Audio VCF
Audio VCF
Jag behöver ett lågpass och högpass spännings-kontrollerat-filter för audio. Delningsfrekvensen ska kunna varieras mellan typ 50 Hz up till 20 kHz. I slutkonstruktionen ska det kontrolleras i digitalt.
Jag vill inte ha något syntheziserfilter med resonans utan ett så idealt som möjligt. Det jag behöver tips är vilket sätt jag ska gåväga på för att få bra ljudegenskaper inom rimlig ekonomi: t.ex ota (transkonduktansoperationsförstärkare), fettransistor, digitalpotentiometer...
Alla alternativ är välkommna. Det jag är mest hemma på är med ota, men vill se vilka andra möjligheter som finns?
Jag vill inte ha något syntheziserfilter med resonans utan ett så idealt som möjligt. Det jag behöver tips är vilket sätt jag ska gåväga på för att få bra ljudegenskaper inom rimlig ekonomi: t.ex ota (transkonduktansoperationsförstärkare), fettransistor, digitalpotentiometer...
Alla alternativ är välkommna. Det jag är mest hemma på är med ota, men vill se vilka andra möjligheter som finns?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det såg riktigt trevligt ut. Men en sak som jag inte riktigt förstår är varför man ska ange alla motstånd och kondensatorer för att få reda på frekvens och q-värde. Vore det inte bättre om såna här formler skrevs bakvänt, dvs att man anger frekvens (och några få förutbestämda motstånd) och får reda på vilka komponenter som krävs?
Jag håller på att designa en multibandkompressor, men tittar man på uträkningarna så ser det ut som om man håller på att räkna ut universums storlek..
Jag håller på att designa en multibandkompressor, men tittar man på uträkningarna så ser det ut som om man håller på att räkna ut universums storlek..

cosmox: Nej, tyvärr. Den hade bara 8-steg. Eftersom filtret ska användas till filtersvep behövs större upplösning. Någon som har koll på hur många bitar man bör ska satsa på?
JimmyAndersson: När man ritar ett filter kan det vara lättast att använda vissa värden (typ 1 ohm, 1 F) för att få en känd brytfrekvens. Därefter får man impedans/frekvens-skala, t. ex halvera kondensator-värdena för att få dubbla brytfrekvensen.
Det jag söker är något impedans alternativ till ota:s? Gärna något som fungerar flytande, och inte bara relativt jord.
JimmyAndersson: När man ritar ett filter kan det vara lättast att använda vissa värden (typ 1 ohm, 1 F) för att få en känd brytfrekvens. Därefter får man impedans/frekvens-skala, t. ex halvera kondensator-värdena för att få dubbla brytfrekvensen.
Det jag söker är något impedans alternativ till ota:s? Gärna något som fungerar flytande, och inte bara relativt jord.
Det var synd att den inte funkade.
Den är annars ganska fin med tanke på att den är så bra dokumenterad.
Ett synth filter måste ju inte ha resonans.
När resonansratten på en synth står i noll läge beter sig filtret som ett vanligt LP,BP,HP.
Vad ska det användas till?
Den här Kanske kan vara lite till hjälp.
Den är annars ganska fin med tanke på att den är så bra dokumenterad.
Ett synth filter måste ju inte ha resonans.
När resonansratten på en synth står i noll läge beter sig filtret som ett vanligt LP,BP,HP.
Vad ska det användas till?
Den här Kanske kan vara lite till hjälp.
Tackar så mycket för föreslagen. Får kolla upp lite om båda. Switched-capacitor-filter hade jag inte ens tänkt på. Hur funkar det att göra ett sådant variabelt?
Men utan att prova på alla lösningar är den någon som kan säge vilket som är att föredra?
>cosmox: Vad ska det användas till?
Ska bli ett 3-vägs filter där man kan ändra båda 2 delningsfrekvenserna inom audioregistret.
>peter555:
Hittar inget hos maxim som heter 297!
Men utan att prova på alla lösningar är den någon som kan säge vilket som är att föredra?
>cosmox: Vad ska det användas till?
Ska bli ett 3-vägs filter där man kan ändra båda 2 delningsfrekvenserna inom audioregistret.
>peter555:
Hittar inget hos maxim som heter 297!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
MAX297 Datablad från www.alldatasheet.
Från Maxim's sajt:
MAX297 QuickView Data Sheet
MAX297 full data sheet (PDF, 10.3MB)
edit: Maxim's sajt verkar vara ganska långsam nu.
Från Maxim's sajt:
MAX297 QuickView Data Sheet
MAX297 full data sheet (PDF, 10.3MB)
edit: Maxim's sajt verkar vara ganska långsam nu.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
psynoise:
Jag har kikat lite på kretsarna MAX263 - MAX268 och även MAX293 - MAX297. I databladet för dem står det att MAX263 och MAX264 även har lågpassutgång. Har inte kollat upp de sistnämnda kretsarna närmare, men de kanske kan fungera i ditt fall?
Sedan måste jag bara tacka peter555 för tipset om dessa kretsar!
Det är nästan som om de är gjorda för mig!
Men... var kan man köpa kretsarna? (Förutom direkt från Maxim.)
edit: Jag har kollat på Elfa, Farnell och Conrad, men fick inget napp.
Jag har kikat lite på kretsarna MAX263 - MAX268 och även MAX293 - MAX297. I databladet för dem står det att MAX263 och MAX264 även har lågpassutgång. Har inte kollat upp de sistnämnda kretsarna närmare, men de kanske kan fungera i ditt fall?
Sedan måste jag bara tacka peter555 för tipset om dessa kretsar!
Det är nästan som om de är gjorda för mig!

Men... var kan man köpa kretsarna? (Förutom direkt från Maxim.)
edit: Jag har kollat på Elfa, Farnell och Conrad, men fick inget napp.
- funkis
- Utsparkad, på semester
SC filter låter inte bra till Audio om du menar Hifi, om du menar köks radiopsynoise skrev:Jag tackar... 8-pols filters om max297 ger hade ju varit fint. Hade mer tänkt att ge mig på 2-pol. Tyvärr finns det bara i lågpass utförande. Kan tänka mig att de ha varit vanliga i cd-spelare förr. Om man hittar någon bra information om sc-filter kanske man skulle ge sig på en egen konstruktion.
då äre ok.
Svepning av filter bör ske över med 9 bitar och uppåt.
steg knaster kan du smotha ut med ett RC filter.
- JimmyAndersson
- Kontakt: