ledande ytmonterad konding

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

ledande ytmonterad konding

Inlägg av grym »

råkade ut för en lite udda sak idag, har inte orkat med någon elektronik på 6 veckor, hoppas den här djävla influensan försvinner inna pollen allergin börjar :wall: , nå jag hadde någon timma över och värmde upp lödpanna och tänkte göra lite på ett enkelt kort som lämnades ofärdigt, kom så lång att jag kunde börja testa av det och jag fick ingen fason på det , den drog för mycket ström, och det ända som kunde dra ström var antingen en kortslutning eller någon av avkopplingskondesatorern, orkade inte löda loss kondingarna så jag körde en lite mera brutal metod, ökade spänningen tills det hände något , och mycket riktigt avslöjade sig en kondensator som en kort sekund ville ta klivet upp i hirarkin innom elektroniken och bli en lysdiod :lol:

så en helt ny keramisk ytmonterad konding var lågohmigt ledande och när man körde hårt så brann den upp

någon som råkat ut för motsvarande?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant felsökningsmetod. :D

Har inte varit med om att en konding var lågohmigt ledande, men däremot har jag fått liknande resultat när jag sett fel på motståndsringarna. Jag råkade grilla ett 220Ω motstånd för en tid sedan. Efter brasan så är det nu ett 2,5MΩ motstånd. :D
Färgkoderna för det motståndet är nu röd, svart, aska, svart. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vet en kille som brukade felsöka trasiga kort till datorer med ett bilbatteri när alla andra hade gett upp... oftast så visade sig en kortslutning eller en trasig komponent rätt snabbt ^_^
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kan det inte bli överslag i kondensatorn när du ökar spänningen tillräckligt måntro?
Det är väl ganska låga toleranser på just ytmonterade kondensatorer?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det är en tantal så är en kortis ett bra exempel på om dessa lagt av då dessa tyvärr har den dåliga egenskapen att göra det när dom inte vill längre, har dock aldrig varit med om liknande någongång och dagens tantal är väl kanske inte lika känsliga längre som dom var tidigare men kan säkert orsaka diverse skit än om det vill sig illa.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kortslutande keramiska kondingar är bland det jäkligaste man kan råka utför som reparatör, då sådan bränner upp halva kretskortet - ungefär en handflatas storlek kan omvandlas till svarbränd ren glasfiber och kortet är helt omöjlig att rädda och reparera.

Av någon anledning så är den glödande kondensatorn den sista detaljen som ger upp medans allt annat har ångat iväg eller ramlat loss - den jäkla chipkondingen kan stå och lysa som en koltrådsglödlampa i dagar och ger sig aldrig...

oftast kunde den här situationen uppstå om kretskortet har varit utsatta för böjningar och brytning någon gång. - tex vid montering eller sittande på vibrerade underlag.

Dessutom verkar det att ha göra med en viss generation chipkondingar från slutet av 90-talet då dom också hade en tedens att metallmigrera mellan lagen inne i chipet och kunde börja agera motstånd efter något år - speciellt kondingar som hade konstant DC över sig kunde börja bråka medans dom med bara AC över sig och små spänningsskillnader klarade sig bättre.

det här är ett känd 'effekt' bland de lite äldre konstruktörerna.

när det gäller tantaler så är/var det stor och snabb spänningderivata vid tex. strömpåslag som knäckte kondensatorerna - därför bör det vara en viss serieresistans vid stora värdens uppladdningar. Även minsta lilla polvändning tex. när man mäter med Ohmmeter med omvänd polaritet var nog för att ge en skada som kunde resultera haveri från halvår till flera år senare...

Dagens chipkondingar och även tantaler verkar dock vara mycket stryktåligare då det är länge sedan jag såg totaluppbrunna kort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom där kondingarna var specade för 63v , men jag behövde dom till en lågströms sak som kunde gå upp till 75v , så jag provade att megga några stycken och dom hamnade på en överslagsspänning mellan 700 och 900 v, på den saken så kvittade det om dom gick sönder, orkade bara inte skicka efter några andra och meggern stod i närheten, ibland så vill man bara testa saker :lol:

xxargs, intressant, jag var borta ett antal år från den rena elektroniken och har alldrig råkat för detta innan, så det finns en risk med dom, för vanliga keramiska kondingar brukar sällan krångla

denna var splirran ny och ditlödd någon timma innan
Skriv svar