Telefoni är ganska komplext om man skall köra dubbelriktat samtal samtidigt - dvs. som när man pratar i vanlig telefon. Då måste man bygga gafflar/hybrider så att man inte blir döv av sin egen röst.
Det som gör det extra knepigt när man konstruerar hybrid är att telefonkabeln inte är 600 Ohm resistivt impedans utan är en komplex last @ 900Ohm//30nF där impedansen varierar kraftigt med frekvens, och praktiken också varierar med kabellängd...
Skall man bara spela in _eller_ tala ut medelande utan att lyssna samtidigt så kan man strunta i gaffeln.
När det gäller DC-slingan så skall mottagarkretsen kunna hantera, om jag minns rätt, från 4.2 mA till 90 mA utan att trafon mättas och spänning max 12 Volt vid maxström då impedansen för området 300 - 3400 Hz inte får ändrar sig mer än marginellt. - detta förklarar varför gamla bladade teletrafos är ganska stora för att inte få kärnmättnad.
Till detta så gör det ett test där man matar in 72 Volt med en minimum slingresistans på ganska få Ohm (kommer inte ihåg hur mycket) och kravet är att det inte startar brand - provningen görs företrädelsevis i dragskåp...
Idag så bygger man en elektronisk ballast mha autojusterande strömgenerator (gyratorkoppling mha transistor) så att den AC-mässigt har låg impedans för frekvenser under 20-30 Hz men uppvisar > 10 kOhm för frekvenser inom 300 - 3400 Hz - som man via en 10 uF-konding går igenom en ferrittrafo till LF-drivsteget och ingången.
LF-drivsteget skall uppvisa 600 Ohms impedans mellan 300 - 3400 Hz utifrån linjen sett. och utsignalnivå på tal bör inte vara starkare än -14 dBm i topparna. DTMF-signal vid uppringning så skall höga frekvenserna ligga på spänning på motsvarande -9 dBm och de låga frekvenserna -11 dBm (0dBm = 1 mW över 600 Ohm = 0.775 Volt över 600 Ohm - talnivå är alltså runt 200 mV RMS vid 600 Ohms terminering på linjen) DTMF-tonernas nivå skall mätas mot svensk linjeekvivalens @ 900 Ohm // 30 nF _inte_ mot 600 Ohm resistan som många tror och bl.a amerikanska produkter fallerar på detta (personlig erfarenhet...) - det är också därför jag skriver _spänning motsvarande_ -9 dBm ovan...
Det fins också en massa obalansmätningskrav som jag inte kommer ihåg exakt hur det gjordes (det är just balanceringen och isolationen som gör att det inte blir brum när det är kopplade till jordade och nätanslutna apparater, en telekomprafo brukar ha minst 46 dB obalansdämpning, ofta mycket bättre.
Ringsignaldetektorn _får inte_ detektera under 21 Volt, men _skall_ detektera för spänningar med frekvensen 25 och 50 Hz som är över 24 Volt - ett litet spänningsfönster som kunde orsakat att man inte klarade certificering om man låg utanför på den gamla goda televerkstiden...
Normal ringsignal är 90 - 110 Volt och kondingar på ringsignaldetektionen bör vara 250 Volt klassade och tämligen av hög impedans (tror det var 10 kOhm vid ringspänning och 100 kOhm off hook och talnivå > 300 Hz.
Gammal ritning som jag hade liggande från tiden jag aktivt höll på med telefonlijnegränssnitt i arbetet sas.. relä och ringdetektion får man själv lägga till.
http://www.algonet.se/~toek/linjedel.PNG