Tjenare..
Första inlägget nu då..
När jag cyklade hem idag på min gamla skruttiga damcykel, kom jag och tänka på att jag behövde cykelljus. Men eftersom jag inte vill ha stora lampor på styre och sadel tänkte jag att man kan bygga in lysdioder i lamphållar som är på cyklen. Modellen på det fram och bak ljuset på denna cyklen.(min cykel är några år äldre och är lite skrotigare än den på bilden.) http://www.kronan.com/_upload/Press/Dam_rod_br.jpg
Fråga 1.Hur mycket generar typ en dynamo?(köra på batteri ist kanske)
2.hur många lysdioder behövs i fram respektive baklyckta för att få ett starkt ljus?
3.Behöver jag röda dioder där bak eller går det bra med vita, med tanke på att färgen på glaset på baklycktan ändå är rött..
4.exempel på dioder för detta ändamål?
Tjaa...
Jo jag har kolla där på besthongkong, men har inget kreditkort som funkar där och orkar inte klydda med det..
De där med dioderna på kjell på 20000mcd verkade ju okej. Tänkte köpa mej ett par sådana och ett 50-pack röda 5mm 500mcd(starkaste som fanns där..)
Letar efter någon dynamo men finns varken på kjell eller clase.
Funderar på att köra via batteri, men vet inte hur lång batteritiden blir typ då. Får leta upp formlen från ellära a som jag har glömt, tror där var någon sån med ah.
Nej 500mcd är inte mycket och sedan tar dom väl betalt. Visst styrkan räcker nog bak för att synas men inte mer än så. Är det en som inte har klart hölje så är det däremot en annan sak.
Angående framlampan sedan så om det är för dig som för mig att jag bara behöver synbart ljus (då jag oftast cyklar inom stan på upplysta vägar) men som ändå ger ok ljus vid totalt mörker för att se var man cyklar så räckte det för mig med en vit lysdiod på 25 candela. Blev förbannad över att jag fick byta batterier stup i kvarten till min framlampa och att den inte fungerade lite då och då så jag moddade om den till ett enklare switchat arrangemang för högre effektivitet och där jag bara använde ett litet LR6 1.5V batteri istället för 2 stora LR14. Fungerar hur bra som helst och jag har inte märkt av någon försämring i ljuset sedan jag gjorde detta och det bästa är att schemat till viss del är självreglerande så ljusstyrkan kommer i princip att hålla sig kontant ända tills batteriet är helt tömt vilket verkligen utnyttjar all energi från det.
Det var ett antal månader sedan jag gjorde detta men under denna tid hade jag normalt fått byta batterierna minst en gång, har inte bytt detta batteri jag använder nu en enda gång och dioden lyser lika bra som innan. Drar dessutom inte mer än 12mA vilket är tillräckligt då jag inte märkte en så värst stor skillnad i ljusstyrka vid tex 25mA så jag satte den på 12mA, så detta batteri kommer att räcka länge.
Testade olika arrangemang där jag bla testade 3 st 25 candela lysdioder och mellan 30 - 40mA och då var det bra med ljus tom bättre än med den gamla glödlampan men jag tänkte att det räckte med en lysdiod så att batteriet skulle räcka längre.
25 candela = 25 000 mcd välle?(inte helt ute väll)
Lust att lägga upp schemat?
Jag har oxå funderat på det där med hur starkt ljus jag behöver eftersom jag bor mitt i centrala malmö. Så kom på att man kan ju göra en "halv - helljus" funktion typ. Borde väll funka.
EDIT: Hittade 75-063-48 på www.elfa.se Men hittade inga starka vita där(kanske dålig på att leta..)
Kollade upp några röda 5 mm lysdioder hos Kjell som du nog menar och det var visserligen klara kapslar och 30 graders vinkel vilket faktiskt kan vara hyfsat ok trots allt, men jag har dock inte testat dom så jag kan inte säga om dom är bra eller ej tror dock ialf att dom är ok.
Annars så kanske du kan titta in hos Upplyst.se som jag har för mig att en här på forumet driver, kan kanske vara något som passar där. Har köpt många lysdioder därifrån och några röda var riktigt starka.
Grundprincipen till schemat jag använde är mycket enkelt och du hittar det bla på denna sida. Har dock gjort lite förändringar för bättre effektivitet på det.
Hehe, borde kanske tillägga att min styrka inte ligger i svagströmen utan som starkströmselektriker..(inte färdig utbildad)..
Detta va lite för avancerat, klarar av typ lätt reglerteknik,ellära,elektronik,digitalteknik..Med betoning på Lätt... Men tack iaf..
EDIT: Henry, det schemat kunde jag läsa av utan problem. Om man kopplar enligt det schemat istället för att koppla via bara en resistor typ så utnyttjas batteriet bättre?eller?
Japp. Energin används effektivare och det blir en liten del av effektförluster på detta sätt än om man använt enbart en resistor för att elda upp överskottsenergin med istället. Dessutom har sådana här scheman oftast fördelen att dom håller ljusstyrkan ganska kontant över hela batteriets livslängd och utnyttjar i princip hela dess kapacitet.
Använder man enbart en resistor så kommer ljuset att bli svagare ju lägre batterispänningen blir (då kapaciteten minskar) och vid en viss gräns så slocknar dioden då den inte får en tillräckligt hög spänning för att komma över dess spänningsfall. Då slocknar den även om det finns gott om energi kvar i batterierna. Så än en gång ja; switchade scheman utnyttjar normalt den tillförda energin betydligt bättre.
Tittade på dioder där på upplyst.se och tänkte, det e lika bra att köra fullt ut, dvs att man tar Vit 100 000mcd (100cd) 10°..eller borde man satsa mer på graderna Vit 14 000mcd 35° ..?
Har inte så mycket erfarenhet av lysdioder..
Jo du behöver lite spridning. Sen kan det ju sägas att man inte får ha en svag diod som framlyse. Den måsta vara så kraftig att den lyser upp vägen. Jag kör visserligen med en diod. Men Polisen skulle nog kunna bråka om de vill.