Vridströmbrytare med adress
Vridströmbrytare med adress
Hej!
Undrar om någon vet om det finns och isf var man kan få tag i en vridstömställare som beroende vilket läge den står skickar ut en adress/nummer/variable på 2 stift....
ska koppla in denna på en microprocessor där jag endast har 8 ingångar och vill med denna strömställare välja vad som ska visas på te x en display
eller det finns kanske nån form av IC där man kopplar in alla benen från vridströmställaren och från ic:n använder 2 stift som utgång...(out)??
/Robban
Undrar om någon vet om det finns och isf var man kan få tag i en vridstömställare som beroende vilket läge den står skickar ut en adress/nummer/variable på 2 stift....
ska koppla in denna på en microprocessor där jag endast har 8 ingångar och vill med denna strömställare välja vad som ska visas på te x en display
eller det finns kanske nån form av IC där man kopplar in alla benen från vridströmställaren och från ic:n använder 2 stift som utgång...(out)??
/Robban
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Vridströmbrytare med adress
Shiftregister?Robban31 skrev: eller det finns kanske nån form av IC där man kopplar in alla benen från vridströmställaren och från ic:n använder 2 stift som utgång...(out)??
En potentiometer och en A/D-ingång, men då har man inga fasta lägen. Vet inte om det finns sådana stegade som fanns i gamla stereoapparater att köpa?
Det skall alltså fungera på samma sätt som om en vanlig vridomkopplare var hårdkopplad till de olika funktionerna, fast du har bara två ingångar på din µC?
Ta en 4017 (dekadräknare) koppla dess utgångar till utkastarna på en vridomkopplare, polen går till reset.
En I/O-pinne går till clock och en går till utgång 0.
Nu är det bara att pulsa klock och tills utgång 0 går hög, nollställ en räknare och fortsätt pulsa clock och räknaren tills 0 går hög igen.
En helt annan lösning på problemet är att använda en programratt (jog) dvs. du kan snurra hur många varv som helst, antalet varv (eller delar av varv) avgör vald position.
Exempel på programratt; elfa art.nr: 35-847-45
Ta en 4017 (dekadräknare) koppla dess utgångar till utkastarna på en vridomkopplare, polen går till reset.
En I/O-pinne går till clock och en går till utgång 0.
Nu är det bara att pulsa klock och tills utgång 0 går hög, nollställ en räknare och fortsätt pulsa clock och räknaren tills 0 går hög igen.
En helt annan lösning på problemet är att använda en programratt (jog) dvs. du kan snurra hur många varv som helst, antalet varv (eller delar av varv) avgör vald position.
Exempel på programratt; elfa art.nr: 35-847-45
pulsräknare
Okej, skulle kunna fungera med en sån,men låt oss säga att jag vrider 3 steg, om jag då går tillbaka ett steg...får man inte ytterligare en puls då?
Vill använda denna till att skifta data på en lcd...
så vid 1 steg står det tex "Hej"
vid 2 steg står det tex "Hej igen"
och vid 3 steg står det tex "Hejdå"
om jag är vid steg 3 och går tillbaka ett steg...kommer den då visa "Hej igen" eller ta det som en ytterligare en puls..?
Vill använda denna till att skifta data på en lcd...
så vid 1 steg står det tex "Hej"
vid 2 steg står det tex "Hej igen"
och vid 3 steg står det tex "Hejdå"
om jag är vid steg 3 och går tillbaka ett steg...kommer den då visa "Hej igen" eller ta det som en ytterligare en puls..?
Ahem, du kan få två stycken av mig för 50:- tillsammans... 
Finns mycket skrivet om dom, t.ex :
http://www.sxlist.com/techref/io/sensor ... rature.htm

Finns mycket skrivet om dom, t.ex :
http://www.sxlist.com/techref/io/sensor ... rature.htm
Det enklaste vore väl att ta en vanlig omkopplare med låt oss säga 5 lägen, och så kopplar du ett motstånd med olika värde på varje läge, t.ex. 1k på 1:an, 2k på 2:an, 3k på 3:an osv.
Sedan kopplar du ihop andra änden av alla motstånden och kopplar till ingången på µC:n, så blir det som en potentiometer med 5 fasta steg.
(Då behöver du dessutom bara en ingång på µC:n)
Sedan kopplar du ihop andra änden av alla motstånden och kopplar till ingången på µC:n, så blir det som en potentiometer med 5 fasta steg.
(Då behöver du dessutom bara en ingång på µC:n)