Hur varvtalsstyr jag med hjälp av MACH3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
BultaIBo

Hur varvtalsstyr jag med hjälp av MACH3

Inlägg av BultaIBo »

Ska använda MACH3 för att styra min blivande CNC-fräs. Som spindel ska jag använda en BOSCH POF 500A med en effekt på 500 W (230 V). Då varvtalet är 27000 rpm så antar jag att det vore bra med någon typ av varvtalsreglering.

Finns det någon bra "modul"/byggsats som jag kan använda för att varvtalsstyra min spindel baserat på inställningarna jag gjort i MACH3?

Har jag förstått det rätt att MACH3 skickar ut en signal som jag kan använda för PWM?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du har uppfattat det rätt med PWM
Användarvisningsbild
BultaIBo

Inlägg av BultaIBo »

Va bra! Då är det alltså en PWM modul för 230 V jag behöver. Tips var jag hittar sånna med kriterierna bra, billig och enkel mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Hur säkert är det egentligen? Skulle man kunna gänga med gängtapp ex? (låter inte troligt) Jag tror mer då att man behöver kraftigare saker med växlar eller något i stil med DC motor med positionering.
Användarvisningsbild
BultaIBo

Inlägg av BultaIBo »

Missade skriva att det är en enklare portalfräs avsedd för trä, aluminium etc. Behöver inte kunna gänga, även om det vore en bra funktion. Men då krävs nog ett betydligt högre moment och noggrannare varvtalsreglering än vad jag kan erhålla med PWM-styrning av min gammla överhandsfräs.

Tanken med PWM-regleringen är att kunna justera varvtalet i steg om exempelvis 1000 RPM.
Skriv svar