Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
zeus

Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm

Inlägg av zeus »

Blir så j*kla lack, nu har någon för 4:e gången varit inne i vårat allrum, bor i studentkorridor, och plockat saker.

Första gången var det en kompis som sov på soffan, då försvann hans klocka, mobil och plånbok. Den gången var dörren till rummet öppen.

Andra gången hade en annan kompis lämnat sin mobil som han inte ville ha med på krogen, den var borta på morgonen. Den gången var dörren låst.

Tredje gången var det någon som mixtrat med låset så om man bara drog riktigt hårt så gick dörren att öppna, då försvann ett x-box med alla spel, de tog dock inte kontrollerna. Låset ska vara fixat efter det.

Så nu för fjärde gången har de på något sätt tagit sig in i det låsta rummet och plockat en plasma-tv. Detta skedde mellan 11,30 och 12,30 idag.

Alla är polisanmälda. Det är BARA våran våning som blir utsatt för stölderna, de andra 2 har inga problem och har samma saker i sina rum.

Det är 12 personer som bor på våningen som har nyckel till rummet, utöver det är det ett tiotal byggjobbare(jobbar alla dager i veckan), som även dom blivit av med lite kläder och lite verktyg. Sen finns det såklart lite vaktmästare och städare som har nycklar. Alla som bor i huset kommer till varje våningsplan, men inte längre. Ytterdörren är låst.

Nu till vad jag vill göra; jag vill få personen på bild eller ta honom på bar gärning så han kan få ett eller två salg i njuren och sen lämnas över till polisen.

Vad har ni för förslag på hur man kan få fast en tjuv som går in i ett rum?

Det jag har tänkt på är följande:
-Spårsändare i något man placerar ut. GPS?
-Larm som tjuter, jag bor 5meter ifrån.
-Kamera som tar bilder och så placera ut en sak som kan bli stulen.

Rummet har fönster både mot vägen och in i korridoren, det är högt i tak. Endast en dörr in.

Snälla hjälp mig, vill verkligen få fast honom/henne.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kamera + efterföljande snut, misshandel leder till problem för dig. Inget hindrar dig dock.

Köp en trådlös billigkamera koppla den till datorn och lägg på rörelsesensorinspelning (dvs när datorn märker att något rör sig så initierar den inspelning).

Enkelt att dölja och med ett laddingsbart 9V batteri är den ju superenkel att gömma tex bakom en tavla.

En sån här skylt (kan ju vara väldigt liten och sitta i ett hörn :wink: ) kan ju vara bra för att skydda dig mot ev "klagomål" från aset.
Bild

Edit:Tänk på att ljuset måste vara bra för att man ska se, IR syns inte för annat än kameran. Finns även liknande kameror på classe osv.
Senast redigerad av v-g 3 mars 2007, 15:06:44, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

En FreeTrack kanske? http://www.ringolake.com/pic_proj/gps_t ... ak202.html fast då måste du ju ha en radio till den också, men det kanske inte är något problem att fixa?

För sätter du dit ett larm, ja då måste ju någon hinna dit (har du tur så hinner dom iväg) och då ser ni ju aldrig röken av dom igen, tar ni dom på bild men inte känner igen dom så är det ju samma problem där men har ni dom både på bild och kan följa dom ända hem då jävlar :)

EDIT: Radio OCH GPS modem. men det finns ju smidiga moduler.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

AK-47 kallas den rätta medicinen!! :evil: :D

Tror också på dold kamera, enligt föregående.

En annan sak man kan göra som komplement när det gäller större saker som ingår i den "fasta" inredningen är att tex dra en mycket fin koppartråd (microbrytare, metallklämmor, hallelement+magnet, etc), etc och ansluta till en (väl dold)reläcentral på sådant vis att det inte syns att grejorna är larmade.
Då tex TVn sedan flyttas kommer relät att lösa ut då slingan bryts, sedan kan man koppla tex en siren, eller liknande, eller vad man nu vill ha till reläet.

Skulle dock varmt reckommendera att kameran först riggas på sådant vis att den går igång såfort någon befinner sig i rummet, och således har hunnit fånga tjyven/arna på bild en stund innan eventuella sirener och liknande startar.

Var noggran med att kameran inte syns, sedan kan man ju alltid ha tex en atrapp, eller liknande som hänger väl synlig.

Edit: Iden med spårning verkar utmärkt om den går att genomföra rent praktiskt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om man bara har en kamera med rörelsesensor kommer den spela in typ 8h/dag, då vi är där väldigt ofta. Sen vet jag inte hur glada mina grannar skulle vara på att bli filmade i smyg. Det kan ju vara någon av dom, så jag vill ju inte avslöja allt.

Kanske ett tyst larm, som tjuter inne hos mig bara. Så kan man springa ut då.

Har inte så stor budget ska jag kanske tilllägga, är ju student.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.soft.enkeladress.com/index.php?p=3

Behöver inte bli speciellt dyrt heller för den delen :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det billigaste och enklaste (förutom Purre's idé) är nog ett larm som bara märks inne hos dig. Annars tror jag starkt på larm/tjuvstoppare som kombinerar flera olika metoder. T.ex Larm + kamera, eller Kamera + GPS.

