EDWIN Tråden
EDWIN Tråden
Eftersom jag använder EDWIN XP, i nuläget ver 1.5 tänkte jag att den här tråden vore bra för att dela erfarenheter om just EDWIN.
Jo, jag skule vilja ha möjligheten att göra dotterkort som man kan plugga in på ett moderkort, dvs använda dotterkortet som en komponent.
Dvs jag vill slippa arbetet med att återskapa det i bibliotekseditorn, med de felmöjligheter som då finns.
Importera och exportera är inte riktig samma sak.
Med hiearkier menar man tydligen möjligheten att dela upp projektet i olika delar, typ olika funktioner osv. Med olika schemor för varje enskilld funktion osv
Dvs jag vill slippa arbetet med att återskapa det i bibliotekseditorn, med de felmöjligheter som då finns.
Importera och exportera är inte riktig samma sak.
Med hiearkier menar man tydligen möjligheten att dela upp projektet i olika delar, typ olika funktioner osv. Med olika schemor för varje enskilld funktion osv
1: jag är ganska osäker på om det går till att börja med. Om vi antar att du har ett mindre kretskort med en funktion på som du vill plugga i "huvudkortet".... jag har alltid ritat det lilla kortet med de kontakter som behövs för pluggandet och därefter gjort en komponent som har de fysiska mått som motsvarar det lilla med kontakterna.
2: Schematic->File->New page, namnge nya sidan och du kan rita på den. Alla sidorna ingår i samma schema, man kan överföra nets osv.
2: Schematic->File->New page, namnge nya sidan och du kan rita på den. Alla sidorna ingår i samma schema, man kan överföra nets osv.
1: Jo det är exakt så jag gjort också. Men tänk vad det vore praktiskt om, det fungerade som gammla dos-protel, komponenter och projekt hade samma format, det var bara att välja ett färdigt kort, och vips så hade man det som en komponent.
2. Den funktionen känner jag till och använder, men alla dessa funktioner för att assigna io-noder och hiearki up ned osv, hjälpsystemet är något fattigt minst sagt, och min gamla bok från EDWIN 2k berättar inte mycket
2. Den funktionen känner jag till och använder, men alla dessa funktioner för att assigna io-noder och hiearki up ned osv, hjälpsystemet är något fattigt minst sagt, och min gamla bok från EDWIN 2k berättar inte mycket
NU har jag kommit på hur man gör, he he.
Håller som bäst på med ett litet projekt som består av 3 st kort, allt i samma databas och en nätlista som sträcker sig tvärsöver alla kort.
Måste säga att EDWIN är mäktigt.
Man kan tydligen skapa, i samma projekt upp till 99 olika krretskort och schemorna per kort kan sträcka sig över 99 blad.
Dvs totalt kan man ha 9801 schemor i samma projekt/databas och 99 olika kretskorts layouter.

Håller som bäst på med ett litet projekt som består av 3 st kort, allt i samma databas och en nätlista som sträcker sig tvärsöver alla kort.
Måste säga att EDWIN är mäktigt.
Man kan tydligen skapa, i samma projekt upp till 99 olika krretskort och schemorna per kort kan sträcka sig över 99 blad.
Dvs totalt kan man ha 9801 schemor i samma projekt/databas och 99 olika kretskorts layouter.
Skall Försöka.
Nu vet jag inte om det är någon skillnad mellan de olika versionerna.
Jag kör EDWIN XP Professional Commersial V1.5, och det är denna version följande gäller.
Det finns två typer av hiearkier:
1. Ett kretskort, funktioner/moduler uppdelade på olika blad.
2. Flera kretskort, en eller flera funktioner/moduler per kretskort.
Allt kan hanteras i en gemensam databas med all funktioner tillgängliga.
Gällande variant 1 har jag inte kommit på hur man gör än.
För variant 2 ritar man ett blockschema i "MAINHIER"
Blockschemat kan spänna över flera blad, bara att rita.
Blocken kopplas samman på vanligt sätt, med trådar, bussar och nät.
För alternativ 2 skapa nya "Circuits" med samma namn som blocken.
I "MAINHIER" välj verktyget "Components"/"Hierarchy Down"
Klicka på ett av blocken, och välj vad som skall vara associerat med det blocket.
Nu kan man klicka på blocket och rätt sida öppnar sig.
När man är i i schemat för modulen i fråga, välj verktyget "Components"/"Hierarchy Down"/"Set SubCircuit I/O-Nodes" och välj de nät som skall prata med andra moduler.
Detta lär kunna upprepas nedåt i flera nivåer.
Det bör vara allt, tror jag, får återkomma om jag kommer på nått mer
Nu vet jag inte om det är någon skillnad mellan de olika versionerna.
Jag kör EDWIN XP Professional Commersial V1.5, och det är denna version följande gäller.
Det finns två typer av hiearkier:
1. Ett kretskort, funktioner/moduler uppdelade på olika blad.
2. Flera kretskort, en eller flera funktioner/moduler per kretskort.
Allt kan hanteras i en gemensam databas med all funktioner tillgängliga.
Gällande variant 1 har jag inte kommit på hur man gör än.
För variant 2 ritar man ett blockschema i "MAINHIER"
Blockschemat kan spänna över flera blad, bara att rita.
Blocken kopplas samman på vanligt sätt, med trådar, bussar och nät.
För alternativ 2 skapa nya "Circuits" med samma namn som blocken.
I "MAINHIER" välj verktyget "Components"/"Hierarchy Down"
Klicka på ett av blocken, och välj vad som skall vara associerat med det blocket.
Nu kan man klicka på blocket och rätt sida öppnar sig.
När man är i i schemat för modulen i fråga, välj verktyget "Components"/"Hierarchy Down"/"Set SubCircuit I/O-Nodes" och välj de nät som skall prata med andra moduler.
Detta lär kunna upprepas nedåt i flera nivåer.
Det bör vara allt, tror jag, får återkomma om jag kommer på nått mer