OBD2 bildiagnostik från AoE

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

OBD2 bildiagnostik från AoE

Inlägg av newbadboy »

Funderar starkt på att bygga bildiagnostikverktyget som fanns i allt om el nr: 3/2006.

Eller är det så att man måsta ha byggt kretsen från nr: 4/2005 och man sedan bara kompletterar med den senare kretsen?.

Ser på deras hemsida att man kan köpa en "komplett" komponentsats exkl lcd och låda för 375kr. Ingår mikroprocessor och kretskort oxå i denna satsen?

Undrar även om man kan ersätta den angivna LCD mot ngn billigare variant?

Sist men inte minst. Är det ngn på forumet som har dessa två AoE tidningarna och kan tänka sig att scanna in dessa artiklar till mig :roll:
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag har nr4/2005 inscannat och klart.
ca 18 Mb
Hur vill du att jag skickar dem?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

fint fint.. prova skicka till karolys@hotmail.com
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

kolla på AoE i forumet om den funkar till din bil innan, en del funkar med den tidigare versionen som gjordes i nr4/2005 , inte alla äldre funkar med den i nr 3/2006 den senare är ganska mycket dyrare att bygga och funkade inte till min VW -00, men det verkade variera, en del har visst fått igång den på den årsmodellen med.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag kommer att bygga den ännu äldre varianten från 2002 tror jag. Den som bygger på en elm323 krets. har hitta prylarna till ett överkomligt pris. Vad tror ni om den varianten??!!

Sen såg jag att den jag skall bygga heter obd2 läsare och i den nya artikeln från 2005 heter den eobd. Vad är skillnaden. Är OBD2 sämre än eobd??

Den är f.ö inte till min egen bil. Min bil e från 94 o stöder ej obd
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Saxat från Wikipedia:

"2001 The European Union makes EOBD [2], a variant of OBD-II, mandatory for all petrol vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC [3] )."

Läs mer där: http://en.wikipedia.org/wiki/On_Board_Diagnostics

Tror det är roligare att bygga den senare varienten då den säkert funkar i bra många fler bilar. Har för mig att den hade stöd för de flesta standarder?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

i AOE står det att den har stöd för den ISO standard som min bil har, men det funkar trots det inte med den, de gammla funkar på den och den nya funkar med andra nyare bilar.. men det är klart, det kan ju vara SBS ;=)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

OK. Nu får det ju bli så att jag bygger den gamla från 2002 eftersom delar är redan är beställda. Tror faktiskt att den räckr för mig i flesta fall.
Skriv svar