IR-mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Luckan

IR-mottagare

Inlägg av Luckan »

Hej!
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med följande:
Jag har fått tag på en IR-mottagare (http://www.elfa.se/pdf/75/07530389.pdf) som jag ska koppla in och kunna använda för att tyda signalerna från en vanlig fjärrkontroll. Till min hjälp har jag ett STK-500 kort med en ATMega 16 mikrokontroller. Min tanke är att koppla in IR-mottagaren på ett breadboard och sedan programmera mikroprocessorn (C-programmering i AVR Studio 4) att reagera på signalerna mha interrupt.
Som den sanna nybörjaren jag är blir jag glad för alla tips; hur ska IR-mottagaren kopplas in på breadboardet, hur ska det kopplas till STK-500, programeringstips m.m.

Tack på förhand!!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur du bör koppla står längst ner på sidan 3 i databladet. 47Ω i serie med +5V till Vcc.
10kΩ pullup på datapinnen
47µF mellan vcc och gnd.
Luckan

Inlägg av Luckan »

Jag har nu kopplat in IR-mottagaren och skrivit ett enkelt program som blinkar en LED på STK500-kortet när jag trycker på fjärrkontrollen. Nu tänkte jag skriva ett program som läser signalen och tyder den. Dvs, programmet ska kunna se vilken knapp jag trycker ner på fjärrkontrollen. Hade tänkt mig nån form av interupt-styrt program...
Nån som har något tips på hur ett sådant program skulle kunna se ut!?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Testa med att fråga google. Sen kan du återkomma med mer specefika problem. Men du har ju en bra början.
Luckan

Inlägg av Luckan »

Jag har redan frågat Mr. Google :) , men inte hittat nåt bra. Min fråga är hur jag ska kunna läsa av signalen från en knapptryckning på fjärrkontrollen.
74

Inlägg av 74 »

thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Intressant projekt. Jag skulle nog som sagt koppla in den på en interrupt-pinne och sedan mäta tiden mellan varje interrupt. Kanske spara undan dessa värden och skicka in dom i en PC via serieporten för att sedan kunna analysera dom.

Men för att lyckas känns det som du behöver facit dvs. mäta signalen med ett oscilloskop så du ser hur den ser ut.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Atmel har även AN (aplication notes) som behandlar IR-mottagare.
Det finns även en hel del på www om avr och IR.
Skriv svar