Koppla ihop två antenner till digitalbox i bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mickeliten

Koppla ihop två antenner till digitalbox i bil?

Inlägg av mickeliten »

Hej.

Jag undrar om man kan parallellkoppla två antenner till en digitalbox?
Varför jag undrar är för att i min Volvo S60 så sitter det två antenner
till min analoga tv-tuner och nu undrar jag om jag helt enkelt kan
parallellkoppla dom till min nya digitala tuner?

Eller kan jag lika gärna bara använda en av antennerna?
Bifogar en bild :D

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan man, men... Man måste se till att fasen blir rätt, också impedansen är bra att anpassa. För att få rätt fas måste det elektriska avståndet mellan antennerna hela tiden vara en multipel av en våglängd. Det kan vara svårt att uppnå i en bil som rör sig. Dock ska ju DVB-T vara mindre känsligt för multipath-signaler så det kanske inte är en begränsning. En början kan vara att ha samma kabellängd från båda antennerna. Impedansen fixar du enklast med en kvartsvågstransformator. Det är 1/4-våglängd av en 75 ohms koaxialkabel som du kopplar in mellan antennkabeln och hopkopplingspunkten. Glöm inte att kompensera för våghastigheten i kabeln när du räknar ut längden.
Om resultatet blir bättre med två antenner är svårt att säga men det vore intressant om du provade och rapporterade resultatet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Visst kan man .... Sen är frågan om det löser problemet. Du har nämligen olika för och nackdelar, dessa beror på vilka antenner du har och vad du vill uppnå.

På bilden verkar det som att du har riktantenner som är riktade åt olika håll. I det fallet är en antennomkopplare bättre. Sen är det inte så vanligt med riktantenner på bilar. Ska då köra omkring och titta på TV vore det kanske bättre med rundstrålande :roll:

Edit: Det kan vara en fördel med en omkopplare även vid hoppkoppling. Du kan då välja hopkopplad, hopkopplad fasläge2, inte hopkopplad. Man kan rikta känsligheten med de första.
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Tack för svaren!!

Antennerna på bilden är bara för att simulera hur jag har tänkt,
de är inte riktade åt olika håll. Bilens antenner är nå inbyggda
antenner och vette tusan hur dom sitter.

Men av era förklaringar att döma så vore det nog - för mig - enklast att
köpa mig en vanlig inomhusantenn. :)

Och nej för guds skull jag tänker inte köra runt och titta på tv.
Tack och lov blir det för mycket störningar och missljud när bilen rör sig :D

Tack o bock.
Hälsningar Micke.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Glömde förra gången. I stort sett är det ingen skillnad när det gäller analoga och digitala TV-antenner. Analoga sändningar sker på VHF och UHF. Vad jag vet sker digitala sändningar på UHF. Inga kombiantenner behövs alltså, utan en antenn avsedd för UHF Band(IV/V) funkar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ja, digitalTV tas emot med "TV2"-antennen.
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Vad tror ni om dessa inomhusantenner?
Har sett nån på Kjell & Co, Clas Ohlson etc...

Har ni något tips på en sån?

Spelar det nån roll om dom monteras vertikalt eller horisontellt?

Häls häls, Micke.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De funkar om man bor så till att man har mycket bra mottagningsförhållanden. Funkar det inte med en stor UHF-antenn på taket funkar det ändå mindre med en inomhusantenn ;)
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

MadModder skrev:De funkar om man bor så till att man har mycket bra mottagningsförhållanden. Funkar det inte med en stor UHF-antenn på taket funkar det ändå mindre med en inomhusantenn ;)
Jo men vi talar om bakluckan på en bil.
Brukar plåten skärma mycket eller är det inte sämre än inomhus i en lägenhet eller hus?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

tja... vi har plåtfasader här, och jag får knappt in P3 på radion med helvågsantenn så jag vet inte... UHF börjar på 300MHz, ca 200MHz mer än radio, vilket inte är så mycket. Jag skulle nog inte ha för stora hopp om bra mottagning inne i bakluckan. Men prova går ju alltid. Det kostar ju inte skjortan. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Horisontellt är det som gäller. Bilen är inget bra ställe för antenn. Vettigaste stället för en horisontalantenn (dipol) är på rutan. Men då måste du vända bilen mot sändaren för att få bra signal. Annars en husvagnsantenn du kan rikta. Du kan kalla det Projekt Volvo antennservo :lol:
Skriv svar