Engångskamerablixt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eboplasm

Engångskamerablixt

Inlägg av Eboplasm »

För en tid sedan slaktade jag en engångskamera och monterade in kretsen i en låda tillsammans med optiken för en gammal diabildsprojektor. Tanken är alltså att ett motiv skall blixtra fram, för eventuell åskådare. Det funkar så långt iaf.
På själva lådan har jag sen monterat en strömbrytare för att avfyra blixten med, problemet är att man liksom bara får toucha till strömbrytaren för att blixten skall slå, det funkar inte om man bara trycker in knappen, utan man måste se till att knappen fjädrar upp igen ganska fort. Jag gissar att det simulerar när slutaren öppnas på kameran så att säga.
Jag skulle vilja bygga den avtryckaren på nåt smidigare sätt.
Dels så att den skjuter av blixten pålitligt när jag trycker ner knappen, och dels skulle jag vilja kunna fjärrstyra det hela. Antingen trådlöst eller via en längre kabel.
Tacksam för tips!

mvh A
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Min första tanke blev en transistorliknande sak och en 555, någon får gärna kommentera?
Eboplasm

Inlägg av Eboplasm »

En 555 har jag också tänkt på, men vad skulle man kunna tänkas använda för att sluta kretsen? Finns det nån transistorvariant som klarar de strömmar som flödar i blixtkretsen? Eller ska man kanske köra på ett relä av nåt slag?

mvh A
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Det är väl ganska pyttesmå strömmar som strömmar till tändspolen för xenonröret? Då skulle det väl räcka med något som klarar spänningen?
Skriv svar