Ultraljuds tvätt
Ultraljuds tvätt
Tjoo.
Tänkte beställa lite grejer från Kjell.com och blev intresserad av deras ultraljuds tvättar. Är dom lämpliga för rengöring av elektronik typ kretskort, mobil telefoner och liknande grejer. vad bör man använda för rengörinsvätska i dessa maskiner? isopropanol?
Nån som har erfarenhet av ultraljuds tvättar?
Tänkte beställa lite grejer från Kjell.com och blev intresserad av deras ultraljuds tvättar. Är dom lämpliga för rengöring av elektronik typ kretskort, mobil telefoner och liknande grejer. vad bör man använda för rengörinsvätska i dessa maskiner? isopropanol?
Nån som har erfarenhet av ultraljuds tvättar?
Ultraljudstvättar är inte till att rekomendera. De kan förstöra kristaller och displayer om du stoppar ner en hel telefon där i.
Jag har aldrig sett en tillverkare som har rekomenderat dessa, bara varnat för dem. Har provat att tvätta två helt nya telefoner i en sådan.. Båda fick skadade displayer och den ena telefonen tvärdog medans den andra fungerade.
Har hört från andra att de har fått sprickor i lödningar, speciellt i bga kretsar efter att ha kört kretskort i ultraljudstvätt.
Jag har aldrig sett en tillverkare som har rekomenderat dessa, bara varnat för dem. Har provat att tvätta två helt nya telefoner i en sådan.. Båda fick skadade displayer och den ena telefonen tvärdog medans den andra fungerade.
Har hört från andra att de har fått sprickor i lödningar, speciellt i bga kretsar efter att ha kört kretskort i ultraljudstvätt.
Men på kretskortet sitter kristaller och oscillatorer som tar stryk av ultra ljudet. Och på en del telefonen så sitter där rörelsesensorer som också tar styrk av det.
Från egen erfarenhet och andra verkstäder så vet jag att ultraljudstvätt fungerar bäst på smycken och ljusstakar. För att rengöra ett kretskort, använd borste och isopropanol.
Från egen erfarenhet och andra verkstäder så vet jag att ultraljudstvätt fungerar bäst på smycken och ljusstakar. För att rengöra ett kretskort, använd borste och isopropanol.
jag jobbade på ett företag som lagade nokia telefoner, och jag har aldrig varit med om att tvätten har tagit sönder komponenter eller kort, och då kanske jag har tvättat närmare 300 kort,
visst de finns dom gångerna då man glömt kortet i badet och då har den gått en halvtimma, och då kanske hälften av ggr så har kortet någon defekthet.
då de e 8 lager på 1.5mm så är de väll något som händer,
men dom räknar jag inte med då man övertvättat dom !!! :
och vi använde industri varianten av tvät, men ej på full styrka =)
nu vart jag nyfiken "Rörelse sensor" på telefoner ??
menar du typ lid switch som känner om luckan är stäng eller inte ?
sådanna brukar vara hall switch som reagerar på magnetism och har funnits på många kort jag har rengjort.
nu förtiden så på större kort så tar jag fram yes och spolar kortet under vatten och med en borste och yes rengör kortet på flusrester och dyligt,
de viktiga är att använda mycket tryckluft efteråt för att få bort ALL fukt.
detta funkar bara om via hålen är täckta , allså om kortet har täckande mask på sig.
inga problem
visst de finns dom gångerna då man glömt kortet i badet och då har den gått en halvtimma, och då kanske hälften av ggr så har kortet någon defekthet.
då de e 8 lager på 1.5mm så är de väll något som händer,
men dom räknar jag inte med då man övertvättat dom !!! :
och vi använde industri varianten av tvät, men ej på full styrka =)
nu vart jag nyfiken "Rörelse sensor" på telefoner ??
menar du typ lid switch som känner om luckan är stäng eller inte ?
sådanna brukar vara hall switch som reagerar på magnetism och har funnits på många kort jag har rengjort.
nu förtiden så på större kort så tar jag fram yes och spolar kortet under vatten och med en borste och yes rengör kortet på flusrester och dyligt,
de viktiga är att använda mycket tryckluft efteråt för att få bort ALL fukt.
detta funkar bara om via hålen är täckta , allså om kortet har täckande mask på sig.
inga problem

Nej, Inte hall IC, Utan GYRO. Tex Samsung E760 och I300 har sensorer som känner av rörelse, hastighet, riktning mm.
