eller två microvågsungns tranformatorer ist! Men det blir senare projekt
Det första jag håller på med nu så fort jag får grejer är att bara göra en enkel uppkoppling med 1 tändpole och en 555 krets sen kanske försöka trigga tändningen med optik för att bara förstå hur det ska fungera. Aldrig gjort en koppling med optokopplare.
Men men, idéer har jag iaf =P synd bara att man inte har tillräckligt med tid! Förutom att själva projekten tar tid i sig är det ju pluggandet för att förstå hur det ska funka som tar den största tiden! Ingen som kan tipsa om någon bok som kan vara bra för dessa projekt?

Men jag förstår inte riktigt vad du försöker förklara tror jag. Har suttit och klurat på detta och velar bara fram och tillbaka. Dom ska serie kopplas? och den andra spolen kommer ligga 37000V högre än den förra? Hur ska det gå till? Det kommer ju inte hålla

Sen ha nått som börjar leda vid 37000V? Ett gnistgap? Zenerdioder som håller 37000V lär ju inte finnas heller? Hmmm är inte med på tänkandet riktigt =(
Tesla Coils ligger givetvis högst uppe på "att göra" listan och det är ju givetvis en helt annan show av nått sånt!

Och visst har jag tänkt tanken men när jag börjat gå lite djupare i det så inser jag att jag för det första inte alls har tillräcklig kunskap att göra en och jag känner att ajg inte riktigt har tid att lära in allt just nu. Sen att skaffa alla grejer har jag märkt kan bli ganska dyrt, så jag har inte heller ekonomi till det! Samt att ett projekt som det skulle ta åtskilliga timmar att genomföra och just nu har jag inte tid till något sånt. Det skulle antagligen bara bli ett påbörjat projekt om jag nu skulle börja med det! ^^
Tänkte bara det här skulle kunna va en rolig grej att börja med för att lära sig lite.
En liten Jacob's Ladder har jag tänkt försöka mig på som andra projekt! Hittade en liten artikel i Allt om elektronik tror jag det var om hur man kunde göra en liten en =) Det enda som jag fann svårt i den artikeln var att man behövde linda en egen toroid. Men jag ska klura lite på hur man kan använda en eller två microvågsungns tranformatorer ist! Men det blir senare projekt

