Dimmer med eget liv...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hedlung

Dimmer med eget liv...

Inlägg av hedlung »

Har köpt en i mitt tycke perfekt golvlampa, som har en touchfunktion i hela lampan - var man än tar i den så kan man tända/släcka och dimma upp/ner!! :D

MEN, tillverkaren har valt att ersätta dimmermodulen med en variant som man måste hålla in en knapp på själva dimmerdosan, eftersom det är lite för mycket "eget liv" i originalet. D v s jag kan vakna mitt i natten och lampan har tänt sig själv av störningar... :x
Någon som vet hur man kan göra för att få den mindre känslig, så jag kan använda den härliga originaldosan?

Den är av märke Relco och märkt:

Art RT 78 SCG
RN0140

03- -4

Fick även en utbytes (som fungerade lika dåligt som är märkt

Art RT 78 SCG
RN0140

03- -3-4

Sida för instruktion jag letat upp:
http://www.relco.it/fogli_istruzioni_onLine/RT78--.pdf
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om jag inte minns helt fel så finns det sådanna dimmer kretsar som reagerar på spänningsfältet från omgivande elkablar och dylikt, ingången är bara en tråd eller något liknande rakt in i kretsen,

om det är så så finns det åtminstånde två sätt att minska problemen, det ena är att minska spänningsfälten i rummet, det ändra är att sätta ett motstånd från ingången på kretsn till nollan på kretsen, det kräver en ordentlig koll på vad man håller på med, troligtvis datablad på den specifika icekretsen och sedan en del labbande med högohmiga motstånd tills känsligheten blir lagom

undras hur en sådan lampa hadde fungerat vid labbänken, troligtvis som ett höghastighets strobbo :lol:
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Har själv en liknande pryl hemma, en touch-lampa ja handlade på Jula, redigt skön pryl faktiskt! denna står beblandad bland högvis med sladdar vid mitt datorbord, och där står det 3 datorer med tillhörande sladdar, och mer därtill. När ja drog ut eller kopplade in något som tex, högtalarsladden på min dator så ändrade lampan effekt, (den har 3 ljuslägen, som ändras när man nuddar lampan). Sen skaffade ja en diskettstation till min dator som står på bordet (lampan står på datornlådan) och efterssom sladden till lampan var lite kort så ställde ja lampan ovanpå diskettstationen, men då blev den helt knäpp, ja kunde inte längre tända den själv, och dessutom tände den sig lite som den kände för, din lampa står möjligen inte på ett liknande sätt?? :-)

EDIT: Ah hittade en länk ja använt på forumet här, med hur den står!
här är dock innan diskettstationen kom in i bilden :-)
http://img206.imageshack.us/img206/3829 ... alljm4.jpg
Skriv svar