Ministroboskop - Modifiering

Berätta om dina pågående projekt.
Onkelborg
Kontakt:

Ministroboskop - Modifiering

Inlägg av Onkelborg »

Hallå!

Jag köpte för länge sedan ett gäng ministroboskop och har nu börjat tröttna på dem. Vill ha in styrning i dem nu, istället för att de ska ha fri vilja ;)

Jag har disskerat ett stroboskop och konstaterat att det består av två delar, en del som sköter lampan, och en del som styr tyristorn (dvs. generera pulser för blinkandet)

"Blinkkretsen" är faktiskt så udda så att den bygger på att man laddar upp en kondensator via en potentiometer, för att sedan när den är uppladdad låta en gnista "hoppa" i en, för mig, okänd komponent. Den okända komponenten är helt enkelt två bem ingjutna i glas. När strömmen "hoppas" i den här komponenten så leds strömmen till gaten på tyristorn.

Jag har nu funderat lite och testat lite, och kommit fram till att om jag matar gaten med 0,6 V (var det jag testade med) så får jag mig en liten trevlig blixt ;)

Jag vill nu ha en extern styrning och funderar nu på hur jag ska göra. Det första är att jag vill ha stroboskopet elektriskt isolerat från omgivningen, dvs. jag behöver en optokopplare. Efter några funderingar fram och tillbaka så har jag kommit fram till att det borde fungera om jag ansluter fototransistorn mellan den okända komponenten och gaten på tyristorn.

Kommer sakerna att klara av det? Kommer jag få en högre spänning när jag väl väljer att trigga optokopplaren eftersom att kondensatorn kommer ha hunnit laddas upp ännu mera?

(Jag tror att jag förhoppningsvis har fått med allting som kan vara intressant :P )
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det brukar vara tre sorter saker som är den där hopp prylen, diac, neonlampa, comgap

troligtvis har du en liten neonlampa

funkar inte så bra att koppla in optokopplaren så, för spänningen stiger och du förstör troligen optpkopplaren

troligtvis är det rimligt att ta spänningen inna neonlampan , och sedan till gaten, samtidigt som man begränsar spänningen innan optokopplaren med en zenerdiod
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då han beskriver just en gnista, och inte något med en lampa som då tex glimlampa, så skulle det kunna vara bokstavligt. Och i så fall är det någon typ jag inte stött på, men sedan låter en gnista direkt in på gaten på en triac lite väl brutalt. Fast äldre comgaps fungerade kanske på det viset..
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Nu måste jag fundera lite..

Jag behöver en strömkälla på ca 1 - 1,3 V eller något då, vad är enklast? Jag funderar på en diod + kondensator för att få lite likspänning, sedan så..? Zenerdiod måste jag erkänna att jag inte riktigt fått något grepp om ;) Mina första funderingar (innan jag började fundera på om man helt enkelt skulle kunna trycka dit optokopplaren i serie) var att göra en enkel spänningsdelare
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Förra var alltså till grym..

Henry: Är något åt lamp-hållet, är nog säkert neonlampa, är något åt det hållet på färgen iaf.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

zenerdioden begränsar spänningen på det värdet zenerdioden är stämplad, tex 12v

du behöver inte göra mer än att begränsa spänningen till ungefär 15-20v , över den kondensatorn som är innan gaten, sedan låter du optokopplaren ladde ur den kondensatorn till gaten prova det först

lkan du och vill så rita upp hur det är kopplat så kan alla komentera det enklare
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, då är jag med. Hade du sagt tex "blinkat till med rödorange färg" eller liknande så hade jag sagt glimlampa direkt. :)
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

grym: Vet inte om jag vill rita upp nuvarande koppling, den är ganska stor för att göra så lite ;) Är lite potentiometer inblandat för att knöla till det ;)

Min plan blir nog: Diod + konding = likspänning, sedan motstånd + zenerdiod för att få ner spänningen till något hanterligt (ärligt talat, jag har enorma problem med att komma underfund med vad "hanterligt" är för den här tyristorn, http://www.elfa.se/pdf/72/07201916.pdf är en länk till ett datablad jag hittat, MCR 100-6 heter tyristorn för övrigt), och sedan skicka det genom optokopplare till gaten.

Eftersom att jag då inte ens behöver röra den existerande kopplingen så stoppar jag nog dit en liten fin strömbrytare för att välja funktion också (dvs. normal resp. extern styrning), bara att välja vad man vill mata gaten med ;)

Henry: :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Varför göra det så otroligt komplicerat egentligen??

Jag har till mitt 1500 Watt stroboskop en 555, blinkkrets 0,5- 15 Hz kopplat till en traic som sedan direkt driver triggertransformatorn. Och det funkar aldelles utmärkt.

Man måste dock se till att de har samma jord så man får koppla "blinkkretsens" jord till stroboskopets jord. Annars funkar det inte.

Jag har hittills inte haft några som helst poblem med min. Ska bygga med PIC senare när jag läser assembler nu på högkoslan men än så länge fnukar det hur bra som helst med min koppling.

Kan slänga upp en skiss om du vill ha ritning på det...
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Komplicerat vet jag inte.. Handlar mest om att jag vill trigga dem extern, och då måste jag ha elektrisk isolering. Och trigga stroboskopet gör jag genom att slänga på en puls på gaten till en tyristor via en optokopplare. Men jag måste få strömmen någonstans ifrån, och lagom spänning.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, men ja det behöver faktsikt inte va så svårt. Det är kanske bra att använda optokopplare, borde jag göra med förvisso. Men det funkar än så länge.

Jo nä det är jag helt med på... Men hur kopplar man en triac till en optokopplare, det är det jag mest undrar över.

Men skulle rekomendera att egentligen köra lite högre spänning till gaten, sådär 5- 10 volt, eller det behövs inte?
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Jag har ingen aning vad jag ska slänga för spänning på gaten om jag ska vara ärlig. Jag har inte hittat något vettigt alls om vad saken tål på gaten ;) Tål den 300 V på gaten tror du?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kolla databladet.... det står väl där.

Jag kör 10 volt på min. Har fktiskt inte en blekaste aning om hur pass den klarar 300 volt på gaten. Men enligt scheman jag länkade till så sk det vara ok.
Dock skulle jag satt in ett motstånd med emellan, säg en 100 k, funkar det inte med det sänk värdet så man begränsar strömmen. Menar, du kan koppla in en lysdiod på 300 volt bara du begränsar strömmen till den...

Men som sagt, kolla databladet, står det inte så prova helt enkelt. Den kan inte mer än att gå sönder hehe

Men min strob lever än så länge, och jag har inte 300 volt i den utan jag har 600 volt. Får göra en spänningdubblare i den hehe. 300 volt räckte inte för att tända min "lilla" lampa :P . Den är för övrigt 30 cm lång och är ungefär lika tjock som mitt pekfinger.
Sen har jag en tändpuls på 15000 volt.

Så det är inte såå noga hur man kopplar det. Men annars kan du ta en transformator och koppla in istället för en optokopplare. 1:1 så funkar det bra :)

Mycket text men...
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Aja, ska testa någon dag. Måste bara släpa mig in till elfa först (bor 1 mil ifrån, och har skolan i samma stad, dvs. linköping) någon dag å shoppa lite. Får köpa några extra tyristorer (fanns exakt samma modell på elfa som i stroben, utifall att) samt lite billiga optokopplare ;)
Skriv svar