Det första jag håller på med nu så fort jag får grejer är att bara göra en enkel uppkoppling med 1 tändpole och en 555 krets sen kanske försöka trigga tändningen med optik för att bara förstå hur det ska fungera. Aldrig gjort en koppling med optokopplare.
Men men, idéer har jag iaf =P synd bara att man inte har tillräckligt med tid! Förutom att själva projekten tar tid i sig är det ju pluggandet för att förstå hur det ska funka som tar den största tiden! Ingen som kan tipsa om någon bok som kan vara bra för dessa projekt?
Har inget bra att rita med (saknar symboler mm)- skall ju vara läsbart också
Spänningsbegränsningen gör du på primären (lågspänningen) - inte sekundären (högspänning) - du har ju en utväxling på kanske 240:1 (siffra taget ur luften) - dvs vid 37000 Volt på sekundären så kanske spänningen över brytaren/transistorn är ca 150 Volt, har du en zenerdiod som börja leda vid 150 Volt då så blir inte spänningen högre på sekundären.
- Båda spolarna i tändspolen känner samma magnetfält och känner samma spänning _per_ _varv_ - när man bryter strömmen i en sådan induktans och då magnetfält inte kan existera utan ström, så höjs spänningen tills något leder igen - till varje pris - därför kan tändspolar skadas om den inte urladdas över en lämplig last - om lasten (dvs zenerdioden eller gnistgapet) sitter på sekundären eller primären har ingen betydelse - det viktiga är att energin lagrad i magnetfältet har någonstanns att ta vägen - erbjuder man inte en 'legal' väg för strömmen så slår den hål på isoleringen.
---
Som sagt börja göra en tändspole med optisk styrning och få det att funka - gör bygget så att det fungerar fristående med ett 12 Volt SLA-batteri på tändspolesidan utan någon som helst galvanisk kontakt till något i omgivningen
Därefter byter du ut optokopplaren mot motsvarande TOS-link - länk och få det att funka.
När du har fått allt att funka - så gör du en till exakt likadan uppsättning med TOS-link och allt.
på sändarsidan så seriekopplar du drivströmmen till båda TOS-linksändarmodulerna så att dess lysdioder tänds exakt samtidigt
har du gjort rätt så så kan du få båda tändspoleuppsättningarna att blixtra exakt samtidigt (använd tändstift som 'last' så att du hör och ser)
När du har fått allt ovanstående att fungera - då kan du seriekoppla tändspoleenheterna med varandra (dvs ena tändspoleenhetens HV-huttag kopplas till jord/chassie på den andra enheten) och du får 72000 Volt mellan första tändspole-enhetens chassie och den andra tändspoleenhetens HV-uttag. - det fins inget som hindrar ytterligare seriekoppling....
- du måste ha de 1 kanske 2 meters nylonfiber som ljusledare mellan TOS-linkmodulerna från varje enhet för att din styrdon (och du själv) inte skall skada av högspänningen om det råkar gå fel väg.. - som sagt det fins ingen normal optokopplare som klarar 37000 Volt - därför _måste_ du använda lösning som TOS-link för att få ordenlig luftsträcka mellan enheterna elektriskt sett.
---
Om du vill ha 'instant' högspänning - försök få tag på en tändtransformator till en oljepanna - 10000-volt kontinuerligt så att du får en konstant tändande och brinnande båge i ca 1 cm-längd - OBS livsfarligt strömstyrka och lågan är mycket het och tänder lät eld på saker...!!!
mickrovågsung-trafo tror jag ger bara runt 1500 Volt eller så - magnetronen behöver inte ha sååå myckte spänning.
Spänningsbegränsningen gör du på primären (lågspänningen) - inte sekundären (högspänning) - du har ju en utväxling på kanske 240:1 (siffra taget ur luften) - dvs vid 37000 Volt på sekundären så kanske spänningen över brytaren/transistorn är ca 150 Volt, har du en zenerdiod som börja leda vid 150 Volt då så blir inte spänningen högre på sekundären.
- Båda spolarna i tändspolen känner samma magnetfält och känner samma spänning _per_ _varv_ - när man bryter strömmen i en sådan induktans och då magnetfält inte kan existera utan ström, så höjs spänningen tills något leder igen - till varje pris - därför kan tändspolar skadas om den inte urladdas över en lämplig last - om lasten (dvs zenerdioden eller gnistgapet) sitter på sekundären eller primären har ingen betydelse - det viktiga är att energin lagrad i magnetfältet har någonstanns att ta vägen - erbjuder man inte en 'legal' väg för strömmen så slår den hål på isoleringen.
---
Som sagt börja göra en tändspole med optisk styrning och få det att funka - gör bygget så att det fungerar fristående med ett 12 Volt SLA-batteri på tändspolesidan utan någon som helst galvanisk kontakt till något i omgivningen
Därefter byter du ut optokopplaren mot motsvarande TOS-link - länk och få det att funka.
När du har fått allt att funka - så gör du en till exakt likadan uppsättning med TOS-link och allt.
på sändarsidan så seriekopplar du drivströmmen till båda TOS-linksändarmodulerna så att dess lysdioder tänds exakt samtidigt
har du gjort rätt så så kan du få båda tändspoleuppsättningarna att blixtra exakt samtidigt (använd tändstift som 'last' så att du hör och ser)
När du har fått allt ovanstående att fungera - då kan du seriekoppla tändspoleenheterna med varandra (dvs ena tändspoleenhetens HV-huttag kopplas till jord/chassie på den andra enheten) och du får 72000 Volt mellan första tändspole-enhetens chassie och den andra tändspoleenhetens HV-uttag. - det fins inget som hindrar ytterligare seriekoppling....
- du måste ha de 1 kanske 2 meters nylonfiber som ljusledare mellan TOS-linkmodulerna från varje enhet för att din styrdon (och du själv) inte skall skada av högspänningen om det råkar gå fel väg.. - som sagt det fins ingen normal optokopplare som klarar 37000 Volt - därför _måste_ du använda lösning som TOS-link för att få ordenlig luftsträcka mellan enheterna elektriskt sett.
---
Om du vill ha 'instant' högspänning - försök få tag på en tändtransformator till en oljepanna - 10000-volt kontinuerligt så att du får en konstant tändande och brinnande båge i ca 1 cm-längd - OBS livsfarligt strömstyrka och lågan är mycket het och tänder lät eld på saker...!!!
mickrovågsung-trafo tror jag ger bara runt 1500 Volt eller så - magnetronen behöver inte ha sååå myckte spänning.
Tack för dina mycket bra svar xxargs! =)
Nu börjar jag förstå hur du tänker tror jag
Kolla på denna film ca: 2.15 in i filmen:
Zenerdioden som ska förhindra för hög spänning fungerar den med samma princip som hans "charging choke" och "saftey spark gap"?
Ska zenerdioden ligga parallellt med primära spolen? Så blir spänningen högre än den ska vara går den vägen via zenerdioden istället? Hur hög spänning måste den klara då?
----
SLA batterier? sökte lite på det och fick upp "super sealed" 12V MC batterier. Duger det med såna?
Eftersom tändspolen inte får ha någon kontakt med omgivningen då gäller det också styrelektroniken förstår jag. Jag ska allstå ha två separata galvaniskt avskilda 12V matningar på varsin sida om TOS länken?
Har precis gjort en liten 555 timer krets som nu tänder 2 lysdioder exakt samtidigt i ställbar frekvens som jag då kan styra min TOS länk med.
Andra sidan av TOS länken då? Har aldrig byggt en optokrets så lite tips vore trevligt!
Det ska givetvis vara någon sorts optisksensor. Fotodiod? Sen behövs det någon förstäkarkrets typ transistor efter sensorn? Blir det mer elektronik på "the other side" av TOS länken?
----
Tändtransformatorer till en oljepannor ja...har läst om dom förut men vet inte vart jag får tag på dom eller om jag vill det
Skämt o sido. Nångång i framtiden kanske.
En dum idé! Serie koppla 2 st? Möjligt? Konstant spänning på 20kV!
Jag sitter på ett gäng MOT:ar hemma och nån trafo (flyback?) till en jätte gammal TV. Sekundärspolen är diskusformad och det sitter lite diverse ekeltronik på den. Ska ta lite kort på den och göra en egen tråd om den vad det kan tänkas vara =P
Två av MOT:arna vet jag inte vad det är för spänning på. En ligger på 2100V och tror den är runt 1800W ~ 0.86A. Den sista ligger på 2300V och 1350W ~ 0.59A. Tänkte försöka få tag på 2 st likadana bara, så jag kan seriekoppla dom samt få tag i FETA dioder så man kan likrikta samt dubbla spänningen! Då har man en början på en fin liten TC. (liknande den han har i filmen jag länkade till högra upp)
Nångång i framtiden ska det allt byggas en tesla coil! =) Men håller mig på denna nivå än så länge.
Nu börjar jag förstå hur du tänker tror jag

