DS18S20, temperatursensor ger fel temperatur

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Johan.o
EF Sponsor

DS18S20, temperatursensor ger fel temperatur

Inlägg av Johan.o »

I mitt senaste miniprojekt så använder jag 18s20 temperatursensorer, för att mäta lufttemperatur.
Har knackat ihop rutin i en pic som gör om det till grader, och kontrollerar även CRC summan, så värdet jag får från sensorn stämmer med CRC-summan.
picen "mäter" temperatur var 10'e sekund, och 1-wire bussen dras låg när den ej används.

När jag startar bygget och µC börjar mäta temperatur så ligger den rätt
nära den "riktiga" temperaturen, medans med tiden så drar den iväg och lägger sig ca 2 grader över den "riktiga" temperaturen.
Lånade hem en IR-temperatur "pistol" från skolan, för att se att det inte var min
temperaturprob till multimetern som felade, men den stämde rätt ok.

Har räknat ut temperaturen för hand också, så mina temperaturomvandlingsrutin bör det inte vara något fel på..

Någon som har liknande erfarenheter med 18S20 eller tips och ideer?

Har inte hunnit nysta ordentligt i problemmet ännu, då jag är inne i tentaveckor nu, och måste lägga all tid på att plugga :(
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Inte så att något på något vis ligger och värmer upp kretsen? Du råkar inte andas på den eller sitta nära den?

Har du testat med annan DS1820?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

He.. det har du rätt i, upptäckte det nu, att man ska undvika att andas på den, kanske det jag gjort..
Bytte till en annan och drog bort den en bra bit från kretskortsplinten med kabel.
Nu verkar det ge rätt hygglig temperartur.. :)

Fast jag vet inte vad som gjorde det, få ta och utvärdera senare vad som var felorsaken, måste låna en riktig temperaturmätatare att ref mäta mot.

Temperatur är lurigt. Nu visar den iaf: 21,9 C, och det verkar rätt rimligt.
(har bara 1C upplösning på min kassa temperatur "ref" mätare)

edit: Kan vara att den har så liten tidskonstant så det är det så lurar mig..
Borde nog medelvärdesbilda över en längre tid, för att slippa att den är så
känslig.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag jämförde min med en typ "grilltermometer" fast med 1/10 gradering. Avvikelsen från ds1820 är max 0,3-0,4 grader. Så nog är den exakt alltid.
Skriv svar