> Är LabVIEW något som många forumister använder sig av??
Det vet jag inte. Men LabVIEW är väl i princip standard när det gäller automatiserade mätningar?
> nix till AD9852 så var det ett fyrlagerskort
Usch då, ja då kan man ju skippa den. Man får helt enkelt välja någon som går att bygga med 2-lagerskort.
> Spara pengar och tid till något annat.
Spara pengar gör man ju genom att bygga saker själv, istället för att betala 20-30k för en färdig produkt.
> Ska du låta AD' driva tunga laster direkt då?
Ja, se vad peter555 skrivit...
Och jag har aldrig sagt att jag skulle bygga en TD3054B, jag sa att designen (obeservera att jag menade på chassit) skulle efterlikna den, då jag tycker den är väldigt snygg och väldigt praktiskt format.
> Jaja men då kan du ju lika väl köpa AD'n på ett fabriks demokort så
> behöver du inte bygga nånting alls, de är bara å kööööööööööööp! Wink
Jo det är klart man skulle kunna göra. Men det kortet lär ju kanske inte vara det optimala. Sen kan jag gissa att prislappen säkert är snuskigt hög, som den brukar vara på demokort.
peter555:
Åh, nice med någon som äntligen är lite positiv till projektet. Om man tar det du sa och ersätter AVR:en med den lilla fjantdisplayen med rediga grejer, typ en ARM9 med färgskärm, så är jag nöjd.
Tänk bara hur mycket tid man tjänar in när det gäller att skriva mjukvaran. Det tar ju svinlång tid att göra allting i assembler på en AVR. Medans det går busenkelt på ett Linux-baserat system. Och tänk på alla saker man får färdigt från början, till exempel en helt fungerande och stabil TCP/IP-stack.
grym:
Jag har aldrig påstått att det ska byggas ett instrument som är bättre än de stora dyra. Men man behöver ju inte bygga något skit baserat på MAX038...
Nu kostar ju som sagt en standardmultimeter 45kr, så det är ju klart man köper den. Anledning till att man bygger saker själv är ju för att spara in pengar. På de där 45:- har man ju inte många ören att tjäna. Men på 45,000:- finns det en hel del att tjäna. Och om man dessutom har lägre krav och kan plocka bort funktionalitet så kan man ju spara ännu mer...
Virror:
Hela tanken med ett modulbaserat system är ju att man kan göra ett enkelt i början och uppgradera modulerna vart efter man får tid/ork/kunskap. Tyvärr verkar ju inte alla ha förstått det.
xxargs:
Det är aldrig någon som har sagt att det är en radioprovare som ska byggas, det är fortfarande en signalgenerator. Det är inte konstigt att det här projektet blir overkligt när det är NI som drar till med alla overkliga specifikationer och krav.
Visst, när man fått det hela att fungera, så kan man ju bygga en förstärkarmodul med +15dBm i nivåer om 1dB.