PWM-motorstyrning till 36V DC-motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Millox

Inlägg av Millox »

Asså, jag tyckte det stod att den klarade av att sourca 210 och sänka 360. Men jag kanske läste fel, snabbläste bara.

Ja, det blir 30 på vardera då, antar att du förstått hur man ska tänka men som en snabbförklaring för andra är det att man antar att gaten är en kondensator som är helt urladdad, i denna transistor är det 3.7 nF. Motståndet begränsar då maxströmmen till det som drivaren klarar, dvs matningspänning/ström ger motstånd.

Hur lång tid det tar för transistorn att leda räknar man helt enkelt ut genom rc-kretsen som bildas mellan gatemotstånd och gatekapacitans,, formeln är:
Vin = Vleda(1-e^(-t/(RC)))
Vleda är den spänning transistorn leder fullt vid, i ovan transistor minst 2 V (värstafallet)

Dioden ska ligga så den leder i motsatt riktning som strömmen går när motorn driver. Med den här drivaren kan du inte köra baklänges dock. Dioden måste klara minst maximala drivströmmen motorn tar, men att överdimensionera mer än några % är inte nödvändigt.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

> Asså, jag tyckte det stod att den klarade av att sourca 210 och sänka 360. Men jag kanske läste fel, snabbläste bara.

Hrmm, du har rätt, det var jag som läste fel :oops: Jag trodde att IR2101 klarade 210mA, och -02 klarade 360mA, men så var det ju inte.
Då tar vi IR2181 istället, den klarar 1,9A.

Då blir det ca. 5Ω gatemotstånd. Om jag har två paralellkopplade trissor så blir det väl 10Ω på varje trissa då? Två paralellkopplade 10Ω-motstånd blir ju 5Ω.
Eller så kanske jag inte behöver några motstånd alls med en sån drivare? För de lär väl knappast dra mer än 1,9A? Eller bör jag ta med motstånden för säkerhets skull ändå?
Millox

Inlägg av Millox »

Jo, motstånden ska du ha ändå. Potentiellt kan det ju bli oändlig ström med helt ideala komponenter... Nu blir det ju inte det, men då är det bättre att mäta över motstånden och anpassa dem efteråt. Och så har du fördelen med att du faktiskt kan mäta strömmen, något som ofta är bra när man försöker få såna här saker stabila.
Skriv svar