Brus-generator ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Brus-generator ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skulle behöva en brusgenerator. Så nu vet ni det ... :)

Såg att Elfa hade en liten byggsats för detta. 85-821-73

Någon här som vet om den är bra?
Jag ska använda den för att bl.a testa filter och då måste den ju ha ganska rak frekvenskurva. Jag behöver inget superexakt, men det är ju trevligt om det t.ex inte bara är massa mellanregister.. :)

Jag tar även gärna emot andra förslag. :)

edit: Sökte efter "brusgenerator" på googles bildsökning. På andra resultatsidan dök Icecap's logga upp. :) Klickar man på loggan så hamnar man i den här tråden. Men det är bara Bengt-re som har skrivit något om brusgeneratorer där. Google är lite märkligt ibland.. :D
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sant, det är vitt brus jag är ute efter.

Ska testbygga några av schemana du länkade till.

Idén med shiftregister var kul, men det känns lite "slösigt" att använda en fin DA-omvandlare enbart för brus.

Nu såg jag iofs att Elfa's byggsats också använder skiftregister.

edit: Tittar man på brusbilden för projektet i den sista länken så ser det ut som en svacka längst till vänster. Det hade varit värdefullt att se ca 20Hz - 25kHz inzoomat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

MM5837

finns på ebay express, kolla inte vem som handlat sådanna :wink:

högt brus bra kvalitet, och kör man med engen klockfrekvens så kommer man högre upp i annvändbar frekvens

sen finns zenerdiodslösningen och även pickretsar med program, eller rörbrusgeneratorer , inspelat ljud som vitt brus, eller tillverkat brus i datorn till 96khz 24 bits ljudfil in på eprom och en bra da och sedan har man en bra brusgenerator

hm
mm5437 är ok den med
farskost

Inlägg av farskost »

hur kan brus vara vitt?? fins det andra färger på brus?? : )

//Robin St
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå, det finns vitt, rosa (och ir) plus några få andra mer ovanliga.

De håller även på att utveckla andra färger som t.ex ubåtsgrått och mintgult.
Jo jag skojjar bara med det här sista.

Hur brus kan vara vitt... Jo, jämför med ljusets grundfärger. Där innehåller vitt lika mycket av alla färger. Samma sak är det med vitt brus. Det ska alltså innehålla lika mycket av alla frekvenser. Nu är detta i praktiken omöjligt, rent fysiskt, så man brukar mena att bruset är vitt inom ett speciellet frekvensområde.

Grym:
Hittade tyvärr inte kretsarna på varken Ebay, Ebay Express eller Elfa.
Jag har kikat på random-rutiner för PIC-kretsar, men inte hittat något som passar eller är tillräckligt dokumenterat för att jag ska kunna ändra det till audio-området.

En ljudfil på eprom eller liknande var en intressant idé. Då kan man ju mata in andra ljudfiler också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, man var tvungen att skriva ett N på slutet. :)

Du har förstås inte köpt några sådana? :D

Tänk om man kunde hitta någon som hade typ 2-3st extra ... . .. . :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det kansk går att ordna :wink:

hm , försökte hitta hur man förkortade länkarna nu igen , ingen som kan klistra det i forumdelen ?
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Tinyurl?

Senaste länken tinyurl:ad:
http://tinyurl.com/2zkalh
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

MM5837 är ansedd att vara rätt sunkig, i alla fall i synthkretsar. (!)
De bästa brukar vara att förstärka bruset i PN-övergången i en vanlig transistor.
Ska man använda PIC så behövs långa skiftregister i programvaran, det fanns visst ett riktigt bra som någon på SDIY-mailinglistan programmerade.
Det borde finnas i deras arkiv
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Grym: Tackar (igen.) :)

dar303:
Du råkar inte veta hur bruset genereras i en Korg MS20? Har iofs schemat någonstans. Det bruset är riktigt trevligt, som allt annat på den synthen. :)

MM5837-kretsarna ska bara användas för att testa filter, så där kanske det fungerar. Transistorlösningen är annars väldigt intressant. Hittade schemat i en av Babbage's länkar.

SDIY? Jag kanske associerar helt fel, men om du tänker på Svenska AnalogSympatisörer så har jag hittat ganska mycket om brus där. Men eftersom de kör med mailinglista så blir det så förskräckligt oöverskådligt att leta mer specifik info där.

Sitter förresten och knappar ihop en Elfa-order nu. Hjälp vad OP'n OP184FS är dyr! 48,90kr/st om man köper fler än 10st. :shock:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det kan finnas ett annat sätt med, utgången från 5437 är ttl
det skulle antagligen gå att bara programera in motsvarande på ett eprom och bara ha en adressräknare till epromet för att få samma funktion

men zenerdioder funkar det med men inte lika enkelt, har problem i dom låga frekvenserna med zenerdioder

vad kör du med för spektrumanalysator??

måste börja ta tag i det för egen del , kommer både köra med hp's lågfrekvensare och med soundblaster 24bits usbljudkort, men hittar ingen riktigt bra programvara för fft som klarar 96khz 24 bit lin log på frekvensskalan och bra medelvärdesutjämning
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"vad kör du med för spektrumanalysator??"

Det varierar lite, men de fristående burkarna är en moddad Zachry Q1 (mina avatar-bild) och ett hemmabygge (inte mitt hemmabygge dock). Den senare har jag inte här för tillfället.

Sedan har jag ett gammalt Soundblaster-kort för frekvenser runt 100Hz - 20kHz. Det kortet är ett sånt där labbkort som får vara med om både det ena och andra. När jag vet att signalen inte är skadlig för det ljudkortet så använder jag ett 24bit 96kHz ljudkort från M-Audio. Till båda ljudkorten kör jag SoundForge med en spektrumanalysator-plugin. Det har ganska många bra funktioner. Det bästa är nog ändå att man kan spela in mätningarna och zooma in för att få riktigt detaljerade sonogram-mätningar.

Har även ett litet datoroscilloskop för parallellporten med tillhörande mjukvara, men det blir ganska låg uppdateringshastighet på labbdatorn.

Bra att du bekräftade mina aningar om zenerdioden. Det har sett ut så på frekvensdiagrammen jag hittat, men ofta har de visat allt mellan 0Hz till 1MHz så det har varit svårt att se den lilla "klicken" mellan 20Hz - 20kHz.

Jag måste börja labba mer med minneskretsar. Har ganska mycket eprom och eeprom, men använder dem oerhört sällan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

På sidan neden finns det en brus rutin till en PIC.
Skulle sannolikt enkelt kunna anpassas till en modern 12F modell.

http://www.idcomm.com/personal/ottosen/
Skriv svar