koda rf-sändare/mottagare
koda rf-sändare/mottagare
hej.
jag undrar om det är någon som vet hur man programmerar/kodar en rf-sändare och mottagare så att den bara tillåter just den sändaren.
vilket språk bör man koda detta i?
tacksam för alla svar.
jag undrar om det är någon som vet hur man programmerar/kodar en rf-sändare och mottagare så att den bara tillåter just den sändaren.
vilket språk bör man koda detta i?
tacksam för alla svar.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Vad är det du skall programmera, eller med andra ord vad skall generera signalen/signalerna?
Du får väl koda signalen så att bara en viss sändare/mottagare kan avkoda signalen. eller skapa ett eget "protokoll" som ingen annan kan avkoda?
Programmera i ASM eller C är mitt förslag om du använder t.ex. AVR eller PIC. Eller du kanske bygger det runt en FPGA/CPLD och då är det andra språk som gäller.
Du får väl koda signalen så att bara en viss sändare/mottagare kan avkoda signalen. eller skapa ett eget "protokoll" som ingen annan kan avkoda?
Programmera i ASM eller C är mitt förslag om du använder t.ex. AVR eller PIC. Eller du kanske bygger det runt en FPGA/CPLD och då är det andra språk som gäller.
hej och tack för svaren 
det ska helst vara så säkert som möjligt...
jag gör en teoretisk design utav ett fjärrstyrt dörrlås som projektarbete i skolan...
grejen är den att jag inte kan så mycket om detta....
har kodat lite ASM, håller på att titta lite på hur man kodar i C
någon som har något lite mer konkret...typ vad man ska börja
tack i förväg!

det ska helst vara så säkert som möjligt...
jag gör en teoretisk design utav ett fjärrstyrt dörrlås som projektarbete i skolan...
grejen är den att jag inte kan så mycket om detta....
har kodat lite ASM, håller på att titta lite på hur man kodar i C
någon som har något lite mer konkret...typ vad man ska börja

tack i förväg!
ASM/C har inget med kodningen av radiolänken att göra, det har med hur man skriver instruktionerna till processorn.
Ditt största problem ligger i hur du ska kunna få radiolänken att vara "säker", när du väl ha den delen klar kan det vara dags att klura ut vad processorn ska göra och DÅ blir det aktuellt att se på ASM eller C. Ska det göras många uträkningar kan det vara lämpligt med C, är det "lite lagom" kan ASM vara enklare i en del fall.
Så börja i rätt ända, sedan kommer resten...
Ditt största problem ligger i hur du ska kunna få radiolänken att vara "säker", när du väl ha den delen klar kan det vara dags att klura ut vad processorn ska göra och DÅ blir det aktuellt att se på ASM eller C. Ska det göras många uträkningar kan det vara lämpligt med C, är det "lite lagom" kan ASM vara enklare i en del fall.
Så börja i rätt ända, sedan kommer resten...
Håller fullständigt me Icecap, börja med att hitta nån vettig RF sändare/mottagare typ nRF401 från elfa.sen då du fattar hur den fungerar får du välja MCU och Power Management. därefter kan du börja fundera på protokoll och börja sen bara med att skicka ett medelande o försök att ta mot det. en enkel lösning är att du skickar 1245346234 me ditt protokoll o tar du emot samma tal gissar du att det är rätt fjärr.
Denna lösning har dock ett stort problem en person i närheten kan bara "spela in" ditt medelande och spela upp det för att låsa/låsa upp din dörr, inte speciellt säkert.
Denna lösning har dock ett stort problem en person i närheten kan bara "spela in" ditt medelande och spela upp det för att låsa/låsa upp din dörr, inte speciellt säkert.