Nu börjar förstärkarbygget :)

Berätta om dina pågående projekt.
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Nu börjar det närma sig slutet på bygget 8) Ska i princip bara koppla in volympoten, dra lite sladdar och skruva ihop lådorna sen ska det vara dags för provlyssning hade jag tänkt :)

En liten fundering bara. Som kylpasta, går det bra med samma sort som man använder till datorn? Eller det kanske inte ens behövs någon?

Lite bilder med på bakplåtarna (bullar någon?) . Är själv förvånad över att det inte är mer snett än vad det är. Frågan är vilken knopp man ska använda sig av?

http://img405.imageshack.us/my.php?image=bild1fs2.jpg

Bild

http://img405.imageshack.us/my.php?image=bild22fn0.jpg

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så fint! :) Bra jobbat! :tumupp:

Det fungerar fint med "datorkylpasta". Det är samma sort som eh.. "elektronik-kylpasta". Provspela och öka volymen mer och mer. Känn på kretsarna då och då för att kolla om de blir varma och behöver kylas.

"Lite bilder med på bakplåtarna (bullar någon?)"

:D

edit: Byt signatur. "Nybörjare" passar inte längre. :)

edit 2: Vad ska knopparna användas till? Ugnsluckan? :)
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Tackar tackar! :)

Knopparna tänkte jag att jag skulle ha till volympoten tills jag hittar något bättre. Det lutar nog åt den lite platta eftersom den runda känns lite liten.
kolis62

Inlägg av kolis62 »

Hur går det? blir det något ljud? Jag håller på med en liknande men har inte hunnit färdigt då mitt arbete tar för mycket tid av min fritid plus att det är fler projekt på gång samtidigt. Funkade ringkärnan bra?
//Jocke
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

På grund av en lite olycka så var jag tvungen att beställa nya likriktarkort eller vad det kallas. Råkade nämnligen tappa transformatorn så allt blev mos typ. :oops:

Får jag bara delarna som behövs denna veckan så blir det definitivt provspelning till helgen.

Har dock kommit upp ett litet problem. Jag är inte helt säker på hur jag ska jorda allt. Har funderat på om man kan göra såhär http://img96.imageshack.us/my.php?image=schemagh9.jpg
Medicinsk-teknik
Kontakt:

Inlägg av Medicinsk-teknik »

Ska bli kul o lyssna, har du så vi kan få ut ljudet från guitarhero också så skulle det vara fullt ös :lol:

Ska bli kul o se redovisningen =)

Bra jobb
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Om jag förstått din ritning rätt så kommer insignalen alltid att ha pottens maxutslag som seriemotstånd, så potten gör ju inget. Borde man inte flytta jorden till ett av de yttre benen och lägga en signal på mittbenet? Eller tänker jag helt fel såhär tidigt på morgonen? (Jag vaknade just...) :D
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Jo, det har du säkert rätt i :oops:

Men det löser sig senare. Det jag egentligen har problem med är hur man ska jorda allt på bästa sätt. Har läst en del på diyaudio om att stjärnjorda osv men får inte riktigt kläm på det.
kolis62

Inlägg av kolis62 »

Fritzell skrev:En sån här funkar till exempel. Den är gangad, dvs två i en så att du kan justera bägge kanalernas volym med samma ratt. Kolla även Elfa->motstånd->potentiometrar.
Jag vill varna för denna potensiometer då det diffa ca 300Ω mellan kanalerna. Så var det på den som jag köpte.

//Jocke
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Sådärja, då har man provat nätdelen...

Försök 1: Stoppar i nätsladden och inget blixtrar eller ryker 8) . Mäter spänningarna, dom är korrekta. Slår därefter av den.

Försök 2: 5 Minuter senare efter att ha skruvat på locket tänker jag att jag ska testa igen. Poff! Så går säkringen år h*vete!

Å nu är säkringarna slut så jag kan inte testa mer.. Någon som har några idéer?

Vad ska man köpa för säkringar? Hur mycket ska dom tåla?

EDIT: Tog en säkring ur en annan förstärkare å nu funkade det. Känns som om jag har haft kassa säkringar. Men hur många ampere ska dom tåla? Transformatorn ger ut 2 * 6.25 A. Men så pass mycket behöver dom kanske inte tåla?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ang säkringarna...

Vad använde du för typ?

Tror de var för snabba, skall vara ganska tröga säkringar.
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Jag vet inte riktigt, hittade dom i en låda. Var iaf 250 volt och 1,6 ampere.

Den säkringen som funkade tog jag från en gammal JVC förstärkare. Den enda märkningen jag kan se på den är en rund ring samt att det står 250 V och 2 A
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Tänka sig, den FUNGERAR! 8) :D

Det jag hunnit testa hittills så låter det Underbart! Bilder kommer nästa söndag då jag har kamera då 8)
flraer
Kontakt:

Inlägg av flraer »

Här kommer en bild 8) Fler kommer sen..

http://img410.imageshack.us/my.php?imag ... 692mo3.jpg

Bild
Skriv svar