Jag kollade här på forumet (här, här och lite andra poster) och det verkar väldigt krångligt att överhuvudtaget bygga en lasermätare själv. Men självklart ska jag försöka och då tänkte jag (om ingen vill ge mig något ställe jag kan köpa en laserdiod relativt billigt) antingen använda mig av en vanlig laserpekare eller försöka ta någonting från en CD-spelare/läsare. I båda fallen så bör jag nog stoppa dit lite extra optik men tror ni att det skulle funka?
Målet är att kunna mäta ungefär mellan 0.1-30m (ska användas i en rc-helikopter) även om den gärna får mäta större avstånd. Jag har funderat på ultraljud och sådant men min åsikt är att laser skulle passa bäst. En annan möjlighet vore väl att plocka isär någon existerande lasermätare eller i värsta fall gå till ultraljud.
Laserdiod/Ersättning
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, det är krångligt - och dessutom så vill du mäta över "svår" miljö - mark är ofta ingen vidare perfekt reflektor. Och nej, det fungerar inte med den laserdioden rakt av - du behöver en diod som du kan modulera med tämligen höga frekvenser och för "time-of-flight" mätningar har den på tok för låg effekt
Ska du söka av något är RADAR det du skall satsa på tycker jag.
Databearbetningen blir dock ingen småpotatis om man säger som så.
Tyvärr är autonoma helikoptrar ytterst svårt att bygga utan att det kostar multum. Jag funderade på att konvertera min radiostyrda heli en gång tiden men c:a ½ timme senare fattade jag att det (med mina förutsättningar) är helt omöjligt.
Det du (realistiskt) kan satsa på är att helikoptern kan övertas av en µc och göra konster tex hovra superstabilt men du alltid kan avbryta med sändaren.
Kortare avstånd kan man mäta med ultraljud men jag tror bullret från motor etc kan stöda mätningarna rejält. Men tror att hovringen ovan skulle kunna fungera iaf.
Databearbetningen blir dock ingen småpotatis om man säger som så.
Tyvärr är autonoma helikoptrar ytterst svårt att bygga utan att det kostar multum. Jag funderade på att konvertera min radiostyrda heli en gång tiden men c:a ½ timme senare fattade jag att det (med mina förutsättningar) är helt omöjligt.
Det du (realistiskt) kan satsa på är att helikoptern kan övertas av en µc och göra konster tex hovra superstabilt men du alltid kan avbryta med sändaren.
Kortare avstånd kan man mäta med ultraljud men jag tror bullret från motor etc kan stöda mätningarna rejält. Men tror att hovringen ovan skulle kunna fungera iaf.
Jag som är inne på RC-flyg tittade för många år sen på en autopilot som skulle rädda mitt flyglan vid eventuell signalförlust. Kostade på den tiden över 50 000:- och då var det inte ens säkert mitt plan kom ner iaf 
*** EDIT ***
Ändrar mig, ner kom det alltid men inte i flygbart skick
*** SLUT EDIT ***
/Henke

*** EDIT ***
Ändrar mig, ner kom det alltid men inte i flygbart skick

*** SLUT EDIT ***
/Henke