skulle gå att testa med en MOSFET som tål ström och spänning som fläkten kräver.
Ta reda på om S leder till +12 v eller GND, detta för ta reda på om det är en N-mos eller P-mos. Antagligen N-mos men man vet aldrig.
Verkar vara just den! Tusen tack för snabb hjälp. Konstigt dock att på styrenheten står det 345W och max kontinuerligt överförd effekt för 2SK1423 verkar ju vara 150W...eller läser jag fel?
Hur som helst nr och dimensioner stämmer. Ska nu bara hitta en leverantör.
Njaaaaa....
Dom där 150 Watten du ser är nog egentligen den absolut maximalt tillåtna förlusteffekten i transistorn när du kör igenom max tillåten ström (80A) och har den monterad mot en perfekt kylare som ser till att hålla kapseltemperaturen på ett värde mellan 0 och + 30 grader. Vid högre temp så sjunker tillåten max. förlusteffekt enligt diagrammet.
Det är alltså hur mycket du måste kunna kyla bort vid maximal belastning.
Anledningen till att denna gått sönder, är att fläktmotorns lager och kol gått för tungt och därför har strömmen rusat. Dock inte så högt så att säkringen på 30A har gått.
Kylflänsen är instucken i luftkanalen på fläktens "nersida", och har alltså blivit utan kylluft samtidigt som strömmen genom MOSFET-en varit på topp....genialiskt Volvo
Men så har man ju sett en och annan 850(5)/(S)V70 som brunnit också...
www.jec.se har mycket "japanesiskt", hänvisar i detta fall till IRFP064 som är en ersättare med bättre data, exempelvis (mycket) lägre RDS (on), vilket ger lägre förlusteffekt om du belastar den på samma sätt som originalet.