Jo, dom gånger man fått upp riktigt höga hastigheter så är det inte kondensatorbanker som gäller utan generatorer i många ton-klassen med en speciell koppling kan skapa dessa strömmar som krävs när dom kortsluts.
Misstänker att kopplingen är väldigt lik en startmotors koppling där all ström går både igenom rotorn och fältlindningarna med skillnad att man här varvar upp den 'baklänges' mot den rotationsriktning som den normalt snurrar vid spänning.
Vid full 'baklänges'-varvtal så får man läget att vid kortslutning så börjar strömmen gå i rotorn pga. kvarvarande remanenesen - och samma ström förstärker fältlindningen - som förstärker strömen i rotorn - som förstärker strömmen i fältlindningen osv. och strömmen växer närmast exponentiellt så länge inte några järnkärnor i generatorn mättas magnetiskt - därav dom många ton storlek när man vill ha riktigt mycket ström.
Den lösningen övervinner delvis ett allvarligt hinder som finns lösningarna kondensatorbanker - serieresistansen - då den magnetiska lösningen helt enkelt ökar på spänningen om det skulle vara lite hinder ivägen för strömmen - dvs. systemet har negativ impedans som kan kompensera en del för yttre kretsens resistans - altså ökar spänningen automagiskt tills strömmen uppnås (dock inte högre än generator EMK vid rådande strömmar) och man får en tvärtomverkan i drivningen gentemot kondensatorbanken.
Magnetiska lösningen har som mest spänning och ström när projektilen är i slutet av sin accelerationssträcka - medans kondensatorbanken har det i början. - och rent rörelseenergimässigt så är det exteremt gynnsamt om dragkraften är som störst när projektilen har som högst hagstighet innan den lämnar rälen, medans kondensatorbaker så ger den tyvärr som högst dragkraft när projektilen står still...
---
problemet med krutvapen är att det är väldigt svårt att få fram projektilhastigheter mycket över 1000 m/s just för att krutgaserna som knuffar kulan, själv behöver så mycket rörelseenergimängd för att accelerera krutgaserna i sig att det blir ingeting kvar över för att accelerera kulan ytterligare, när man kommit över en viss fart - det är därför som man tittat på railgun som alternativ.
Den här effekten syns redan vid luftvapen resp. kolsyrevapen då samma volymmängd kolsyra resp luft vid samma tryck (ca 70 kg/cm^2), så ger luftvapnet högre kulhastighet - just för att kolsyra är tyngre än luft och tar mer av kompressionsenergin för att accelerera sig själv vid expansionen..