Kolla på denna film ca: 2.15 in i filmen:
Zenerdioden som ska förhindra för hög spänning fungerar den med samma princip som hans "charging choke" och "saftey spark gap"?
Ska zenerdioden ligga parallellt med primära spolen? Så blir spänningen högre än den ska vara går den vägen via zenerdioden istället? Hur hög spänning måste den klara då?
----
SLA batterier? sökte lite på det och fick upp "super sealed" 12V MC batterier. Duger det med såna?
Eftersom tändspolen inte får ha någon kontakt med omgivningen då gäller det också styrelektroniken förstår jag. Jag ska allstå ha två separata galvaniskt avskilda 12V matningar på varsin sida om TOS länken?
Har precis gjort en liten 555 timer krets som nu tänder 2 lysdioder exakt samtidigt i ställbar frekvens som jag då kan styra min TOS länk med.
Andra sidan av TOS länken då? Har aldrig byggt en optokrets så lite tips vore trevligt!

Det ska givetvis vara någon sorts optisksensor. Fotodiod? Sen behövs det någon förstäkarkrets typ transistor efter sensorn? Blir det mer elektronik på "the other side" av TOS länken?
----
Tändtransformatorer till en oljepannor ja...har läst om dom förut men vet inte vart jag får tag på dom eller om jag vill det

En dum idé! Serie koppla 2 st? Möjligt? Konstant spänning på 20kV!

