Hjälp med komplettering av färdig konstruktion (Timer)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Hjälp med komplettering av färdig konstruktion (Timer)

Inlägg av ensten »

Jag har satt ihop en sådan här. Vilket fungerar alldeles utmärkt. Nu har den intressanta situationen uppkommit att jag beslutat lägga ner tankarna på ett mörkrum för tillfället. Konstruktionen (som ju är en mörkrumstimer) skall nu användas på ett annat ställe och med ett annat syfte.

För detta nya ändamål har 4 stycken STORA 7 segments displayer inhandlats (100mm teckenhöjd). Jag skulle nu vilja komplettera den befintliga konstruktionen med dessa stora displayer så att de så att säga fungerar helt parallelt med ursprunget. Problemet är att dessa är av typen gemensam anod och grundkonstruktionen är med gemensam katod.

Vill någon hjälpa mig med hur jag konstruerar en fortsättning.

Följande frågor som jag har är: Skulle man kunna sätta en till displaydrivare parallelt med den första drivaren (CD4543BE). Framspänningen på dom stora displayerna är dessutom 10-12V enl. databladet.

Hur löser jag detta?

Edit> Rättat felstavning i rubriken och i texten
Senast redigerad av ensten 12 mars 2007, 17:05:11, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

verkar inte vara några större bekymmer att sätta en led driver till och en omgång transistorer för multiplexingen, gäller bara att hitta rätt driver
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Men hur får jag till det där med 12V och gemensam anod?

Edit> Har läst datablad på 4543'an och förstått att man kan koppla den på olika sätt beroende på om det gemensam anod eller katod. Men då återstår frågan om 12V-drivningen.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nu har jag läst scheman och datablad men behöver hjälp med följande:
Här finns en del av ritningen från. Det finns två anledningar till att inte hela ritningen är med.

EAGLE-schema

1) Jag hann inte göra mer nu, och det väsentliga är med.
2) Det som är utelämnat har inte med den aktuella frågan att göra och det ursprungliga schemat finns i inledningsinlägget i den här tråden.

Så här har jag gjort:
Lagt till en omgång BC547 till multiplexingen samt kopplat på en 4543 för drivningen av LE-displayerna. Notera att inspänningen på den är satt till 12V eftersom mina displayer vill ha det och att pinne 6 på IC3 (den nya displaydrivaren) är satt hög eftersom det står i databladet att man skall koppla så när man har gemensam anod.

Frågor: Har jag tänkt/gjort rätt? Några andra tips uppskattas också om ni ser något som behöver ändras.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om framspänningsfallet på displayerna är 10-12V, så är en matning
på 12V lite i minsta laget. Det blir svårt att dimensionera ström-
begränsningsmotstånden, det blir ju allt mellan 0 och 2 V "över"
till motstånden. Jag skulle ha minst 15V för att få lite marginal.

> är satt till 12V eftersom mina displayer vill ha det...

Här ligger en stor del av ditt problem... :-)
Displayerna vill inte "ha" någon speciell spänning alls !!

De kommer att (när de drivs med någon viss ström, vanligtsvis
märkströmmen) att ha ett *framspänningsfall* (Vf) på 10-12 V.
Men det är ingenting som de "vill ha" !

Du måste beräkna designen så att dina displayer får en lämplig ström,
och Vf är något man då får ta hänsyn till.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Säg att jag löser det där med ström/spänning, hur ser det ut i övrigt? Kan man göra som jag har gjort och lägga två 4543 paralellt och de fyra "nya" transistorerna?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Har funderat lite till (samt läst datablad) och kommit fram till att matningsspänningen till den nya 4543 skall vara 5V och att jag sätter 15V på kollektorn på de nya transistorerna. Strömbegränsningen på displayerna lägger jag på 4543'ans utgångar. Med den kopplingen får jag rätt matning på anoden på display.
Skriv svar