Jag har köpt detta lilla kit direkt från Olimex plus en ARM-USB-OCD (programmerare). Tyvärr har jag inte testat det ännu, mer än låtit micke_s prova de förkompilerade "blinka-LED"-programmen.
Mer som kan vara värt att veta är att det finns gratis utvecklingsverktyg, GNU-ARM (även för Windows).
Har du verkligen läst igenom alla 600 sidorna datablad? Puh... Jag läser bara det som är relevant
Av databladet att döma så verkar det inte vara så stort steg från en AVR till denna ARM7. Fast det är iofs lite för tidigt att säga innan jag börjat programmera mot den.
Den största grejen med SAM7X gentemot SAM7S är att 7X innehåller en ethernet MAC. Så vill man pilla nätverk med den så har man ju en liten fördel redan där. Jag har dock hört lite delade meningar om huruvida det är bra eller dåligt, men jag har ingen egen erfarenhet av nån av dom, så det är bättre att du frågar google om han vet nåt ARM-forum där nån utvecklat det lite mera. Ska jag försöka minnas vad jag läst så far jag troligen bara med osanningar.
Jag och kompis gjorde färdig ett litet prototypbord till AT91SAM7S64 och fick det att fungera igår. Kan posta bild senare på det.
Kortet innehåller egentligen inget kul, bara alla ben (utom de som behövs till USB) anslutna till stiftlister och JTAG, så går tyvärr inte att göra något för USB med detta kort... Men ett nytt kort ska förhoppningsvis bli klart i veckan med lite fler kringkomponenter och lite ordentligare gjort.
port513: Programmerare parallell-port till ISP är enkelt att bygga själv, finns många scheman att tillgå. Har själv byggt en wiggler kompatibel, bara söka på google efter scheman.
Jag har som sagt bara testat det lite, tog väl 2-3 h att få in alla verktyg och få igång ARM-USB-OCD (jag har bara usb på min laptop).
Att skriva program är ingen större skillnad mellan avr och arm, största skillnaden är att den har lite mer inbyggda enheter(gillar starkt DMA controllern).
CPUn är för snabb för den inbyggda flashen. processorn stallar upp till 2/3 av tiden en halv-lösning är att köra THUMB (16-bitars instruktioner istället för 32). Den inte lika populära LPC21xx familjen från NXP har en sorts enkel read-ahead cache som löser problemet.
PS. det kanske är dags för ett samköp från Olimex?