Jag sitter på ett gäng MOT:ar hemma och nån trafo (flyback?) till en jätte gammal TV. Sekundärspolen är diskusformad och det sitter lite diverse ekeltronik på den. Ska ta lite kort på den och göra en egen tråd om den vad det kan tänkas vara =P
Två av MOT:arna vet jag inte vad det är för spänning på. En ligger på 2100V och tror den är runt 1800W ~ 0.86A. Den sista ligger på 2300V och 1350W ~ 0.59A. Tänkte försöka få tag på 2 st likadana bara, så jag kan seriekoppla dom samt få tag i FETA dioder så man kan likrikta samt dubbla spänningen! Då har man en början på en fin liten TC. (liknande den han har i filmen jag länkade till högra upp)
Nångång i framtiden ska det allt byggas en tesla coil! =) Men håller mig på denna nivå än så länge.
tändspolar går sönder om inte lagrade magetiska energin har någonstanns att ta vägen vid brytning och genererar så hög spänning att interna isoleringen bryts sönder med överslag som följd.
Detta gäller alla typer av induktansspolar av olika slag - även vanliga transformatorer (det går utmärkt att göra nära cm-långa gnistor av en gammal högtalartrafo - tyvärr fick man ofta överslag inne i lindningarna efter ett tag...)
---
Tack för trevlig filmsnutt om teslacoil - imponerade att folk verkligen tar sig tid att bygga hela vägen till en fungerande enhet - och ser inte vara sådär jättehäsosam att vara intill när den är igång - undras om en sådan går att CE-märka, Jag menar nu ur radiostrålningsmässig synvinkel
Zenerdioden kopplas parallellt över tändsplolens primärsida eller snarare bytaren - du bör har tillhörande tändkonding till tändspolen också.
SLA-batterie kan man säga avser alla underhållsfria blybatterier av geltyp eller glasfloss (dvs skvalpar inte och kan användas liggande på sidan om så) - vilken som helst i området 6-8 Ah duger - mindre om du bara tänke köra i korta perioder.
styrelektronik resp. högspänningsenhet får inte ha någon galvanisk kontakt med varandra (förutom de avsedda mellan högspänningsenheterna när de är seriekopplade - se det hela som seriekopplade batterier - medans styrelekroniken är som metallröret (ficklampa) batteriera stoppas i - är det inte ordentlig isolationsavstånd (med isolertejp etc.) mellan metallröret och batterierna så blir det kortis - cell för cell via metallröret - men också mellan första och sista cell i kedjan om de är seriekopplade och totala spänningen tillräckligt högt så att tejpisoleringen inte håller mot metallröret - därför måste alla koppel till kontrollenheten klara hela den spänningen som alla enheter seiekopplade är tänkta att ge. Av samma orsak kan man inte seriekoppla en bunt microvågsugn-trafos (på sin höjd max två - och då är alla säkerhetsmarginaler borta) då dessa kanske bara tål dubbla spänningen på sekundären gentemot sin primärspole - och vid seriekoppel av flertal trafo på sekundärsidan så blir det mycket mera pänning mot resp primäspole.
---
Har inte analyserat hur dessa 'charging choke' jobbar i systemet - men då den AC-mässigt är kopplad till en konding före så bildas det lätt en seriereonanskrets - och är det något som serieresonanskretsar kan tillverka så är det högspänning om den jobbar på resonansfrekvens - det är säkert goda skäl han har 'safety spark' för att det inte skall bli överslag i drosseln/kapasitansen - gnistgapet har samma soll som zenerdioden för din del. När det gäller högspänning så räcker det med en enda smäll/överslag i isoleringen och spänningståligheten kanske halveras för komponenten ifråga och omöjlig att laga (kolspår i själva isoleringen)
Man skall också ha klart för sig att själva teslaspolen jobbar som en resonanskrets i runt 20 - 30 MHz och använder gnistgap som brytare (dels via motorn - men också via raden med korta rören med liten gnistgap mellan varje rördel) - det är resonansringningen efter varje 'knäpp' (ungefär som kyrkklocka och kläpp) som skapar dom stora gnistorna i luften - inte den relativt sett lågfrekventa pulsande som motorbrytaren gör. Gnistorna som man ser runt en teslaspole är inte skapade av DC utan högfrekvens - vilket är en förklaring till de realtivt 'lungna' gnistorna.
Misstänker att 'charging' drosseln gör att strömmen inte rusar och tömmer kondingarna som är inkopplade för drosseln vid varje urladdning (fungerar som lågpassfilter) - samt ger induktionspänning nog för att starta en ny gnista i efterkommande brytare - på ungefär samma sätt som glimtändaren när den bryter så ger drosseln spänningsstöt för att tända själva lysröret.
---
har också använt likriktarrör för spänning från tändtransformator - och provade att använda ett kretskort som plattkondensator (åtskilliga cm koppar bortrivet efter kanterna - kan svära på att gnistorna var halvdecimeter långa när dom klättrade runt kanten på sagda kretskortskondensator - tills det blev överslag i likritarröret och sedan var det slutlekt (samma här - en gnista (skapar metalljoner) och den har tappat all spänningstålighet)
Detta gäller alla typer av induktansspolar av olika slag - även vanliga transformatorer (det går utmärkt att göra nära cm-långa gnistor av en gammal högtalartrafo - tyvärr fick man ofta överslag inne i lindningarna efter ett tag...)
---
Tack för trevlig filmsnutt om teslacoil - imponerade att folk verkligen tar sig tid att bygga hela vägen till en fungerande enhet - och ser inte vara sådär jättehäsosam att vara intill när den är igång - undras om en sådan går att CE-märka, Jag menar nu ur radiostrålningsmässig synvinkel

