Trasig transformator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MnG

Trasig transformator

Inlägg av MnG »

Hej. Jag har en gammal Ericsson Dect basstation (BS260) med en trasig transformator till. Det är mycket svårt att få tag i delar till denna, och dom som fins är svindyra, så jag tänkte höra med er om ni vet vad som kan vara fel med den. Bilder finns här:
http://www.hangflyg.com/tmp/trafo1.jpg
http://www.hangflyg.com/tmp/trafo2.jpg
Vi fick överslag i ett elskåp och 400V i alla uttag (nollan vad inte åtdragen ordentligt efter ett byte från luftledningar till nergrävda), så denna plus en massa annat blev grillat. Kan det vara så att hela transformatorspolen (Friwo Far East 4/6AU, 2/4AU) har gått sönder eller är det någon speciell komponent som troligtvis är trasig?
Jag har mätt alla dioder på ovansidan och dom verkar vara hela enligt min multimeter. Jag lödde dock inte bort dom innan jag mätte. Även kondensatorerna verkar vara hela (resistansen ökar konstant när jag mäter dom) dessa lödde jag bort innan mätning.
De 2 komponenterna som sitter på undersidan vet jag inte riktigt vad det är, det kan vara dioder det med, dom har markering för vad jag antar är anod och katod. Det står även PJ96 S14 på båda två, när jag mäter resistansen så visar den ena 2.16Mohm i ena riktningen och utanför mätområdet i andra. den andra visar 2.08Mohm och 4.14Mohm i andra riktningen. (underligt eftersom det är samma komponenter, men vilken eller är båda trasiga?) Med diodmätningsfunktionen på multimetern visar den ena .546 i ena riktingen och i andra riktingen går det sakta upp från 1.300 upp till utanför mätområdet. samma på den andra komponenten förutom i stället för .546 så visar den .536.
Det sitter även en vit komponent på transformatorn som jag har markerat. detta har jag ingen aning om vad det är, men det sår följande på den: M20 TF 115C 08I .
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, även tips på hur jag kan kontrollera alla komponenter på ett lätt sätt, för jag är inte helt säker på att jag har gjort rätt. Tack!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är ett överhettningsskydd, det löser ut vid 115 grader c, och måste bytas då det gjort så.

Jag tror inte att trafon i sej är skadad.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testa att kortsluta denna termosäkring, fungera trafon då så är det den som sönder. Annars så är det bara att mäta den, det skall vara kortsluting i den alltså ett väldigt lågt motstånd.
MnG

Inlägg av MnG »

Termoskyddet verkar inte fungera, mätte ohmantalet och det är utanför skalan, alltså är det ej kortslutet. Är det farligt att bara löda bort det och löda dit en tråd i stället? Självklart så förstår jag risken om det skulle bli överslag igen, men fungerar det tills jag har skaffat en ny säkring?
MnG

Inlägg av MnG »

Transformatorn fungerar igen, Någon som kan hjälpa mig hitta en likadan termosäkring hos elfa? Hittade ett som öppnar vid 117C (33-261-05), kan detta fungera?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det kommer att fungera alldeles utmärkt med den.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kan passa på och norpa tråden lite.

Har en gammal förstärkare där termosäkringen i trafon löst ut pga långvarig drift (Proton AM-10).
Just nu har jag bara byglat säkringen men funderar på att smälla i en ny säkring, då kommer jag till frågan: vid vilken temperatur ska den nya lösa ut (har inte kvar den förra).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I princip omöjligt att veta då det ju förstås mycket väl kan vara olika mellan trafos och trafos. Men i alla fall i sådana där enkla billiga små trafos som brukar används till att driva smågrejer så brukar den ligga på 115 grader men jag har dock en gång sett en på 80 grader. Personligen hade jag velat ha en på under 100 grader för lacken på trådarna har jag varit med om att ha smält på en trafo en gång och orsakat kortslutning med en 115 graders säkring. Men det berodde ändå bara på en lätt överbelastning så den gick långsamt upp i temp.

Du kan nog annars testa och se hur varm trafon blir när förstärkaren arbetat på max en längre tid och sedan sätta dit en termosäkring som har en några grader högre bryttemp så borde det fungera utan att riskera trafon på något vis. Skulle den mot förmodan ändå gå efter en tid så kan du kanske använda en med några grader högre brytvärde om trafon fortfarande ser helt ok ut, under förutsättning att det inte var en 115 graders som gick för då är det något som inte stämmer tycker jag.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ah, det ska jag testa!
Tackar!
Skriv svar