Problemet är nu att vi måste ha tag i källkoden till PIC16F84 kretsen. Vi har försökt att kontakta jetronic men får inte tag i dem. Är det någon som vet hur källkoden ska vara? Är otroligt tacksam i fall någon vet.
Är inte vitsen med ett projektarbete att man ska klura ut saker själv? Det vill säga ska du nu bygga en varvräknare så får du ju kolla på befintliga osv.
Inte bara ta källkoden rakt av för då kan du ju lika gärna köpa byggsatsen rakt av
Jo det är sant att man ska göra det mesta själv. Men vi kan inte programera hex. vi har fått godkänt av våran lärare att ta en färdig källkod. Han anser att vi lär oss mkt på att löda, samt att föra över själva källkoden till pickretsen.
Ingen som skulle vara super snäll och hjälpa oss med källkoden?
Vad lär man sig av att föra över en binärfil till PIC:en? Mer än att man kopplar programmeraren till kretesen och trycker på en knapp på datorn?
Sen programmerar man inte hex utan möjligen ASM eller C, kanske finns någon som programmerar rent i hex men det låter tokkluddigt
En tanke som slog mig är att ni kanske inte behöver ha en uC i erat projekt eftersom ni inte verkar vara intresserade av just hur den fungerar eller så utan mer av lödning. Rätt?
I så fall kan ni ju löda ihop ett blinkrelä eller liknande där ni inte behöver ha en uC med i spelet osv.
Vi vill gärna ha med denna pic-krets. Vi ska montera den i en bil som redovisning. Är det svårt att lära sig att programera samt att räkna ut källkoden?
Om vi så säger så här, skit i att det är ett projektarbete. Är det någon som har en källkod eller har lust att programera?
Varför inte köpa byggsatsen i fråga då ni inte verkar göra annat än att bygga samman den? Kostar ju bara 300 spänn är ni fler än två är det 100 kr/skalle.
Vi får inte köpa en färdig byggsats av våran lärare. Han tycker att det blir för enkelt. Utan vi skulle ragga komponeter själva, samt etsa kretskort och löda på det. Vi har lött på allt utom pic-kretsen. Nu behöver vi bara källkoden.
Är evigt tacksam om någon vill hjälpa oss med den.
ok. Då får vi väl göra det, jag trodde att detta var ett forum där man fick hjälp. Just nu har jag mest hört massa åsikter bara. Förstår om ingen vill göra det gratis, men jag frågar om det finns någon som är så snäll att han har lust att göra det. Vill inte höra massa annat.
Ok. Du har rätt, lite dumt sagt av mig kanske. Jag hade jättegärna skrivit ihop ett program om jag hade kunskaper till det. Det man inte kan går ju att lära sig, men vi har väldigt ont om tid. Så som jag sagt, vore otroligt tacksam om någon ville hjälpa oss med detta, ideellt.