Subbas av lite mer kontrollerad typ...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Subbas av lite mer kontrollerad typ...

Inlägg av GrodanB »

Tänkte kolla om det ev. fanns fler här som lekte med tanken att bygga subbar med styrning.

Vanligtvis är en subb passiv eller aktiv. Men i det aktiva fallet är det normalt ett brant styrbart filter (önskvärt men inte vanligt att det är 3dje ordningen eller brantare), volym kontroll och en fas krets (justerbar eller fast (0 eller 180 grader)

Men det finns roligare saker att tillgå...

Först finns det Linkwitztransform. Open loopstyrning av en sluten subb. I princip en väl vald EQ-kurva.

Sen finns det ACE-bass (Yamaha kallar det YST (fast jag vet inte om det är exakt samma sak men de köpte patenten kring ACE-bass i alla fall)). Vilket är closed loop styrning av subben. Normal en basreflex men kan vara sluten också. Denna har fördelen att den minskar disten och gör att man kan FRITT(nåja, kanske inte fritt...) ändra subbens parametrar som VAS, Qts, Cms...

Sen finns det sensorstyrt också (accelrometer på konen).

Av dessa funderar jag på ACE-bass.

Någon som har byggt detta eller någon annan variant?

Tanken är att bygga ett "försteg" med justerbar volym, fas och brytfrekvens. Sen lägga till ACE-Bass på samma kort.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Jag kör med en ombyggd B2-50-förstärkare (Audio pros acebass) till en 10" bas vid datorn. När jag parade ihop dessa så hade jag lite problem med intrimningen då det var lätt att få förstärkaren att oscillera.
I servicemanualen står hur den ska trimmas, men det är specifikt till originalhögtalaren i sin låda. HGTn jag använder är en JVC...

Jag "vred lite på måfå" för att få det att funka. Har inte satt mig in i tekniken tillräckligt för att kunna trimma in det helt perfekt. Den har iaf fungerat klockrent i 4-5 år nu..

Mitt pågående projekt är en RF 10" (T110D2) i slutet på ca 20 liter med Linkwitz transform. Lådan är precis färdigfanerad så nu är det högväxel på förstärkarchassit som gäller.
Har provspelat och är mycket, mycket nöjd! Kommer ha ca 300Wrms att tillgå, testspelade med 30Wrms...
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Jag har fixat Karl Erik Ståhl's exjobb och patent på detta och tänkte konstruera en "generell" ACE-bass modul som skulle tillåta mig att justera friskt...

Problemet med självsvängning är ju vanligt med negativ utimpedans och kräver ett visst mått av justering.

Har ett litet simuleringsprogram som har en ACE-bass dimensioneringsdel så jag skall förhoppningsvis slippa räkna ut allt för hand :).

Varför LT på den nya subben?
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Det stora anledningen till LT är väl egentligen att den är lätt att förstå sig på. Det är ju bara ett EQ-at system, ingen aktiv styrning av elementet.
Mao är det oxå lätt att lyckas praktiskt ;)

Jag har alltid varit förtjust i ACE-systemet (som är väldigt smart) men matematiken är lite för klurig för att jag ska orka sätta mig in i det.
Taskigt minne gör ju inte att sånt fastnar lättare heller.

Hur långt har du kommit i bygget av din ACE då?
Det är ett projekt jag följer med spänning!
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Håller på att cadda ett kort...

Har lite jobb i röret innan... (Felsöka min Behringer DCX2496 som jag behöver för att prototypa högtalarfilter (sporadiskt (för att sedan öka till mycket krafigt) brus som försvinner om man vrider i chassit efter en ordentlig smäll i högtalaren)... Modda en C64D2TV... Göra om hela min labbplats...). Men detta hoppas jag är klart på några veckor...

Men det puttrar på... Skall leka lite i simulatorn snart...

Letar efter info om bra spänningsdelar så jag kan driva mitt försteg, detta skall sen caddas och testas...

