Galvanisk jordavskiljare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Galvanisk jordavskiljare.

Inlägg av MadModder »

Längs ena väggen har jag en s-videokabel som går mellan dator och teve.
Ett par meter av denna sträcka går en telefonledning parallellt innanför golvlisten.
Sedan länge har jag haft antennkabeln direkt till teven, och med alla kablar överallt i stereo/TV-bänken blir de grejerna antennjordade.
Om jag då har videokabeln ansluten i bara ena änden (spelar ingen roll vilken) pga att jag mekat med nånting och sedan glömt koppla in den igen, får jag 50Hz-störningar i telefonen.
Är kabeln ansluten i båda ändar, är det helt tyst.

För en vecka sen köpte jag en sån galvanisk jordavskiljare till antennkabeln. Klockrent. Inga fler ofrivilliga stötar.
Nu är dock problemet att det stör i telefonen som om jag bara hade videokabeln ansluten i ena änden. Tråkigt.

Frågan lyder:

Finns den sådana här galvaniska avskiljare till videokabel?

Har endast sett för antennkabel (2MHz-870MHz) och för RCA (20Hz-30kHz) och varken eller funkar särskilt bra till s-video.
Tänkte att jag splittar upp s-videokabeln och kör ljus och färg genom varsin trafo.
Tycker att det borde finnas en särskilt för s-video också :P
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du provat med ferritkärnor? Annars plocka från dator och prova linda S-videokabeln eller telefonkabeln runt ett par varv.
Edit: Vet ej om det funkar.

Antennjord verkar snarare var frånvaron av antennjord, eftersom du får stötar. Förmodar att du satt avskiljaren så att den hindrar spänning att gå från TV. En antennanläggning ska ha skärmen jordad. Sotarmurre blir mer (eller mindre) exalterad när han står på skorsten och blir elektrifierad via antenn :wink:
Har någon slarvat med jordningen kan ström komma ut från TV, brukar sitta kondingar där i serie med båda ledarna som ska hindra detta. Men inget är idiotsäkert.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, avskiljaren sitter direkt från antennkontakten i väggen. Det ska vara så. Vi har centralantenn här, så det är riktig jord i antennkabeln.
Det är en skillnad på ca 100V. Det är förövrigt rekommenderat att ha en sådan ifall man har en platt-TV. Finns fall där det börjat brinna pga spänningsskillnaden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Verkar farligt med platt-TV. Elapparatur som kan vara farligt för liv eller egendom brukar gå under starkströmsföreskrifterna. Kan ej tänka mig att man får sälja något som kan orsaka brand.

Avskiljaren borde vara inbyggd i TV'n. Konstigt! Vet du vad som gör platt-TV så speciell i det fallet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Troligtvis för att jordad stickpropp används. Det blir en jordkonflikt där. Men då måste man ha jordat uttag för att det ska kunna hända något. Har man teven ändå ansluten till ett ojordat spelar det ingen roll i det avseendet.

Du vet väl att man kan bränna grafikkortet och ljudkort mha kabeln till teve/stereo pga potentialskillnaden mellan de båda "jordarna"...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har det nog långt bort i skallen någonstans. Jag har väl tyckt att det där är något som inte jag kommer att råka ut för. Men platt-TV är på gång och då är det inte långt borta att koppla på dator, mm. Gör det redan ibland nu också.

Jag anser fortfarande att det är ett konstruktionsfel. Man kan fundera hur många som inte har jordat till TV'n. Förmodligen massor!
Har alla jordad stickpropp?
Vet du vad som började brinna?
Är det någon fler som dykt på fenomenet?

Tack för varningen, nu kommer jag att se upp :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, jag vet inte vad det är som händer egentligen.
Men jag vet att en sån avskiljare kostar 79 spänn på kjell&Co (såg jag efter att jag köpte en på elfa för dryga hundringen)
http://www.kjell.com/?item=30411

Ska jag vara tvungen att bygga en sådan för video själv? :P
Skriv svar