Hydrauliska servomotorer för CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Hydrauliska servomotorer för CNC ??

Inlägg av Mizzarrogh »

Finns det möjligen någon här som har efarenhet av hydrauliska motorer i NC/CNC sammanhang?

Principen är väl en hydraulisk motor som styrs medelst en "Elektrohydraulisk servoventil"

Har sett detta arrangemang på endel gamla kopierfräsar.

Princip: Elektroniskt läshuvud (här tänkte jag mig att om man kopplar in tex en PC emellan så får man ju full CNC funktion) --> förstärkare(för signalerna) --> E- styrd hudraulventil

Anm: Med detta arrangemang slipper man ju problematiken med vridmoment hos stegmotorer, men hudraulmotorer kan man nog känna sig lugn för allt vad överbelastningar heter (med intern säkerhets/överbelasningsventil då givetvis)...

Dessutom bör man ju få en helt och hållet steglös gång (bortsett från vad eventuella datorer genererar då förstås)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den erfarenhet jag har av cncstyrda fräsmaskiner med hydraldrift är en prototypmaskin som annvändes i produktion , med rätt person vid maskinen och en halv dags grovdrift kunde den fungera med noggranhet på några tusendelar, men innan maskinen och framförallt hydraloljan stabiliserats sig i temperatur så höll den inte sig innom ett antal hundradelar

servoventiler finns i olika utförande, dom som är elhydral utan omväg via mekanik är eländig känsliga för allt, temperatuir hydraltryck skit om man gått motsols runt maskinen innan kalibrerar dom för man borde gått medsols o.s.v

om du kan så undvik det om du ska lite noggranhet i vad du ska göra :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, tänkte närmast på CNC konvertering av äldre maskiner
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

grym: Jag har ingen erfarenhet av hydrauliskt styrda cnc-maskiner men att maskinen du syftar på inte höll måtten beror nog inte på att den var hydraulisk, möjligtvis var regler-systemet dåligt inställt eller positions-återkopplingen dålig.

Det man troligtvis kan uppleva med hydr. jämfört med el är att servoloopen är segare så att man inte kan trimma det lika hårt men det gör inte systemet mindre noggrant.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den var dålig på grund av hydraliken, allt annat var lika som andra cncmaskiner som byggdes samtidigt

det som möjligen är att det finns bättre styrda ventiler nu men hittils har jag inte sett maskiner som föredrar hydralik där man har hög noggranhet, tyvärr

för en proffsmaskin gäller även att hastigheten skall vara hög för snabbgång och bearbetning, en hobbymaskin kan man annvända mindre ventiler och därmed få en bättre reglering

jag håller fast att det är ett elände med proppventiler till hudralik , när det ska vara noggrant, nu vill man hellre gå över till full elstyrning och plockar bort hydralkolvar till förmån för linjärenheter, antingen motor och kuggrem eller skruv
Skriv svar