Datoragg som labagg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lpe_91

Datoragg som labagg?

Inlägg av Lpe_91 »

Jah hade en gammal oanvändbar dator hemma så jag tänkte att jag kunde använda nätagget som labbagg. Men sen jag monterat ur det och mätit utgångarna med multimeter utan resultat så kom jag på; Jag måste ju ha en på-knapp! Så nu är frågan: Hur ska jag koppla den?
:?:

Edit: Att bygla grön och svart funkade utmärkt! :D Att agget dessutom var nästan ljudlöst, märkte knappt att det gick igång, är inte sämre!
Men en sak är skum, när jag mäter från 12V-utgången för jag bara cirka 10,6 på multimetern, men på 5V-utgången får jag 5-5,4V. Skumt, eller?
Senast redigerad av Lpe_91 1 mars 2007, 19:11:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är det en 24pin kontakt? då TROR jag att det är mellan den gröna o en GND. sök på "24pin molex" edit: ändrade till ett "L"

Edit: http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

//Daniel A
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag skulle inte vilja definiera ATX v2 som gammal =S

Har du ett ATX eller AT-agg?
Om det är ett ATX så brukar det funka att bygla grön till svart.
AT har väl en manuell strömbrytare om jag inte missminner.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag gjorde ett liknande projekt för ett tag sedan:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?p=92187
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

OK, tack för alla svar :)
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Har för mig att den inte alltid behöver vara grön, men alltid är en egen färg och ligger mellan två svarta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Enligt ATX standarden så skall den vara grön har jag för mig, men om det är agg tillverkade av tex Compac eller någon annan så kan just sådana kablar skilja sig ibland.

Lpe_91: pröva att belsta 5V med tex en lampa eller så och se om du möjligen får en lite högre spänning på 12V. 12V brukar inte vara lika bra reglerad som 5V men när man belastar 5V så kan det ibland blir bättre. Men egentligen skall du testa att belasta båda.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är bara 5 Volt-sidan som ger återkoppling till spänningsreglering medans alla andra spänningar ligger på som slavlindningar vid sidan av 5-voltlindningen utan någon som helst återkoppling till spänningsregleringen annat än via magnetfälten.

Därför måste 5-voltlindningen vara mer eller mindre hårt lastad om man skall få de resterande lindningar att ge ström ut med god reglering - och en sak till, 12 Volt ut stiger lite ju hårdare 5-volt lastas pga att magnetefälten också måste övervinna 5-voltlindningens inre resistans och skapa magnetfält för säg 5.5 volt - (0.5 volt försvinner i lindningen) vilket ger 13 volt på 12-voltlindningen om dess last inte ökar i motsvarande grad och har motsvarande drygt 1 volt i lindningsförluster - det är därför som 12-voltfläktar (utan tempreglering) kan börja snurra en aning fortare och ge en något högre fläktljud-ton när datorn 'jobbar'

---

För att kallas labbagregat för labbagregat så måste utrustningen enligt min mening, förutom steglös spänningsreglering också ha en bra fungerande strömbegränsning som kan ställas från några 10-tal mA till dess strömkapacitet utan att det busar och bråkar och ha sig ens vid kortslutning - tex. för laddning av batteri mm. som kan sluka hur många ampere som helst utan att spänningen höjer sig nämvärt i början - dvs tekniskt sett är nära kortsluten (låg impedans) utan att spänningen är låg eller 0 volt.

switchade aggregat brukar nämligen ha en urursel överströmshantering (det skriker och tjuter eller går i 'hick-mode' eller bara stänger av sig med en knäpp och måste vila, kanske upp till en halvtimme med 230-volt borttagen innan den startar igen)

Mätninge sker också oftas bara på primäsidan och har ingen aning om överströmmen är på 5-volt eller 12-volt sidan etc. - bara när effektförbrukningen är över en viss gräns... - du kan lätt bränna en 12-voltslindning/likriktardiod utan att PC-aggegatet tycker att det är onormalt...

utöver detta så brukar strömkvaliteten vara urusel med kanske uppåt 100 mV högfrekvensrippel - dvs samma nivåer som full utstyrd - audio-lineingång.

Switchade aggregat och analog teknik som ljudrelaterade prylar är ingen bra kombination... - var beredd på att filtrera mycket på matningsspänningssidan - med passiva komponeter(drosslar och kondingar) i kombination med aktiv reglering efteråt (regulator) - just för att regulatorer är ursla på att dämpa högfrekvenskomponenter då de inte är snabba nog i sin reglering.
Skriv svar