bilder på verkstäder "mekrum" mm

Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Mutiaz: Jag gjorde lumpen vid LV6 i Halmstad.
Vart jobbar du? Ser att du är Tekniker i försvarsmakten..
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Jag jobbar på p4. Där har vi liknande containrar.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jag gick min mekanikerutbildning på p4.. Är du civilanställd?
Var där hmm.. 4 månader, 2003.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Okej, nej jag är bitr instr så jag är ny där.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Håller du i utbildning för signalmekaniker, eller
Vad instruerar du i?
Isåfall, får ni några signalmekaniker från lv6 längre, eller
utbildas dom i Halmstad nu när FMTS ligger där?

edit: Jo det blev lite off: Ursäktar för alla OT inlägg från min sida, om någon Moderator vill rensa bort mina inlägg så går det bra för min del.
Senast redigerad av Johan.o 10 mars 2007, 22:04:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ehf
Inlägg: 1429
Blev medlem: 11 mars 2005, 17:39:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av ehf »

hm, hamnade inte diskussionen ganska off nu? :yeahright: :ajabaja:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm en sådan emp säker container vore helt suverän :drool:
ingen som har en till salu för en billig peng ? :vissla: :eh:

funderar mer och mera på en standard sjöfartscontainer som labbutrymme

men dom där andra radiohytterna, ingen som vet om dom finns som överskottmaterial någonstans?

ska fråga på några andra forum med
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Johan, Jodå, dom utbildas där fortfarande.

Grym, dom säljs ut fortlöpande, jag vet att det kommer ett stort lass med dessa. Finns massor med överskottsfirmor, gå in på www.fmv.se o leta efter militärtöverskottslänkar och du skall finna. Jag vet en bra som heter active life equipment eller liknande.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Johan.o skrev:Det första jag tänker på är den emp-klassade container vi hade i lumpen,
tror det inte kostade mer än någon miljon.. :lol:
Fy fan vilken lyx med en telerepcontainer. Vi får en jävla verktygslåda med lite skruvmejslar och en multimeter typ. Dagens signalmekaniker verkar bara göra jävla skitjobb, typ laga kablar osv. Och inte fan får man köra en GT för att få fram vad som är fel till exempel. Iofs har ju vissa lyxen att ha tillgång till en telerepconainer, men inte vi på A9 iaf.

Dagens tips: Bli INTE!!! signalmekaniker. Och verkligen INTE!!!!!!! i en lätt rep-grupp. Skulle väl vara om man kunde hamna i en MILO-reppluton. Men de kanske inte existerar längre?

Oj då, nu börjar det bli lite väl offtopic. :evil:
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Nej så är det inte. Signalmekanikerutb håller bra klass och dom får göra mer än att laga kablar kan jag lova. Detta får vara sista ordet i denna offtopic diskussionen.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jag har startat en ny tråd i övrigt,
"Signalmekaniker & systemtekniker-befattningar i lumpen"

Om det finns intresse att diskutera vidare? När det desutom finns en
representant från försvarsmakten, jag är nämligen benägen att hålla med
Chille..
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Ha vilken nostalgi. Kan påstå att jag varit i den kontinern många gåner. Muckade från LV6 våren 2006. Låg i rep-plutonen. Våra signalmekaniker satt mestandels i den kontinern på bilden och spelade nitendo spel på en gammal 486:a (samma skärm som på bilden).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kopplade på morgonen här in en UPS på dator/skriv/mekarbordet, och anslöt förutom datorutrustningen även en uttagslist till den. Det står "Datakraft Grupp" på den röda skylten jag limmat dit. Lagom särskrivet :P
Det är en skylt jag hittat, och det stod från början:

Datakraft A1BABF
Grupp 205

men jag kapade bort siffrorna och det. :)

Bild

Hehe, data... :lol:
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har en fin verkstad både på jobbet och en privat men sen min son föddes för sex månader sedan har jag av naturliga skäl varit hemma ganska mycket så jag ville gärna ha en labbhörna hemma också.
Tjejen syr och grejar ganska mycket och så kände vi att vi inte har så stor nytta av ett vanligt matsalsbord så vi bestämde oss för att göra varsin arbetsbänk i vårt vardagsrum istället.

Vår lägenhet har ekgolv så vi tänkte köra bordsskivorna i samma material, köpte en 24x620x3600mm ekbänkskiva på Silvan och fick den sågad i 2x1500 och en 600 bil, jag tror att den kostade ca2000:- inkl. sågning.
Jag rundfräste alla kanter utom bakkanterna och oljade skivorna.
Jag plockade hem gamla kontorsmöbelstativ från jobbet, kapade upp dom med vinkelslipen och svetsade ihop dom så att jag fick två ramar som var 1400mm x 500mm. Dessa spraymålade jag blankvita.
Fötterna på ställningarna går att justera så att man får höjder mellan 68 och 82 cm på bordet.

Dessutom köpte vi en vanlig vit köksskåpshurts på ikea och moddade dörren till skjutdörr med en kraftig gejder som man har för att hänga upp compaq-servrar i rack. Detta för att det ska gå att öppna dörren till skåpet när man har bänkarna i vinkel. Tänkte gömma datorer och annat som ungen inte ska pilla på där!
Gejdern är så stabil att vinkeln inte ändras när dörren är utdragen så serverrack-gejdrar är ett bra tips.

Om man får gäster kan man flytta ihop borden med baksidorna mot varandra så har man ett helt ok matbord på 1240x1500mm!

Otroligt nog blev det precis som jag tänkt mig för en gångs skull. Svetsarna och måleriarbetet kunde ha varit lite bättre så klart men för att vara ett amatörbygge blev det riktigt bra!


Bild

dörren stängd:
Bild

dörren öppen:
Bild

labbhörnan:
Bild

båda borden med prylar på:
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fint.
Men... det är ju mindre ledigt utrymme på sysidan! :shock: :wink:
Skriv svar