Annorlunda Klocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SanSao

Annorlunda Klocka

Inlägg av SanSao »

Hej!
Fick en enligt mig rolig ide på en klocka jag skulle tycka de va kul att bygga.
Den mekaniska designen är inte riktigt uttänkt än men iden är att använda en kraftigare RGB lysdiod som ja har liggandes över sen ett tidigare projekt.
Dioden skall gå igenom färgcirkelns färger ett varv på exakt 12 timmar.
så när klockan lyser ljusblått är klockan ca 9.
Det ger ingen sekundvisning direkt men efter lite övning tror jag man utan tvekan kan utläsa tiden ganska exakt.
Hoppas jag har förklarat min ide på ett begripligt sätt :)

Men hur löser man styrningen på bästa sätt?
Blir det lättare att lösa elektroniken om man låter dioden gå i mindre steg, tex att den har 36 steg på 12 timmar?
Hoppas någon är intresserad och fler tycker det är ett lika roligt projekt som jag :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om du har den så den belyser en tavla med färgcirkeln kanske det kunde bli ja.... :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

32 är ju ett smidigt tal men jag skulle nog välja fler. Varför inte 256? Och en tabell med alla färgkombinationerna.
SanSao

Inlägg av SanSao »

v-g skrev:Om du har den så den belyser en tavla med färgcirkeln kanske det kunde bli ja.... :humm:
Antingen missförstår jag ditt inlägg eller så förklara inte jag utförligt nog :)
Menar alltså att det skall vara en lysdiod, som man kan avläsa tiden på genom att se vilken färg den lyser med. den bläddrar alltså igen färgerna i en cirkel, tex alltid blå kl 9 röd kl 3 och allt därimellan.
Hoppas detta ger mer insyn i min tanke :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Du kan ha en färgad cirkel runt dioden som motsvarar tiden :)

Sen kan man ha en likadan jämte för att få minuter.

En liten mikrokontroller med 3st PWM-utgångar borde duga tycker jag.
Senast redigerad av strombom 15 mars 2007, 22:26:07, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om man tex har en röd/grön lysdiod och ett papper på mitten delat i rött och ett grönt fält denna diod sitter osynligt dvs kastar ljuset på pappret så får man olika effekt beroende på röd grön. Tänkte det var något liknande detta fast med RGB då belysande en färgcirkel.
SanSao

Inlägg av SanSao »

Jag har inte lätt att göra mig förstådd, men det är något jag är medveten om :) ni är på rätt spår men poängen me klockan var att det är enbart själva lysdioden man ska se, det skall bara sitta ett difust glas framför. när klockan är 12 lyser dioden grön, när klockan är 3 lyser den orange, osv. Genom att tyda dioden nyans vet man tiden :) själva lysdioden är på uppåt 50 lumen när alla 3 dioderna lyser, så de borde väll räcka för att man skall se klockans ljus även när rummet är ljust?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tror nog att de flesta förstår ;)

Du får nog skriva din fråga lite tydligare dock.
SanSao

Inlägg av SanSao »

Min fråga är hur man löser detta elektroniskt sätt, är färdiga klock kretsar rätt väg ? eller går de bra bara med microcontroller? utgångarna skall styras genom PWM. hur avancerad skulle koden i en Pic vara om man skulle vilja ha 256 lägen som bläddras igenom på 12 timmar, varje läge ger hela tiden 2 olika pulslängder på två utgångar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Exempelvis en timer för PWM och en timer för klockan. det borde inte bli mycket kod alls.

Kanske måste du skriva en liten algoritm för att färgerna ska vara fina
Bild
SanSao

Inlägg av SanSao »

fin bild du hittade :) hade tänkt mig att utgå från röd grön och blå, kl 8 lyser enbart blå. när klockan är 10 lyser grön 50% och blå 50%, kl 12 bara grön osv, behöver ju inte varan en exakt färgskala bara det blir en någorlunda bra genomgång av färgerna.
så egentligen skulle elektroniken man behöver vara, 2 picar, strömförsörjning, lite passiv elektronik till picarna och transistorer till pwm styrningen?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Varför 2st PIC:ar ?

Transistorer kanske inte behövs, en PIC kan leverera ström till några lysdioder.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> SanSao

Nejnej, det behövs max en PIC!
Jag driver 12 RGB-LEDs direkt med en liten AVR (Tiny2313), det går jättebra både elektriskt och programmeringsmässigt!

Din idé är nog god, men jag tvivlar på att det går att avläsa speciallt många nyanser på endast en lysdiod, om du inte har någon referens. Exempelvis är ögats färgbalas annorlunda vid stark respektive svag omgivningsbelysning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I princip är det: Röd, grön, blå och vit. Men sedan blir det ju en toning/blandning mellan färgerna.
Så det kan t.ex bli såhär:

Röd - 12
Orange - 1:30
Gul - 3
Grön - 4:30
Cyan - 6
Blå - 7:30
Lila - 9
Vit - 10:30

Det blir inga problem att kunna tyda. Att jag skrev x:30 innebär förstås inte att man kan se exakt när klockan är "halv", utan snarare "ungefär halv".

edit: Mycket intressant idé för övrigt! :) :tumupp:
SanSao

Inlägg av SanSao »

Lysdioden som skall användas är på 3W.
Jag tror att man kommer kunna läsa ut tiden ganska bra, och de behöver inte vara så exakt tänkte bara att den skulle ge en uppfattning av tiden.
Färgerna som min färgcirkel kommer bestå av är:
12:grön 1:gul/grön 2:gul 3:Orange 4:Röd 5:Violett 6:Magenta 7:lila 8:Blå 9:Ljusblå 10:Cyan 11:ljusgrön.
tror att om man jämför den med en vanlig klocka ett par veckor borde man kunna tyda den ganska exakt :) ska försöka lägga ihop ett schema över komponenterna i helgen så får vi se hur de blir.
Skriv svar