Audio VCF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det var ju synd. Får väl bli LM13700 som tänkt från början.

<<Två stycken LM13700 funkar alldeles utmärkt för ett 2poligt svepbart state variable filter.
Tänkte göra butterworth, och till högpassfiltret kan jag ej komma på hur man använder ändast en LM13700 till varje pol. Krävs väl flytande impedanselement (2 st LM13700 enligt min hjärna) till butterworth realisation?

Till vanligt lågpass-butterworth-filter går resistorn till jord så det fixar jag med en LM13700.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Det finns ett femte sätt!

Ta en 4 quadrant 10-12bit DAC, sätt in den i stället för den frekvens
sättande R'et i din normaliserade buttriga worth filter kretts.

Blir lite dyrare än OTA men du slipper det lilla OTA bruset ,men du kan inte
filtrera stegningen, men du får direkt drivning av svepet via bitarna i DAC'en.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lånar tråden lite till. :)

Mitt projekt ska bestå av 5st bandpassfilter där ingångarna tas från samma ljudkälla. Varje bandpassfilters utgång ska (efter diverse andra kretsar) mixas ihop igen.

Men jag har ett litet problem:
Även om jag har en jättehög ordning/order på filtren så kommer filtrena att överlappa varandra lite, vilket resulterar i att vissa frekvenser kommer att förstärkas. Det vill jag undvika så mycket det bara går.
Hur löser man det?

Först tänke jag använda Chebyshev-filter (typ 1) eller Legendre-filter, men de har lite svajjig frekvensgång, så det blir troligen Butterworth ändå. Nackdelen med Butterworth är ju den ganska långa "svansen". Skulle man inte kunna kunna korta av den genom ytterligare ett filter? Jag tänker såhär:
Låt säga att bandpassfiltret (Butterworth) ligger mellan 1-3kHz och man stoppar dit ett högpassfilter (t.ex Chebyshew typ 1) som börjar vid ca 2,5kHz.

Det kanske är något känt filter som fungerar så, men man kan ju inte ha koll på alla. :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

DSP!

Vill du ha abosluta (nära) fyrkantiga filter så finns det bara en lösning tyvärr.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

JimmyAndersson:
Som du säkert vet anger man brytfrekvensen vid -3 dB. Så har man ett två filter intill vandra blir ju signalen knappast högre än 0 dB. Kan det inte vara fasvändningar som stökar till det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

funkis:
DSP vore trevligt, men det här ska bli en 100% analog burk. Filtrena måste inte vara helt fyrkantiga, men jag skulle vilja hitta en lösning som är "näst bäst".

psynoise:
Jo det är nog störst chans att det beror på fasförskjutning. Tänkte inte på det i går natt.. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har lite beslutsångerst. :)

Några alternativ som jag funderar på:

* OTA (LM13700)
* VCA (SSM2164)
* Multiplicerare (t.ex HA2546)

Det ser lättast ut med den sistnämnda (t.ex såhär), men det ska ju låta bra också. :)

psynoise: Hur har det gått för dig?

Problem nummer två är att jag inte hittat de nämnda kretsarna på varken Elfa, Farnell eller Conrad.
Något förslag på var man kan hitta dem?

Jag har gjort ett 8-pols filter som ser bra ut vid simuleringarna. Nu ska jag se (höra) hur det låter på riktigt. :lurar:
Skriv svar