Jag har en startsida när jag öppnar webläsaren som ser ut såhär. (Temperaturen stämmer inte.)
Men istället för att ha hela sidan på nätet så vill jag ha den i en mapp på datorn och bara hämta bl.a temperaturen från mitt webhotell.
Hur gör man? Det fungerar inte med den här raden:
<!--#include virtual="http://www.varion.se/temperatur/ute.txt"-->
Inkludera SSI-fil från nätet?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Så långt är allt som det ska. Temperaturen på sidan (länken i förra inlägget) hämtas med <!--#include virtual="/temperatur/ute.txt"-->
Visserligen är som sagt temperaturen fel, men det beror på att jag bygger om mitt 1wire-nät, så uppdateringen är avstängd sedan en tid.
edit: Kan förtydliga lite:
Filen ute.txt finns på mitt webhotell. När jag har filen index.shtml på webhotellet så är det inga problem att inkludera ute.txt i shtml-filen. Men när index.shtml finns på min arbetsdator här hemma så fungerar det inte att inkludera ute.txt (som då fortfarande finns på webhotellet.)
Visserligen är som sagt temperaturen fel, men det beror på att jag bygger om mitt 1wire-nät, så uppdateringen är avstängd sedan en tid.

edit: Kan förtydliga lite:
Filen ute.txt finns på mitt webhotell. När jag har filen index.shtml på webhotellet så är det inga problem att inkludera ute.txt i shtml-filen. Men när index.shtml finns på min arbetsdator här hemma så fungerar det inte att inkludera ute.txt (som då fortfarande finns på webhotellet.)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Och vad menas med "fungerar inte"?
Det visar ingenting. Dvs, det står såhär: Ute: °C
Kan det ha något att göra med att datorn (den lokala) kör WinXP och SSI egentligen är Perl-baserat, dvs det kanske bara fungerar på Unix/Linux? Jag har ett svagt minne av att de som kör WinNT-servers får använda ASP för att kunna få liknande funktioner som SSI. Men jag är inte helt säker.
Eller så är det helt enkelt så att shml (dvs server parsed HTML) bara fungerar om shtml-filen finns på en server. Det finns iofs en logik i det..
Men hur löser jag det med iframes? Blir inte det väldigt rörigt?
Det visar ingenting. Dvs, det står såhär: Ute: °C
Kan det ha något att göra med att datorn (den lokala) kör WinXP och SSI egentligen är Perl-baserat, dvs det kanske bara fungerar på Unix/Linux? Jag har ett svagt minne av att de som kör WinNT-servers får använda ASP för att kunna få liknande funktioner som SSI. Men jag är inte helt säker.
Eller så är det helt enkelt så att shml (dvs server parsed HTML) bara fungerar om shtml-filen finns på en server. Det finns iofs en logik i det..
Men hur löser jag det med iframes? Blir inte det väldigt rörigt?