Skall konstruera volymdelen och ingångsfiltret (fasdelen tar jag nog sist)... Måste kolla om jag behöver ett subsonicfilter också.

Sitter ju en bandpassdel i ACE som kanske kan ta det mesta av mina problem men det måste kollas upp innan jag kan göra klart...

Det är väl status just nu...

Jag tänkte utnyttja audio DIY mässan i Gbg för att snacka med en kille som gjort detta om han kommer... Kanske finns mer expertis där också...
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Lite mer inspiration från Elliot SoundPages:

Till spänningsdel tänkte jag nått liknande detta:
Bild
Powersupply for preamp
Men jag kollar lite på andra lösningar också... Switchat?

Volymkontroll:
Bild
Se: Better Volume Control (Pt. 2 - Further Ideas)

Faskontroll:
Bild
Subwoofer Phase Controller

Till sist Ace-Bass: (inte från ESP utan från ACE-bass tråden som länkast till i första inlägget.)
Bild
Senast redigerad av GrodanB 16 mars 2007, 09:09:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Re: Subbas av lite mer kontrollerad typ...

Inlägg av $tiff »

GrodanB skrev:Tänkte kolla om det ev. fanns fler här som lekte med tanken att bygga subbar med styrning.
(...)
Först finns det Linkwitztransform. Open loopstyrning av en sluten subb. I princip en väl vald EQ-kurva.

Sen finns det ACE-bass (Yamaha kallar det YST (fast jag vet inte om det är exakt samma sak men de köpte patenten kring ACE-bass i alla fall)). Vilket är closed loop styrning av subben. Normal en basreflex men kan vara sluten också. Denna har fördelen att den minskar disten och gör att man kan FRITT(nåja, kanske inte fritt...) ändra subbens parametrar som VAS, Qts, Cms...

Sen finns det sensorstyrt också (accelrometer på konen).
(...)
Argh! Varför har jag inte tänkt på detta förut? Jag pluggar en del reglerteknik, och jag har sysslat med högtalarbygge förr, men att kombinera dessa har jag inte på allvar tänk på förrän ikväll. Tyvärr har jag inte läst så mycket elektroakustik, så jag har lite dålig koll på de relevanta parametrarna måste jag erkänna.
Jag fick lite ideer när jag läste om de olika topologierna, skulle vara kul om någon mer insatt kunde kommentera följande!

Linkwitztransform open-loop:
Pol-nollställe-upphävning ska man vara försiktig med. I teorin ser det jättevackert ut, men någonstans i glappet mellan matematik och verklighet så kan det gå riktigt illa! Det kräver att man har en bra modell av sitt ställdon (här högtalare). Vad som sker vid olinjäriteter hos ställdonet är oklart för mig, om högtalarens poler flyttar sig så kommer systemet bete sig oönskat, kanske dista mer än ursprungssystemet. En annan nackdel med denna metod är att styrsignalerna (de ut från förstärkaren) blir större än vanligt, man beöver därför större dynamik ("högre effekt" på förstärkaren).

ACE-bass
Himla fiffig matte. Det är så den ska användas! :)
Världen är inte så stor, jag har jobbat på företaget som registrerade varumärket AudioPro (Diatron AB). Men det gör mig inte på något sätt sakkunnig.
Hursomhelst, digitalfjant som jag är så är det första jag tänker på när jag ser ACE-ritningen att implementera den digitalt och köra ett klass D-steg för att mata elementet. Det är väl "bara" en strömåterkopplad regulator som med rätt matematik lika gärna kan jobba digitalt. Om det nu är rimligt med en realtidsregulator @ ~300 Hz för en rimlig peng vet jag dock inte. Kör man med procesor kan man ju dessutom implementera en enklare processidentifierare som kan auto-kalibrera parametrar mot elementet.

