enkel krets för att registrera när det ringer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Foffe_87

enkel krets för att registrera när det ringer?

Inlägg av Foffe_87 »

jag undrar om nån har ett tips på en enkel krets med få komponenter för att få en lysdiod motsvarande lysa/blinka när det ringer. jag tänker mig att man parallellkopplar kretsen med telefonen då.

användningsområdet för denna är då jag nu gör lumpen som systemtekniker i en radiolänkpluton vilket betyder att jag är med i en grupp som upprättar samband o när det väl är gjort ska vi bara passa telefonerna i hytten.. det blir ganska tråkigt i längden när man inte har nått o göra så då ser man gärna på film men har man hörlurar hör man inte när det ringer o det blir ju inge bra, så därför behöver jag tips på enklel krets för o få en ljussignal istället. snabba svar uppskattas mkt då jag bara är hemma 2 dagar nu innan jag ska tillbaka och snart ut på övning igen.

får gärna vara vanlige komponanter bara då jag inte har mkt hemma o gärna vill få det fixat snart. tack på förhand
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här är en väldigt vanlig fråga på forumet. :)

Litet smakprov på de senaste trådarna inom ämnet:

Telefonprojekt

Telefonkollare

Ringindikator

Titta främst på inlägget av Bengt-re i sista länken.

Välkommen till forumet! :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Påminner om min nattjänsgöring i Sambandscentralen. "Ni får egentligen inte sova, men bara ni ser till att vakna när det ringer så...". Blev lite pinsamt ibland när man var för trött efter helgens bravader :)

För att återgå till ämnet så finns det färdiga att köpa till vanliga telefonnätet. Eller är det m/37or och kabel 1000DL som gäller?
Foffe_87

Inlägg av Foffe_87 »

DL är det.. är telefonerna i hytten med växeln som ska ha utrustningen.. är ju typ vanliga telefoner.. är ju vanliga uttag för vad jag tror är RJ-45 men är inte helt säker, kan vara mindre
Skriv svar