uMAX-Löda...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

uMAX-Löda...

Inlägg av squiz3r »

Nu blev jag riktigt förtvivlad, Jag har suttit i minst en timme o lödit på en uMAX;8 pin;3 x 3mm, http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MA ... AX5529.pdf När jag äntligen hadde fått på pinnar på alla benen skulle jag stoppa i dem i ett lödfritt kopplingsdäck o då trillar hela benet av... Så det blir bara till att ta en ny komponent o löda.. Finns det något enkelt sätt att få fast dem på en för etsat kort (Ö'ar) ?

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En tanke är att du fixar ett litet kretskort som du löder kretsen på. Sedan sätter du pinnar på själva kretskortet istället för direkt på kretsen.

Sodjan säljer adapters för ytmonterade kretsar som är gjorda på det sättet, men jag vet inte om måtten stämmer med din krets. Här är iallafall sidan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du skall aldrig använda så kraftig tråd så att tråden är lika stark eller starkare än benen på kretsen för då kan benen gå av om du böjer tråden som du märkte. Löder du i stället dit säg 0.2 mm koppartråd så skall det nog går bra då dessa är mjukare än benen på kretsen vilket gör att benen då inte går av.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Som sagt, smd suger.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nejdå, hanterar man det bara rätt så går det bra. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Dem korten känns dyrt att köpa.. Jag får väll lära mig att etsa. Jag använde tråden från en http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9525&path= så den traden böjs ju av sin egen vikt, så de är ju inte så hålbart...

//Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SMD är lättare att löda än hål monterad - det junket trillar ju ur hålen när man skall löda fast dem... ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om det inte var för att SMD alltid ska vara så fruktansvärt små så hadde jag varit en trogen anhängare till det, men om man är en fattig person med en vanlig lödstation och ett dåligt förstorings glas så är det inte så lätt att löda så ½!"#¤% små saker!!! :shock:

//Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) det blir värre när man fyllt 35.....

Satsa på 0805 eller 1206 så är det rätt lätt att löda även med lite grövre verktyg. Och sen så är en ny lödspets inte SÅÅÅ dyr heller....

En rätt bra metod när man gör kort själv är att blanda hål och ytmonterat - löd motstånd och kondingar på lödsidan och montera hål komponter på andra sidan så har man en bra kompromiss och kan också rätt ofta bygga sig runt byglar genom lite listing routing även på enlagerskort. Det går självklart också med hålmonterat, men som sagt - motstånd är tråkiga som hålmonterade och vem gillar att borra kretskort?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser nu i dess datablad att benen var tunnare än jag först fick för mig att dom var på dessa, var nämnligen en tid sedan jag lödde en sådan här kapsel. Jag hade kört med 0.05 mm tråd i så fall och lött på någonting på ändarna sedan så man kunnat sticka ner dom i kopplingsdecket. Med så tunn tråd kommer tråden att gå sönder först men den håller ändå bra för att vara så tunn.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det är just det som är positivt med dem att man slipper borra hål till dem. Men SMD motstånd är ganska lätta att löda, det är IC kretsarna som är jobiga...

//Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Limma kretsen uppochner på kortet som en död skalbagge och löd tunna trådar till paddar har jag gjort någon gång med någon äcklig QFN-kapsel... Inte snyggt, men brukar fungera..
Skriv svar