Enkelt basfilter, aktivt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Enkelt basfilter, aktivt?

Inlägg av squiz3r »

Hej,

Jag vill ha en utgång till en subbwofer eller bashögtalare, då hadde jag tänkt ha ett basfilter o sen lite elektronik, o den elektroniken vill jag ska få en signa vid varje "bas slag" i musiken. Hur gör jag lättast? Ett aktivt basfilter o sen en krets som känner av dem höga topparna, så att man bara får signalen vid "bas slagen"? Då jag inte är så hema på ljud tas alla förslag o länkar tacksammt imot!

//Daniel A
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ett brant Lågpassfilter + en op fixar biffen. Sen är det i princip bara hänga på vad som helst (med drivsteg såklart om det behövs).
den elektroniken vill jag ska få en signa vid varje "bas slag" i musiken.
Antar att du menar 'Ge' en signal?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ja, alltså först ska jag ju ha elektronik som ger en signal ut varje gång det kommer ett "bas slag", sen ska den signalen gå vidare till annan elektronik som ändrar signalen till en freqvens hadde jag tänkt. Men har du något exempel på det du sade ("Ett brant Lågpassfilter + en op fixar biffe")? Med OP menar du OP-AMP? Ska den vara kopplad som en förstärkare bara?

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tips: En bastrummas ljud ligger ofta runt 70-100Hz. Ljudet som känns i magen när man spelar på hög volym har mest "energi" vid 75Hz, så om ditt lågpassfilter släpper igenom upp till 80Hz så borde det fungera fint. Sedan behöver du troligen en schmitt-trigger som du ställer in så att den ger lagom signal.

edit: Jag är inte helt säker på vad du ska bygga. I ditt första inlägg skriver du "signal" så då låter det som att du vill få något (t.ex lysdioder som i ditt projekt) att reagera, men samtidigt låter det lite som om du vill bygga ett delningsfilter för en subbas-högtalare. Om du ska koppla in en bashögtalare så ska du inte använda schmitt-triggern som jag skrev om i förra stycket. Sedan kanske lågpassfiltret ska släppa igenom lite högre frekvenser, men det beror på högtalare, låda och hur du vill att det ska låta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Som jag uppfattar det vill squiz3r ha ett lågpassfilter som bara ansluts vid basdunk? Typ en schmitt-trigger som styr en utgång till ett lågpassfilter. Kan bli svårt att få detta knäpp fritt.

Sen undrar jag över den praktiska användningen? Om du vill ha stompigare(mera dunk) kanske en kompressor gör jobbet bättre.

EDIT: Jag missuppfatade nog med övre texten.

Men som de andra har sagt.

Lågpassfilter -> helvågslikriktare -> komparator/schmitt-trigger.

Gör man en helvågslikriktare med bara dioder krävs det nog att man förstärker audiosignalen då dioder bara leder över en viss spänning. Annars kan man göra en ideal likriktare med op-förstärkare (se ideal diod).
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag sitter nu och försöker bygga ett pasivt lågpassfilter, men det vill inte funka så bra... min kondensator är ca. 0,1uF, ungefär hur stort motstånd ska jag ha, jag har testat ner till 1K men då rör knapt utsignalen på sig. Vågar man ta mindre eller är det risk att man bränner förstärkaren?

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det beror på hur filtret är konstruerat och vilka frekvenser det ska släppa igenom / dämpa.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

som förslaget var så hade jag tänkt mig att släppa igenom allt under 80Hz.

såhär har jag kopplat:

Kod: Markera allt

audio in --->?R---,-------- audio ut
                C 0.1uF
audio GND --------'--------- Audio GND

//Daniel A
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tänk på att impedansen hos kondensator är Z = 1/(j*2*pi*f*C).

Z = impedans Ω
j = imaginära enheten (beteknas som i matematik)
pi = 3,14
f = frekvensen hos signalen [Hz]
C = kondensatorns kapacistans [F]

Bryr dig inte om imaginära, har med att ström och spänning inte är i fas, sätt som 1 i formlen.

Om du räknar på 20 kHz för 0,1 µF blir impedansen ca 80 Ohm. Jag hade använt 10 kOhm och mindre kondensator. Ända problemet blir att kretsen får hög utimpedans. Men det fixar man med en spänningsföljare om du nu ska driva något med utsignalen.

Snappt tänkt blir brytnings frekvensen för dit filter:
1 Ohm, 1 F = 1 rad/s
1 kOhm, 1 F = 1/10^3 rad/s
1 kOhm, 0,1 µF = 1/10^3*10^7 rad/s = 10^4 rad/s = 10^4/(2*pi) Hz = 1.5 kHz

Rätta mig om jag har fel. Är inte helt säker på vad normaliserat-passivt-filter har för brytfrekvens? Eller vad använder du för brytfrekvensformel?

EDIT: Rättade till fel i uträkningar
Senast redigerad av psynoise 21 mars 2007, 22:31:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Går man efter hur du har kopplat så borde R bli 19905Ω (19,9kΩ eller i närheten), men det skulle inte en förstärkare gilla.

Däremot borde det fungera med en konding på 25nF och två motstånd på 1Ω var. Det ena sätter du på samma ställe som du har nu, men det andra ska sitta parallellt över kondensatorn.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

JimmyAndersson: Du menar 100 kΩ?

Som jag förstår sätter det parallella moståndet ingångsimpedansen, bör då vara över 10kΩ iaf. Problemet är väl att med frekvensberoende ingångsimpedans blir det självsvängning?

Länk tips: Simple R-C Filter Cutoff
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nop, jag menade 1Ω (i det sista stycket alltså.) Men lita inte på det stycket. :) Fick det resultatet från ett filterberäkningsprogram (FreeFilter från NuHertz). När jag nu räknade efter så upptäckte jag att det var helt fel. Dubbelkollade och programmet hade angivit att kondingen skulle vara på 25mF. Dvs 25000µF ! :lol:

Däremot stämmer det första som jag skrev, dvs:
R = 19,905kΩ om C = 0,1µF.

"Problemet är väl att med frekvensberoende ingångsimpedans blir det självsvängning?"

Japp, det kan bli så. Det beror lite på hur hög/låg impedansen är.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Detta börjar bli kompliserat, varför gillar inte förstärkaren om jag har 19.9k? Jag får väll ta o beställa hem nya kondingar detta var den enda som jag har som är så liten...

//Daniel A
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Varför inte satsa på aktivt filter. Använd en LM324 eller någon annan billig op-förstärkare.

PS: Såg att LM324 var ganska dyr på Elfa. Men Bejoken är tio gånger billigare.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Som min rubrik säger är jag fullt öppen för aktiva filter, (om det inte är aldeles för dyrt) OP-AMP'ar har jag hemma, så om någon har en länk eller har lust att förklara så gärna :)
Vad blir bättre med aktivt?

//Daniel A
Skriv svar