Optisk mus som positionsgivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nova

Optisk mus som positionsgivare

Inlägg av nova »

Kan man använda en optisk mus till att bygga en positionsmätare.
I så fall hur görs detta någorlunda billigt och enkelt.
hur kan man tex koppla en LED till musen via nån krets, så att siffrorna
anger positionen. Vilken noggrannhet kan uppnås?
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Siffrorna på vad?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Finns det optiska möss med PS/2-gränssnitt? Isåfall är det relativt jätteenkelt att kommunicera med dem med en mikrodator.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Japp. Eller snarare, det finns små USB till PS/2-adaptrar som man i 90% av fallen får med när man köper en ny USB-mus, just av den anledningen att folk med en 2-3 år gammal dator fortfarande ska kunna köpa ny kringutrustning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har en som är några år och till den medföljde det en PS/2 till USB adapter istället. Om det sälj nya med PS/2 vet jag dock ej.

Kommer nog inte att dröja så väldigt länge förränn det finnns säg 30 USB uttag på en dator och ingenting annat i kontakt väg..
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Förhållandet mellan rörelse-sträckan och antal räknade steg i en optisk mus påverkas av avståndet till underlaget.
Det finns inget som garanterar att man får rätt position, så jag tycker du bör glömma den här metoden.

Annars finns det optiska mus-chip som har quadrature-utgång, dessa chip behöver inte kopplas till en µkontroller.
Enkel beskrivning hur man kan visa positionen på en display:
Quadrature --> Riktning och puls --> Räknare --> Displaydrivare -->> Display

Men allt blir betydligt enklare med en µkontroller.
J10

Inlägg av J10 »

Dom mus-sensorerna jag har har både quadrature-utgång och seriellt interface, man kan tom läsa ut bilden som sensorn ser och kika massa roligt.
Dom är specade för 400 eller 800 counts per inch (inställbart) vid typ 3mm melan lins och underlag har jag för mig.
Tror det finns någon fin ekvation/graf för upplösningen relativt avstånd också.
Datablad

Jag har också planer på att använda dessa till att mäta linjär rörelse, men det återstår att se hur bra det faktiskt funkar i praktiken.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Optisk mus som positionsgivare

Inlägg av NULL »

Skulle de passa till att mäta r/m?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hade en idé i en tråd här för några år sedan att bygga ett x-y-bord med
lasermus som givare. Elektor säljer en bok som tar upp detta område.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Jag har funderat över detta tidigare men kommit fram till att det inte bör fungera så bra för absolut positionering då en mus är gjord för relativ positionering så kör man fram och tillbaks många gånger så kommer man komma ur fas så småningom.

Det går även att få ut bild från vissa sensorchip, det finns flera chip med lite olika upplösning som går att få ut bild ifrån vilket kan vara intressant.

Skriver man ut en remsa med binära tal (och några crc-bitar kanske) kodade som svarta/vita rutor av lämplig storlek som man läser av med muskameran så bör man kunna hitta en absolut position längs med en axel. C-tech och Anoto gjorde detta för mer än 10 år sen i två dimensioner (dock med lite bättre kamerachips än man hittar i optiska möss och med ett lite mer avancerat mönster) så det bör vara rimligt genomförbart att göra detta på hobbynivå i en dimension.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

För en himla massa år sedan när jag gick i skolan fick jag lära mig att det finns något som heter gray-kod som är en sorts binär talföljd anpassad för att vara lämplig vid optisk positionering. Var något att endast en bit i taget ändrade sig.

Går det att kombinera på något sätt med de där svarta och vita rutorna?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Graykod
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Glenn »

chille skrev:Japp. Eller snarare, det finns små USB till PS/2-adaptrar som man i 90% av fallen får med när man köper en ny USB-mus, just av den anledningen att folk med en 2-3 år gammal dator fortfarande ska kunna köpa ny kringutrustning.
Nåja, även helt flong nya datorer har PS/2-portar, inte alla kanske men många.

Rickardg: det där var ett coolt hack :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ronny: graykod fungerar nog inte så bra i det här fallet. För att graykod ska fungera behöver man kunna se alla bitarna samtidigt. Drar man en mus utefter en linje så har man ju bara en bit. Men om man känner till hastigheten kan man ju lätt koda vad som står där med t.ex. vanlig streckkod. ska man avgöra en position kanske det enklaste är antingen ett grovt rutnät (om det nu går att läsa av ljusnivån). Ett annat alternativ är ju att man då och då kör längst in i ett hörn där det finns ett fysiskt stopp - och där sätter man alltid koordinaterna till noll.
Skriv svar