Källkod till Led-Varvräknare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Skulle inte 16F88 kunna vara en bra ersätter att stoppa in på kretskortet?
Vill minnas att den är benkompelatibel med 16F84 och troligen har Sodjan i
sitt sortiment, sen kan ni prova att programmera kretsen och det finns en
del som kan ASM eller så mikroElektronika om ni måste "kasta" ihop något snabbt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller en 16F628A/16F648A, vilka är mer "lika" den gamla 16F84A.
Men det spelar ju ingen roll om de ändå inte vill fixa det...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns lite svårigheter som isf NI måste lösa. Om nu någon kodar en 'fin' .hex fil som ni eller programmeraren trycker in i en krets och mest troligt fungerar det INTE eftersom programmeraren ej har tillgång till hårdvaran och kan testa.

Alltså måste hårdvaran skickas vilket tar minst 4 dagar t/r + postens kostnader som i dagsläget är väldigt dyra. Skickar man som brev kan allt försvinna (hänt mig senast idag) och ni står på noll.

Sen skall programmeringstiden till och skulle jag (kan bara tala för mig själv) göra det ideellt så skulle det minst ta en vecka att koda då jag knappast skulle ta detta som ett heltidsjobb (eftersom jag ej får betalt).

Säkrast är alltså att köpa bygsatsen om ni skall bli klara i tid. Troligen blir det billigast så också+garanterad funktion om resten är rätt.

Eller VARFÖR INTE maila/ringa jetronic och fråga snällt om ni får/får köpa en programmerad krets av dem. Säg att det gäller ett skolarbete så blir de säkert villigare.
joel_joel88

Inlägg av joel_joel88 »

Jepp vi började rent sent, som vanligt. :lol:

Jo det blir ju som att göra hela jobbet tyvärr, men hade jag som sagt haft kunskaper i assemble programering så hade det varit en annan sak.

Vi har försökt tag i Jetronics Jörgen Niklasson på det nr som hänvisas på hemsidan, samt hans mobilnr. Vi har försökt i 4 veckors tid, det verkar vara omöjligt att nå honom.

Min kompis har även mailat två ggr utan svar. :(
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jepp vi började rent sent, som vanligt.

Och nu försöker ni hitta någon som kan "save your asses"... :-)

> men hade jag som sagt haft kunskaper i assemble programering så hade det varit en annan sak.

Fasen, ni är ju unga med hjärnor som bara tigger om att lära sig nya saker ! :-)
På 4 veckor kanske ni hade kunnat skriva en egen kod, med lite/mycket hjälp från forumet...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Vad går ni på för typ av skola? Högstadium/Gymnasium/Högskola?
Vad är det för typ av kurs? Teknik/Elektronik?
Vad är målet med kursen? När är eran deadline??
joel_joel88

Inlägg av joel_joel88 »

Vi går på Elprogramet åk 3, Nobelgymnasiet i Karlstad. Vårat projektarbete går ut på att göra en Led-varvräknare.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Grymt, el på nobel, det har jag också gått!
Då hette det "industriell elektronik och datorservice", jag byggde en analog modulsynth och spelade techno för studierektorn på redovisningen! :)

lycka till med projektet
joel_joel88

Inlägg av joel_joel88 »

dar303 skrev:Grymt, el på nobel, det har jag också gått!
Då hette det "industriell elektronik och datorservice", jag byggde en analog modulsynth och spelade techno för studierektorn på redovisningen! :)

lycka till med projektet
Tack! Haha, fränt projekt. Antar att nobel va sleten skola då med? (material-mässigt alltså)? ;)
Skriv svar