Sensorstyrt
Också väldigt intressant koncept. Jag tänker ungefär som ovan. Med en signalprocessor av guds nåde skulle man kunna dämpa övertoner och jämna ut olinjäriteter hos elementet, och dessutom tillståndsåterkoppla med någerlunda godtycklig placering av systemets poler (=> valbar frekvensgång). Ett klass D-steg på detta så ska man nog kunna trolla fram en hel del kräm att styra elementet, dessutom med schysst verkningsgrad!

Det var kvällens fantasier. :D
Tack för mig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Väldigt intressant projekt! :)

Jag har under en längre tid jobbat med en ny form av reverb-effekt som använder en variant av sensorstyrning-principen.

Ibland kommer lösningarna från lite oväntade håll. Jag skulle fixa lite mat tidigare idag och helt plötsligt fastnade blicken på ett redskap som faktiskt ledde till lösningen på ett problem som jag funderat länge på. Hm, man kanske borde laga mat oftare... :D

Offtopic, men jag såg att du (GrodanB) skrev att du ska felsöka en DCX2496.
Du råkar inte ha koll på en liknande burk, Behringer DSP9024? Min vill inte starta ordentligt. Det står bara "dly ram error". :(
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

LT är enkel så till vida att det är en väl vald EQ-kurva. Som, som du noterat, kräver att man känner till sitt element... Men innehåller inte någon annan förbättring mer än just förbättrad basdjup. (inte fy skam det heller...). Sen förstod jag det som att man utnyttar den slutna lådans fördelar, med bättre kontroll av elementet... Fast jag är lite fundersam till detta om det verkligen är så enkelt... Men eftersom jag inte tänkter använda detta så har jag inte gått in på det... Kanske senare.

Ace-bass är snygg matte. Helt klart (tyvärr är jag mer praktiker än teoretiker så jag kan inte uppskatta detta riktigt men jag har fått det förklarat för mig att det är elegant)

Ace-bass har ganska stora problem med att systemet har lätt att hamna i självsvänging och är ganska krävade att justeringarna är rätt...

Tyvärr passar inte ett klass D steg till detta. Det skulle visst paja ganska fort. Det var nått med likström som inte klass D hanterade speciellt bra. (kan kolla upp vart jag hittade den infon tror det var i tråden jag hänvisade till) Har ett klass AB steg som jag tänker använda i första hand. Planen var att köpa billiga klass D steg (de är ju mycket lämpade i basen eftersom de generellt har en stigade THD med stigande frekvens (och sen berodde den visst på last också)... MEN man får inte glömma att det är andratons dist som är dominant och den är ju inte direkt smärtsam... (samma typ av dist som rör ger).

Vet att en del jobbar på att realisera ACE-bass i en DSP och då kommer klass D att vara på tapeten igen... Men med den analoga implementationen så faller den bort.

Det optimala är givetvis servostyrt. Men det är inte lika enkelt att implementera... (hur placerar du givaren så den inte påverkar?) Här löser vi ALLT som vi kan tänkas önska... Bara vi har en kraftig DSP och goda modeller av vår system kan vi ju förutsäga konens betende och parera innan problemet uppstod...

Har en del ideér hur man kan positionsmäta en kon utan "givare"... Men det får jag fundera vidare på... Men det är inte positionen man behöver utan accelerationen... Men har jag bara en snabb positiongivare kan jag ju simulera en bra accerlometer...

Men åter igen... ACE-Bass är fokus... ;)

@JimmyAndersson: Vad är det som du löste?

Nja... Jag kollar min lödningar bara... Vet inte varför min uppför sig som den gjorde.. Den är monterad och skall testas till veckan... (Ett par ScanSpeak trevägare skall få sina filter protypade.). Men din har ett RAM minne som den sparar dina inställningar och program. Det drivs av ett uppladningsbart batteri Det kanske är kasst? Det verkar som att RAM testet vid uppstart fallerar och då är det reparation (byte av RAM) som gäller. Maila Behringer och fråga. Dly RAM kan ju vara Delay RAM och då är det en buffert som inte fungerar som den skall...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har jag otur så är det någon minneskrets som är trasig. Ska kolla batteriet och se om det hjälper att nollställa hela apparaten genom att plocka bort batteriet. Men först får det bli ett mail. Behringer brukar vara väldigt hjälpsamma.

