timer m.h.a. AVR

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SAD

timer m.h.a. AVR

Inlägg av SAD »

hejsan

jag håller på med en hobby som heter Airsoft, i Sommar skall vi ha ett terrorist scenario, och jag tyckte att det borde vara relativt simpelt att bygga en timer/bombatrapp!

så min tanke är alltså att ha en AVR-krets, som räknar ner och vid 0 så ger den ifrån sig en ljudsignal + att en strobe-light startar. min fråga är nu om detta verkligen är simpelt?

jag har programmerat assambler innan till en flexprocessor, så det borde funka på någorlunda samma sätt

finns det kanske std rutiner för sån't här i någon AVR-krets?

jag har även tillgång till att etsa kretskort och hela den bit så det enda jag behöver veta är typ om detta är genomförbart och hyfsat simpelt :)

edit: stava!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vilken AVR eller annan microcontroller som helst fixar det. Simpelt jaa, beror på vem som gör det...?
Det tar en del tid att sätta sig in i programmeringen, och du måste koppla lite andra komponeter. Vill du lära dig mera om programering, så är det ett bra nybörjarprojekt.

Vill du ha en krets som fungerar lite snabbt så bygger du ihop den med 2st 555 (eller 1st 556) och lite andra komponenter. Beror lite på vad du menar med timer förstås? Längre fördröjningar (mer än ca 10minuter) behöver mera komponenter.
SAD

Inlägg av SAD »

timern skall kunna räkna ner ifrån iaf 3-4timmar helst skall den ju även gå att ställa med ett par knappar oxå...timern isig är tänkt att visas på en LCD-display, detta torde dock vara minsta problemet

uc:n jag kollat på att anv. är ATmega8(verkar vara tillräcklig)

jag har laddat hem senaste AVR studio kan den emulera komponenten eller måste jag ha alla grejerna för att kunna testköra?

Jag har ju redan kunskaper i assembler för FLEX, dessa kanske är helt olika? har försökt att hitta en instruktionslistan för ATmega8 men den verkar inte finnas...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Här hittar du instruktionsuppsättningen för AVR 8-bitars processorerna.

Det är några instruktioner som är processorberoende, t.ex. vissa multiplikationsinstruktioner finns inte på en del etc.
Det exakta instruktionsuppsättningen finns i respektive datablad för processorerna. (ATMega8 har det mesta)

Databladet för ATMega8 finns här och på sidan 289 hittar du instruktionslistan.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mega8 är ett bra val. Du skulle kunna gå ner i storlek till ATtiny2313 också.

Med AVR studio kan du simulera programmet, det kan du göra utan att ha något mera. För att emulera måste du ha en programmerare som stöder emulering. Jag är inte så hemma på emulering så jag kan inte ge några goda råd. Men både emulering och simulering har ju sina begränsningar.
Jag brukar nästan alltid simulera innan jag bränner ner programmet i mikroprocessorn.
SAD

Inlägg av SAD »

tack för hjälpen Andax!

Det här ser ju relativt lätt ut sakll nog sätta mig enr och exprementera lite i AVR studion i heglen :)
Skriv svar