Jag vet att om man lagar nokiatelefoner att det står i deras avtal att man inte får använda ultraljudsmaskiner på kretskorten. Jag har själv lagat telefoner och jobbet som inhyrd konsult på många av de stora företagen.
Jag vet att om man lagar nokiatelefoner att det står i deras avtal att man inte får använda ultraljudsmaskiner på kretskorten. Jag har själv lagat telefoner och jobbet som inhyrd konsult på många av de stora företagen.
aha . vart då,
jag jobbade bode på nokia technical support / föreläste för avancerad felsökning. och så har jag jobbat på golvet på emtes föredetta mici i 3-4 år
de kanske finns de nu, men de gjorde det inte då.
var det anovo eller engströms eller fasen kommer inte i håg vad den tredje heter. som du jobba på ??
jag jobbade bode på nokia technical support / föreläste för avancerad felsökning. och så har jag jobbat på golvet på emtes föredetta mici i 3-4 år
de kanske finns de nu, men de gjorde det inte då.
var det anovo eller engströms eller fasen kommer inte i håg vad den tredje heter. som du jobba på ??
He he, Då känner du Roffe (Rolf Forsberg) Och Sara kullberg och gänget.. Ja, Mici kommer man ihåg. Miliär och civil elektronik,..
Detta är inte ett forum för att bråka. Men jag vet att varken Nokia, Se, Siemens, Panasonic eller Samsung tillåter sådan utrustning, den är lika bannad som glasfiberborste som repar kretskorten.
"Nokia hjälpte jag till på När 2110 kom.."
"Panasonic var jag på när KX-T9000 kom"
"Samsung var jag på när SGH-600 kom"
Sen har jag hoppat runt en massa..
Detta är inte ett forum för att bråka. Men jag vet att varken Nokia, Se, Siemens, Panasonic eller Samsung tillåter sådan utrustning, den är lika bannad som glasfiberborste som repar kretskorten.
"Nokia hjälpte jag till på När 2110 kom.."
"Panasonic var jag på när KX-T9000 kom"
"Samsung var jag på när SGH-600 kom"
Sen har jag hoppat runt en massa..
nee vill inte bråka =)
jag kom först när 2110 var aktuella,
oki så du har vart ed ett tag , visst rolf o sara jah =),
de var ett tag sedan jag jobbade med nokiadelen, men då så åkte jag runt i norden och lärde ut.
hehe , glasfibel borstar fanns med, men de var inget jag använde då jag hata att jag hela tiden fick de i fingarana , grr vad jobbiga dom e =).
de var rutin mässiga kol på verkstäderna och hörde alldrig något om varken glasfiber eller ultraljud,
kan erkänna att jag var inte 100 på alla föreskrifter som nokia hade, de var inte några om man säger så =)
så får man fråga vart du sitter nu ?
själv har jag gått över till sony.
jag kom först när 2110 var aktuella,
oki så du har vart ed ett tag , visst rolf o sara jah =),
de var ett tag sedan jag jobbade med nokiadelen, men då så åkte jag runt i norden och lärde ut.
hehe , glasfibel borstar fanns med, men de var inget jag använde då jag hata att jag hela tiden fick de i fingarana , grr vad jobbiga dom e =).
de var rutin mässiga kol på verkstäderna och hörde alldrig något om varken glasfiber eller ultraljud,
kan erkänna att jag var inte 100 på alla föreskrifter som nokia hade, de var inte några om man säger så =)
så får man fråga vart du sitter nu ?
själv har jag gått över till sony.
Ja, Jag började min karriär på CR-Service 91 med att laga mobiler, Där var jag något år sen så flyttade jag på mig och jobbade på lite andra verkstäder och lagade allt möjligt. Blev inhyrd till många olika tillverkare för att hålla kurser och teknisk support. Sist så jobbade jag för Samsung med att bla göra audit på verkstäder. Jag har hjälpt till i sverige, danmark,england och tyskland.
Idag har jag slutat med mobiler och jobbar med att laga speciella datorer, datorer som är kundanpassade.
Idag har jag slutat med mobiler och jobbar med att laga speciella datorer, datorer som är kundanpassade.