miniräknare med PIC
miniräknare med PIC
Hej, hålerpå att samla info för ett kommande miniräknarebygge baserat på en PIC.
Vad jag undrar är om det är möjligt och rekommenderat att bygga miniräknareprogrammet i assember och sedan använda MPLAB för att omvandla den till en viss PIC processors språk och sedan bränna in den i PIC:en med hjälp av en programmerare?
om nu jag ska använda assembler, finns det nån länk till programmet och tutorials eller liknande?
OBS. att jag är helt ny inom programmering.
Vad jag undrar är om det är möjligt och rekommenderat att bygga miniräknareprogrammet i assember och sedan använda MPLAB för att omvandla den till en viss PIC processors språk och sedan bränna in den i PIC:en med hjälp av en programmerare?
om nu jag ska använda assembler, finns det nån länk till programmet och tutorials eller liknande?
OBS. att jag är helt ny inom programmering.
Det går utmärkt att göra en miniräknare med en pic, de är duktiga på att räkna 
Ett litet länktips:
http://www.piclist.com/techref/piclist/begin.htm

Ett litet länktips:
http://www.piclist.com/techref/piclist/begin.htm
de fyra rälnesätten ska i alla fall vara minimum....sen om man lär sig mer om programmering och spåk m.m. kanske man kommer programmerar vidare för avancerare räknesätt.
vad jag itnehar fått besvarat ännu efeer många timmar googlade är hur man får PIC:en kommandon integrerade i det räkneprogram-programmet man ska skriva. Vistt det är lätt att programmera en miniräknare i säg C så att den funakr som en .exe fil i datorn. Men hur får man den att funka i PIC:en med alla knappar och displayen?
vad jag itnehar fått besvarat ännu efeer många timmar googlade är hur man får PIC:en kommandon integrerade i det räkneprogram-programmet man ska skriva. Vistt det är lätt att programmera en miniräknare i säg C så att den funakr som en .exe fil i datorn. Men hur får man den att funka i PIC:en med alla knappar och displayen?
det får nog bli assembler, då jag fått intrycket den är bäst för nybörjare.
som jag har fattat det så kan man använda assembler för att kunna programmera PIC:en så att den funakr som en miniräknare. rätta mig om jag har fel!
som jag har fattat det så kan man använda assembler för att kunna programmera PIC:en så att den funakr som en miniräknare. rätta mig om jag har fel!
Senast redigerad av diskocube 16 mars 2007, 20:03:13, redigerad totalt 1 gång.
Till en mikrocontroller (tex PIC) så finns inte så mycket som är färdigt. Ingen stdio.h som du kan använda eller liknande. Du måste själv skapa rutiner för att läsa av en knappsats och skriva till en display. Programmerar du i asm (assembler), vilket är rekommenderat, så behöver du rutiner för de olika räknesätten om du vill kunna hantera lite större tal (>(+/-)127).
Ett tips: Börja i sommar med att införskaffa programmerare, någon lämplig krets, IDE (utvecklingsmiljö) och lite lysdioder och prova att få dem att blinka. Det kan nämligen ta lite tid för att få första programmet att fungera. Man kanske inte är riktigt kompis med din programmerare till en början.
Ett tips: Börja i sommar med att införskaffa programmerare, någon lämplig krets, IDE (utvecklingsmiljö) och lite lysdioder och prova att få dem att blinka. Det kan nämligen ta lite tid för att få första programmet att fungera. Man kanske inte är riktigt kompis med din programmerare till en början.