Vågar inte skriva så mycket om vad jag löste eftersom jag inte har testat det ordentligt än, men det handlar om själva återkopplingen. Jag hade problem med att en sensor påverkade signalen för mycket, men min nya idé är att använda någon form av olja(!) i ett rör mellan elementet och sensorn. Låter säkert konstigt, men än så länge ser det ut att fungera. :)
Tidigare provade jag med fjädrar och även med gummisträngar, men det blev inte lika bra. I längden har dessutom gummi en förmåga att torka. Det slipper jag om jag använder en vätska och det var detta jag kom på när jag hällde olivolja i wokpannan. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

AoE hadde något bygge med en piezofeedback på konen, kan vara något att kolla på

men man borde kunna ha annan konåterkoppling, optisk eller kanske en kapacitiv givare oc sätta en bit aluminiumfolie på något ställe på konen och motpolen på korgen

men personligen tror jag mycket mera på hardcore, brutala magneter, tunga horn , och svensk dödsmetal
:twisted: :lol:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

GrodanB skrev:(...)
Det optimala är givetvis servostyrt. Men det är inte lika enkelt att implementera... (hur placerar du givaren så den inte påverkar?) Här löser vi ALLT som vi kan tänkas önska... Bara vi har en kraftig DSP och goda modeller av vår system kan vi ju förutsäga konens betende och parera innan problemet uppstod...

Har en del ideér hur man kan positionsmäta en kon utan "givare"... Men det får jag fundera vidare på... Men det är inte positionen man behöver utan accelerationen... Men har jag bara en snabb positiongivare kan jag ju simulera en bra accerlometer...
(...)
"Utan givare" kan ju vara med bara strömåterkoppling. Som sagt, med en bra modell av elementet och ett Kalmanfilter i signalprocessorn så går det säkert att lösa med utmärkt resultat!
Jag kan föreställa mig en labuppställning med en kapacitiv givare framför konen som gör att högtalaren ser ut som en parabol. Lite lustigt om det skulle behövas i en slutprodukt (kanske kan placeras i korgen på något sätt iofs.). Men som sagt, jag tror inte man behöver en accelerometer om man kan modellera sitt elelment bra nog. Jag undrar om det t.om. räcker med endast TS-parametrarna för detta, eller om det saknas några siffror som man måste klura ut själv.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Utan givare är givetvis inte helt sant, jag funderar lite på om man kan med en smart signalbehandling kanske utröna positionen av konen... ja ja.. får fundera vidare...

T/S parametrarna gäller endast med 1W in... ovanför det måste du ta hänsyn till uppvärmning av talspolen, olinjäriteter i upphängningen etc. Så den modellen duger inte till detta då vi lätt talar om ganska många watt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Vad kul att hitta den här tråden! Jag har funderat lite på att bygga egna högtalare, och för att det ska bli lite extra kul vill jag då förstås modellera det hela ordentligt, så att det går att få ut en bodeplot över hela systemet, inklusive lådan. Jag är särskilt nyfiken på vad som händer med fasförskjutningar/transientsvar vid basreflex vs sluten låda.

Första steget för aktiv reglering bör väl vara just att modellera systemet. Jag har försökt läsa på en del om det här, men inte hittat så himla mycket, och ännu mindre som jag faktiskt förstår. Här finns dock en sida som verkar klart värd att läsa om just det här.

Arvid
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Intressant intressant! Detta blir ett ämne som hamnar (högt) på önskelistan över saker jag vill exjobba inom. :D
Skriv svar