Förr eller senare så kommer säkert någon ta upp det här med att placera kameror utan tillstånd. Personligen bryr jag mig inte ett dugg om det. Ska man stoppa tjuvar så ska man. Men för att slippa ta bilder på alla som passerar så räcker det ju om det tas bilder när larmet går. Ett sorts nödvärn alltså. :)

Ett väldigt hett tips är att inte skriva för detaljerat på forumet om hur du sedan placerar detektorerna för larmet. Det kan ju hända att tjuven/tjuvarna vet om att du brukar hålla till här. Undvik även att berätta om larmet för andra.

edit: Jag ska skaffa programmet i Purre's länk. Det finns ju många användningsområden för sådana program. T.ex att använda som rörelsedetektor för att styra robotar eller lampor eller... osv. :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

En färgpatron under tvn som sprängs när tvn tas bort är fruktansvärt effektivt.
Dom kan väl iof vara lite halvknepiga att få tag på.

Sen finns det ju pulver som man kan preparera tvn med, som inte syns förens någon tar på det och då blir händerna röda, även kläder och sådant färgas har jag för mig.

Men en liten spårsändare borde inte vara så knepig att bygga, som aktiveras när prylen flyttas.
Typ en svag fmsändare som sänder någon växlande ton, och relativ svag styrka så man bara hör den inom typ 10m och en till när man är typ 5m.
Eller varför inte en kraftig siren i prylen som man kan aktivera när man har hittat prylen med hjälp av sökaren och när man har hämtat polisen och berättat vad man har preparerat prylen med. fast det är klart, vem ställer sig och skruvar isär en fin plasma tv? men en xbox är ju inte så svår att modda till.

kommer säkert mer när jag tänkt en stund till.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Så länge det inte snotts något så raderar man ju bara datafilerna varje dag eller varannan då det knappast är något att spara.

Att få fast tjuven är prio ett det tror jag de flesta inser. Olaglig övervakning kan man ta problematiken med sen.

För att larmet ska bli effektivt måste ju sirenen sitta på utsidan av byggnaden/så den hörs upp till andra våningarna. Kånkar man ut en plasma osedd så skiter man nog i om det piper en stund i tvn innan man får tyst på det. Sen är det ju inte så kul med falsklarm (se nedan).

Sprängkapslar är rysligt effektiva och kan skada någon oavsiktligen (här menar jag INTE tjuven) utan kanske någon som vill ändra på tvns läge eller flytta xbox etc. Man kan ju per definition inte informera alla om hur sakerna är larmade för då skulle ju "överaskningsmomentet" försvinna och kanske omintetgöra larmets funktion.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Sätt som Mizzarrogh sa något som känner av när värdesakerna blir stulna, och lås dörren elektriskt när det händer!
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det jag mena med siren va att man själv skulle aktivera den med en sändare när man hittat prylen med hjälp av spårsändaren man har byggt in.

skulle ju funka med någon sorts gps som aktiveras när den flyttas och sänder ut en signal när den vet vart den är och kan sända denna data skickas då till din dator sojm lagrar informationen och man kan se vart den har tagit vägen. dock så är ju gpsen begränsad då den måste få kontakt med sateliterna. men när den flyttas från tex bilen och ett hus så syns den.

Sen är det ju det där med gps det är väl inte riktigt gratis presic.

Men just nu kom jag på en bra sändare.. En Hundpejl borde funka fint och dom är väl inte allt för dyra heller.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Hundpejlar är svindyra.
Om du vill ha en som duger nånting till så kostar den mellan 3000 och 5000:-. Sedan finns det såklart dyrare också. De jag pratar om är helt utan finesser.
duxducis
Kontakt:

Inlägg av duxducis »

Själv hade jag nog suttit ett relä som sluter när strömkabeln till apparaten/a dras ur, vad man gör sen är upp till fantasin, kan kanske använda någon gamal mobiltelefon som skickar ett sms när strömmen är borta ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

truppmina 12?

det finns ju paintballminor nuförtiden klart allternativ

annars
jag skulle gjort lite olika åtgärder
först försvåra, men det är ganska svårt för småsaker , men skärmar och datorer låses fast eller liknande

sen övervakning, finns videokort på ebay för struntsummor, och en gammal dator med en usb disk räcker lång

larm, lite olika typer samtidigt, gärna med med en truppmina 12
lite, nix mycket rök gör gott, ett dussin piezohorn och några olika frekvenser i fyrkantsvåg låter så man inte vill vara i lokalen men hörs inte särskillt mycket utanför byggnaden, bashorn, 14 hz och några kw är gott det med

spårsändare, bästa är något med gps som skickar vart den är, fungerar ju dock uselt under tak, mobil som man kan söka är ok, en liten radiosändare i amatörradiobandet och sen kan man jaga räv, med riktig rävjakts utrustning på ryggen, hagelgeväret

allternativt, en liten , eller stor, spprängladdning i apparaten men tror sig bli bestulen på, triggad via text på inkommet sms till mobilen som sitter där i med, lätt sätt att hitta var den är

:twisted: 8) :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det är ju faktiskt en rätt skön ide...

En gammal mobil och en liten pic och lite kringkomponenter, och vips så skickas det SMS omedelbart när TV'n flyttas... mobilen är naturligtvis på konstant (laddare också inbyggd i tvn) och kan spåras via typ Telia friendfinder... :D

Borde inte ta så mycket plats, borde tillochmed få plats i en lagom diskret svart plast-elektronkbox man sätter inuti TV'n...

I Xbox finns det gott om plats (hur det är med 360 vet jag inte) och kombinerat med en dold kamera borde ju detta fungera...
Skriv svar