Zenerdioden kopplas parallellt över tändsplolens primärsida eller snarare bytaren - du bör har tillhörande tändkonding till tändspolen också.
SLA-batterie kan man säga avser alla underhållsfria blybatterier av geltyp eller glasfloss (dvs skvalpar inte och kan användas liggande på sidan om så) - vilken som helst i området 6-8 Ah duger - mindre om du bara tänke köra i korta perioder.
styrelektronik resp. högspänningsenhet får inte ha någon galvanisk kontakt med varandra (förutom de avsedda mellan högspänningsenheterna när de är seriekopplade - se det hela som seriekopplade batterier - medans styrelekroniken är som metallröret (ficklampa) batteriera stoppas i - är det inte ordentlig isolationsavstånd (med isolertejp etc.) mellan metallröret och batterierna så blir det kortis - cell för cell via metallröret - men också mellan första och sista cell i kedjan om de är seriekopplade och totala spänningen tillräckligt högt så att tejpisoleringen inte håller mot metallröret - därför måste alla koppel till kontrollenheten klara hela den spänningen som alla enheter seiekopplade är tänkta att ge. Av samma orsak kan man inte seriekoppla en bunt microvågsugn-trafos (på sin höjd max två - och då är alla säkerhetsmarginaler borta) då dessa kanske bara tål dubbla spänningen på sekundären gentemot sin primärspole - och vid seriekoppel av flertal trafo på sekundärsidan så blir det mycket mera pänning mot resp primäspole.
---
Har inte analyserat hur dessa 'charging choke' jobbar i systemet - men då den AC-mässigt är kopplad till en konding före så bildas det lätt en seriereonanskrets - och är det något som serieresonanskretsar kan tillverka så är det högspänning om den jobbar på resonansfrekvens - det är säkert goda skäl han har 'safety spark' för att det inte skall bli överslag i drosseln/kapasitansen - gnistgapet har samma soll som zenerdioden för din del. När det gäller högspänning så räcker det med en enda smäll/överslag i isoleringen och spänningståligheten kanske halveras för komponenten ifråga och omöjlig att laga (kolspår i själva isoleringen)
Man skall också ha klart för sig att själva teslaspolen jobbar som en resonanskrets i runt 20 - 30 MHz och använder gnistgap som brytare (dels via motorn - men också via raden med korta rören med liten gnistgap mellan varje rördel) - det är resonansringningen efter varje 'knäpp' (ungefär som kyrkklocka och kläpp) som skapar dom stora gnistorna i luften - inte den relativt sett lågfrekventa pulsande som motorbrytaren gör. Gnistorna som man ser runt en teslaspole är inte skapade av DC utan högfrekvens - vilket är en förklaring till de realtivt 'lungna' gnistorna.
Misstänker att 'charging' drosseln gör att strömmen inte rusar och tömmer kondingarna som är inkopplade för drosseln vid varje urladdning (fungerar som lågpassfilter) - samt ger induktionspänning nog för att starta en ny gnista i efterkommande brytare - på ungefär samma sätt som glimtändaren när den bryter så ger drosseln spänningsstöt för att tända själva lysröret.
---
har också använt likriktarrör för spänning från tändtransformator - och provade att använda ett kretskort som plattkondensator (åtskilliga cm koppar bortrivet efter kanterna - kan svära på att gnistorna var halvdecimeter långa när dom klättrade runt kanten på sagda kretskortskondensator - tills det blev överslag i likritarröret och sedan var det slutlekt (samma här - en gnista (skapar metalljoner) och den har tappat all spänningstålighet)
Okey jag tänkte rätt med zenerdioden då
Över brytaren? Blir det i mitt fall transistorn?
Efter motagaren på TOS-linken hur bör kretsen se ut då?
Dessa batterier skulle alltså duga? http://www.biltema.se/products/product. ... mId=105080
----
Jo en tesla coil är ju mer eller mindre en egen liten vetenskap! Visste inte att det statiska gnistgapet spelade så stor roll faktiskt. Får plugga lite TC teori nångång jag får tråkigt

