Telefonprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ansu2723

Telefonprojekt

Inlägg av ansu2723 »

Jag undrar om det är någon som har gett sig på att förstå hur telefoner fungerar.

Håller nämligen på med ett projekt och tänkte gå vidare till nästa steg.

Hittills har jag lyckats med att detektera om det är någon som ringer in eller ut på telefonlinjen och om det är någon som ringer in så sparar jag deras telefonnummer i en databas. Dessutom så har jag sett till att alla samtal spelas in i min dator.

Sen har jag gått vidare med att skapa en modul för att blokera oönskade samtal så att telefonerna inte ringer när till exempel dolda nummer ringer eller nån polare man inte vill prata med :D .

Nu vill jag istället för att bara blockera låta något lyfta på luren och spela upp ett meddelande från datorns ljudkort. Efter det vill jag att samtalet antingen ska kopplas ner eller att det ska börja ringa på mina telefoner så att jag kan ta samtalet.

Det jag behöver veta är alltså hur man lyfter på luren (utan att verkligen göra det med en telefon) samt hur man får en telefon att ringa.

Någon som har gjort nått liknande eller har tips på länkar?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Lyfta på luren gör man genom att belasta linjen med en linjetrafo eller lågt motsånd < 100 ohm (tror jag värdet är).
Ringsignalen är en växelspänning på 70-90 volt med en viss hertz, vilken kommer jag inte ihåg just nu.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eller så gör man det enkelt för sig och kopplar in ett helt vanligt modem. :)

Jag gjorde precis som du (ansu2723) beskriver på en Amiga för massa år sedan.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

600ohm är väl lasten man bör använda i Sverige.
Sedan använder du ljudkortet för att modulera ljudet genom 600ohms-trafon.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

600 Ohm är nog den vanliga impedansen på en telelinjetrafo, men resistansen är något annat :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

Telefoni är ganska komplext om man skall köra dubbelriktat samtal samtidigt - dvs. som när man pratar i vanlig telefon. Då måste man bygga gafflar/hybrider så att man inte blir döv av sin egen röst.

Det som gör det extra knepigt när man konstruerar hybrid är att telefonkabeln inte är 600 Ohm resistivt impedans utan är en komplex last @ 900Ohm//30nF där impedansen varierar kraftigt med frekvens, och praktiken också varierar med kabellängd...

Skall man bara spela in _eller_ tala ut medelande utan att lyssna samtidigt så kan man strunta i gaffeln.

När det gäller DC-slingan så skall mottagarkretsen kunna hantera, om jag minns rätt, från 4.2 mA till 90 mA utan att trafon mättas och spänning max 12 Volt vid maxström då impedansen för området 300 - 3400 Hz inte får ändrar sig mer än marginellt. - detta förklarar varför gamla bladade teletrafos är ganska stora för att inte få kärnmättnad.

Till detta så gör det ett test där man matar in 72 Volt med en minimum slingresistans på ganska få Ohm (kommer inte ihåg hur mycket) och kravet är att det inte startar brand - provningen görs företrädelsevis i dragskåp...

Idag så bygger man en elektronisk ballast mha autojusterande strömgenerator (gyratorkoppling mha transistor) så att den AC-mässigt har låg impedans för frekvenser under 20-30 Hz men uppvisar > 10 kOhm för frekvenser inom 300 - 3400 Hz - som man via en 10 uF-konding går igenom en ferrittrafo till LF-drivsteget och ingången.

LF-drivsteget skall uppvisa 600 Ohms impedans mellan 300 - 3400 Hz utifrån linjen sett. och utsignalnivå på tal bör inte vara starkare än -14 dBm i topparna. DTMF-signal vid uppringning så skall höga frekvenserna ligga på spänning på motsvarande -9 dBm och de låga frekvenserna -11 dBm (0dBm = 1 mW över 600 Ohm = 0.775 Volt över 600 Ohm - talnivå är alltså runt 200 mV RMS vid 600 Ohms terminering på linjen) DTMF-tonernas nivå skall mätas mot svensk linjeekvivalens @ 900 Ohm // 30 nF _inte_ mot 600 Ohm resistan som många tror och bl.a amerikanska produkter fallerar på detta (personlig erfarenhet...) - det är också därför jag skriver _spänning motsvarande_ -9 dBm ovan...

Det fins också en massa obalansmätningskrav som jag inte kommer ihåg exakt hur det gjordes (det är just balanceringen och isolationen som gör att det inte blir brum när det är kopplade till jordade och nätanslutna apparater, en telekomprafo brukar ha minst 46 dB obalansdämpning, ofta mycket bättre.

Ringsignaldetektorn _får inte_ detektera under 21 Volt, men _skall_ detektera för spänningar med frekvensen 25 och 50 Hz som är över 24 Volt - ett litet spänningsfönster som kunde orsakat att man inte klarade certificering om man låg utanför på den gamla goda televerkstiden...

Normal ringsignal är 90 - 110 Volt och kondingar på ringsignaldetektionen bör vara 250 Volt klassade och tämligen av hög impedans (tror det var 10 kOhm vid ringspänning och 100 kOhm off hook och talnivå > 300 Hz.

