Trådlös överföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Muffin

Trådlös överföring

Inlägg av Muffin »

Hej, jag har lite funderingar kring trådlös överföring. Jag hade tänkt använda mig av en lcd-display och vill föra över t. ex. texter till den. Frågan jag nu har är, Vilket överföringssätt är bäst lämpat till detta? Jag funderar på att använda mig av bluetooth men det kanske finns billigare och "Bättre" alternativ för det jag hade tänkt göra.
Anledningen till att jag funderar på bluetooth är att man kan skicka tillbaka data till datorn också vilket är en bonus.

Men tacksam för alla förslag till bästa möjliga sätt att lösa detta på.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hur långt vill du kunna skicka datan? och hur mycket hinder kommer det vara ivägen? IR fungerar bra på korta avstånd och är mycket lätt att använda. Annars finns det radio komunikations kort på Tex. kjell som ligger på 433kHz (tror jag det är).

//Daniel A
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det finns en massa olika sorters protokoll och moduler att välja mellan. Svårt att säga vad som är bäst. Själv har jag tittat lite på de här modulerna, de verkar vara hyfsat billiga och lätta konfiguera.

http://www.maxstream.net/products/xbee/ ... zigbee.php
Muffin

Inlägg av Muffin »

Tack för era svar

1.Jag hade tänkt ha en distans på minst 5 meter. Skulle vara kul att ha längre också.

2.Gag ska kolla mer på den där komponenten.
Muffin

Inlägg av Muffin »

ThePirateBoy, dom där modulerna såg helt klart intressanta ut. Dom hade dels en fin räckvid också :wink:
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Japp, svårast verkar vara att köpa dom. Men de finns på www.digikey.com så man blir klart sugen på att köpa hem några att leka med :humm:
Muffin

Inlägg av Muffin »

Hmm, ok. Jag läste lite i pdferna nyss. Om jag har förstått det rätt får man med en programvara att styra den med? Men jag kanske har fattat fel. Skummade igenom det ganska snabbt. Jag hade tänkt styra min lcd-display från datorn med hjälp av c++ och förhoppningsvis en USB port. Det är ju iof lite svårare än att använda sig seriellporten om jag förstått saken rätt.
Skriv svar