Efter motagaren på TOS-linken hur bör kretsen se ut då?
Dessa batterier skulle alltså duga? http://www.biltema.se/products/product. ... mId=105080
----
Jo en tesla coil är ju mer eller mindre en egen liten vetenskap! Visste inte att det statiska gnistgapet spelade så stor roll faktiskt. Får plugga lite TC teori nångång jag får tråkigt

batteriet duger gott. kom ihåg alltid ladda dessa med ca 14.3 volt max 24h efter avslutad expriment - vilospänningen skall var 12.8 -13.2V 48h efter laddningen och därefter kan lagras minst ett halvår innan ny kontroll och laddning.
lagras sådant batteri halv till helurladdat så skadas de eller bli helt förstörda inom 14 dagar pga. sulfatisering...
Passa på att köpa biltemas helautomatiska mc-batterialddare (37-711, ser ut som ett nätagg till en laptop förutom krokodilklämmorna) - anslut och glöm bort, då den stänger av sig och underhållsladdar automatiskt.
om du har flera batterier - ge ca 1 dygn per batteri - eller köp fler laddare.
Du kan parallellkoppla batterier för laddning om de är från samma batch, men se till ha en smältsäkring på 2-3 ampere mellan batterierna i dessa fall. Blybatterier bör påbörja sin laddning inom 24 h efter urladdning.
---
När det gäller högspänning i väldigt många KV-klassen så börja det bli problematiskt att hitta halvledare som kan hantera detta - då använder man gnistgap som brytare/slutare - och för att få så distinkt slutning som möjligt så är det i HV-labratorier ofta stora metallklot som närmar sig varandra och tillslut hoppat en gnista över - detta för att inte få mörkerurladdningar och andra läckage innan huvudblixten tänds och då med i närmast nanosekunder i snabbhet.
lagras sådant batteri halv till helurladdat så skadas de eller bli helt förstörda inom 14 dagar pga. sulfatisering...
Passa på att köpa biltemas helautomatiska mc-batterialddare (37-711, ser ut som ett nätagg till en laptop förutom krokodilklämmorna) - anslut och glöm bort, då den stänger av sig och underhållsladdar automatiskt.
om du har flera batterier - ge ca 1 dygn per batteri - eller köp fler laddare.
Du kan parallellkoppla batterier för laddning om de är från samma batch, men se till ha en smältsäkring på 2-3 ampere mellan batterierna i dessa fall. Blybatterier bör påbörja sin laddning inom 24 h efter urladdning.
---
När det gäller högspänning i väldigt många KV-klassen så börja det bli problematiskt att hitta halvledare som kan hantera detta - då använder man gnistgap som brytare/slutare - och för att få så distinkt slutning som möjligt så är det i HV-labratorier ofta stora metallklot som närmar sig varandra och tillslut hoppat en gnista över - detta för att inte få mörkerurladdningar och andra läckage innan huvudblixten tänds och då med i närmast nanosekunder i snabbhet.