vaccum pump

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag trodde att vakum var standard. iafa om det inte är en plan yta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, hurpass "bra" vacum man får bör väl stå i proportion till föremålet som skapar det, men som du säger, kanhända en vanlig kylskåpskompressor bör funka till faner, låter ju högst rimligt i allafall.

Edit: Off topic, jag ifrågasätter inte din kunskap danei. :)

Messersmitterkampf, eller vad heter det... :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo till fanering behöver man ju inte vara så nära 0bar. 0,5bar ger ju ganska bra tryck.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testade för någon månad sedan vad en helt vanlig kylkompressor i bra skick kunde dra ner till men som jag dock hade fyllt med vanlig SAE30 motorolja, pga att denna inte är hygroskopisk. Kompressorn kunde faktiskt gå ner till 1 Torr efter att ha varit igång runt 45 min och direkt kopplad till vakuummätaren med en vakuum slang. Var faktiskt lite förvånad över det, men motoroljan kan kanske ha med det att göra men det kan hända att den vanliga oljan också klarar det. Annars så har jag oftast mätt upp runt 0.2Bar vilket är 150 Torr (det var innan jag skaffade en riktig vakuummätare).

Julas vakuumpump har jag men sluttrycket som dom reklamerar för stämmer inte i närheten. Den jag har kunde gå ner till minimum 0.86 Torr efter att ha varit igång i nästan 1 timme. Sluttrycket som står på den är 10 Pascal vilket är 0.075 Torr alltså 10 ggr lägre. Visst den skall väl köras en tid för att det skall slitas in i varandra men sluttryck menas vid att det var detta tryck som dom fick på fabriken så det skall ligga i dess närhet, men det har inte blivit någon skillnad efter att jag har kört den en tid under några dagar. Jag frågade dom först om sluttrycket var garanterat men det sa dom att det inte var. :? Var därför jag köpte den.. Falsk marknadsföring?

Har plockat ner den i atomer för att se om den går att fixa till det bättre och jag ser väl några möjligheter till det. Uppbyggnaden är vad man kan förvänta sig av en sådan här billig vakuumpump med gjutna bitar som är grovt kapade och sedan bara gjort ytorna plana och blanka där det behövs, men det går inte att tillverka något skit till detta då det inte hade fungerat så man får säga att det är ok kvalitet på den med spegelblanka ytor i själva pumpmekanismen precis som det skall vara. Men pumpen kostar nog inte många 100-lappar att tillverka, om ens det, då inte ens motorn är en del för sig utan en del av hela pumpen för att det skall bli ännu billigare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Funderade litet över en gammal skruvkompressor, fick visserligen tag på delar till en förut, men skruvarna saknades (antagligen hade den skurit, gissar jag) :evil: :evil: :evil:
Men men... Gav inte särskillt mycket för den, och följde åtminstone med en stor elmotor, om någon behöver ett kompressorhölje (skruvhus) eller delar till en hydraulpump så vet ni var ni skall vända er... :(
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har en Genevac CVP 100 pump, den ska ge 15 mBar. Jag antar att det är en scroll eftersom den tycks pumpa kontinuerligt och är nästan ljudlös. Det står att den vill ha någon typ av silikonolja, vad är det och hur kinkigt är det ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns olika typer av olja till vakuumpumpar och vissa pumpar har speciella packningar som kan bli totalt förstörda av annan olja, medan vissa fungerar bra även med andra typer av olja.

Silikonolja är precis som det heter en olja baserad på silikoner på ett eller annat sätt. Om det går med annan olja vågar jag inte ens gissa på men det finns däremot oljor till diffusionspumpar som är uppbyggda på ungefär samma sätt men som är hög molekylära och dom kostar. Det finns tex högkvalitativa typer som går löst på runt 7000:- + moms för bara 5dl. Dessutom har siliconoljor en lätt förstörande egenskap då dom ju innehåller kisel som i längden sliter. Den typ som skall vara i pumpen kanske har speciella egenskaper eller inte används för att vara smörjande eller så.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter dyrt med olja för vacuumpumpar. Jag vet inte hur mycket det ska vara i den, den verkar vara halvfull. Det är väl som med allt annat att den får stå och vila tills man hittar på något projekt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ämnet var ju varför vakumpump, eller? Nåväl Julas pump är främst för alla dessa som skall kunna vakumpumpa sina Luft/luft värmepumpar. Men som en kul/bra pryl för expriment är den ju nödvändig...

Jag har två st Edwards tvåstegs, en 160W och en 2200W (trefas). Den mindre ger verifierat 0,4mBar (skulle ge 0,04mBar om den renoverades) den stora vet jag inte hur bra den är (men den kommer mycket fort under 1mBar på en okalibrerad mätare).

För vanlig vakumpumpning typ vakumformning av glasfiber/epoxy osv så funkar väl en bra våtdamsugare aldeles utmärkt (når enkelt 100mBar samt har konternuerlig motorkylning vilket inte vanliga damsugare har).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

peter555: nja till diffusionspumpar ialf, även om det finns en typ som är hyfsat billig på bara några få 100-lappar för 1 liter. Det skräck exemplet jag gav var på den dyraste oljan som finns på marknaden till dessa diffpumpar men den har förståss också dom allra bästa egenskaperna. Till mekaniska pumpar är oljan mycket billigare men den är också gjord på en mineralolje bas men renad och special hanterad för att till slut få en extremt ren olja utan något svavel eller annat som kan förstöra en pump. Den silikonbaserade olja din pump behöver får du kolla upp vilken typ det är och se om du ev kan byta ut den till någon annan. Att bara ta en i högen så att säga kan faktisk förstöra pumpen.
Skriv svar