Gammal ritning som jag hade liggande från tiden jag aktivt höll på med telefonlijnegränssnitt i arbetet sas.. relä och ringdetektion får man själv lägga till.

http://www.algonet.se/~toek/linjedel.PNG
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Som sagt. Jag har löst hela inspelningsbiten och detektering av telefonsamtal. Det enda jag behöver veta är hur man får luren att bli lyft och hur man fejkar att det ringern.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Äh, skaffa IP-telefoni och koppla på en Asterisk-växel. Mycket enklare. :)
ansu2723

Asterisk

Inlägg av ansu2723 »

Det låter ju coolt men kan man bygga interface i den så att allt tar sig in i den databasen som jag har kopplad till mitt faktureringssystem. Det är nämligen så att alla telesamtal ligger till grund för min fakturering.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det kan du säkert bygga in... Det är ju Open Source...

Eller så kör du YXA

//B1N4RY
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det är dessutom väldigt enkelt att bygga till egna finesser m.h.a. AGI.
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Okej, om jag ska köra Asterisk vad behöver jag då?

I dagsläget har jag 3 analoga linjer in varav 1 är fax på dagtid och vanlig telefon kvällstid.

Jag har 6 systemtelefoner (Telia konsert 56) och 2 bärbara lurar (Siemens).

Jag antar att jag behöver 1 dator (server), men vad behöver jag mer. Du skrev att man skulle ha IP-telefoni. Hur ansluter man det till servern och hur ansluter jag systemtelefoner eller vanliga telefoner till datorn?

Är det enkelt att konfigurera Asterisk?
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

I dagsläget har jag 3 analoga linjer in varav 1 är fax på dagtid och vanlig telefon kvällstid.
Detta kan man lösa med ett pci kort i servern med 3 linjer in. Eller så skaffar du IP-Nummer istället för Analoga linjer, fnns fler lösningar.
Jag har 6 systemtelefoner (Telia konsert 56) och 2 bärbara lurar (Siemens).
Detta löser man oxå med ett kort i datorn eller med en separat IP->Analog dosa som man kopplar till sin asterisk.
Jag antar att jag behöver 1 dator (server)
Detta stämmer men detta behöver inte vara så häftig maskin. Du har kanske en 400mhz-1Ghz dator med 300mb i ram. Det räcker för de få linjerna som du skall ha.
Är det enkelt att konfigurera Asterisk?
Beror på hur man vill göra. Själv har jag använt Trixbox vilket är väldigt enkelt att administrera. Där sätter du upp faxen vilket gör att du kan få faxet som pdf till mailen istället för på papper. Du fixar lätt telefonkö eller en telefonist. Du ställer mellan vilka tider som telefonerna skall ringa och övrig tid är det telefonsvarare t.ex. Du kan ha en Blacklist för de nummer du inte vill ha in, du kan spela upp meddelanden för vissa personer och oändligt mycket mer!!!

Du vill logga alla in och utgående samtal, inga problem asterisk har full koll på samtalstider och vem som ringt till vem och från vilken telefon mm. Detta kan exporteras till olika format, förmodligen kan du använda det mot faktureringen på något vis.

Jag har flera system som är i drift och de fungerar väldigt bra.
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Låter ju lite intressant i alla fall. Om man skaffar IP-nummer då går alla inkommande linjer in via Internetuppkopplingen, eller? Man behöver alltså inte ha något speciellt PCI-kort.

Var köper man dessa PCI-kort som man ska ha till de analoga telefonerna?

Lite andra frågor. Hur kopplar man samtal mellan de olika telefonerna? Om jag svarar på en telefon och vill flytta till en annan.

Kan man även använda sin dator för att ringa och svara?
Tedenljung
Kontakt:

Inlägg av Tedenljung »

Om du skaffar ett abonemang för IP-telefoni, finns mycket att välja på! Då får du en länk till fasta och mobila nätet. Denna länk använder växeln sedan för inkommande och utgående samtal.

Samtal kan kopplas mellan telefonerna med lite knapptryckningar på telefonen. Du har även en websida för telefonist som du kan dra ett samtal från en telefon till en annan.

Ja, du kan ringa med datorn via växeln, dvs svara på inkommande samtal samt att ringa ut! Du kan ha många anknytningar i växeln till telefoner och datorer även handdatorer med w-lan.

PCI-korten finns på nätet att köpa tex.
http://www.digium.com/en/products/hardware/tdm400p.php
Till detta kort så skall du ha moduler för inkommande samt utgående analoga linjer. Dvs om du hade 3 analoga in så blir det 3st FXO moduler då har du en plats kvar för en FXS modul till en alalog telefon. Vill du ha fler analoga telefoner får du ta ett kort till med några FXS moduler.

Det finns lösa moduler som du har Ethernet in och FXS ut. Dessa finns på samma sida om du backar ett snäpp till produkter. kan vara ett alternativ till att köpa ett kort till...
Skriv svar