Nivåmätare (Kapacitansmätare?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Nivåmätare (Kapacitansmätare?)

Inlägg av Dennis_F »

Jag håller på att bygga en husbuss och har nu beställt vattentankarna till den (1st 250l för färskvatten och 2st 100 liters för svartvatten och gråvatten, allihopa är av svart plast).

Men det skulle ju vara trevligt att kunna se nivåerna i tankarna på en liten display. Och kanske ha nått larm som säger till när skittankarna har nått typ 80% och när färskvattnet kommer under 30% eller nått sånt.

Dock vill jag helst inte ha någon givare som ligger i vattnet p.g.a. elektrolys i färskvattnet och avlagringar i skitvattnet :).
Såg en mätare för nått år sedan som fungerade genom att man klistrade 2st kopparremsor på utsidan av tanken (från botten till toppen) och sedan mätte man kapacitansskillnaden mellan full och tom tank och fick därmed ett mätområde från 0 till 100%. Tyvärr så delade tillverkaren inte med sig av nått schema för mätaren :)

Någon som har några förslag på en sådan krets?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det skulle nog kunna fungera. En kapacitansmätare brukar fungera på så vis att man gör en svängningskrets, exempelvis med en NE555, och låter kapacitansen man mäter styra frekvensen. Då kan man ju ha exempelvis en PIC eller AVR som mäter frekvensen och visar på en display. Tror det är ganska lätt att bygga faktist, dock är det ju lite pilligt att kalibrera in beroende på vilken precision man vill ha.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Det där lät riktigt bra.
Bara att bygga en krets för några kronor till varje tank och sedan ha en enda pic som läser av frekvensen från var och en av kretsarna och visar på displayen.

Om man använder skärmad kabel av vanlig tvantenn typ, tror du man kan ha 6-7m sladd då utan att det går åt helsike? :)
mke
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2006, 20:00:39
Ort: Gbg

Inlägg av mke »

Är det inte bättre att bara flytta displayen dit du vill ha den och ha själva mätkortet vid tanken/tankarna?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Jag skulle ha ett litet kort med oscillator vid varje tank.
Dvs. skicka fyrkantvåg som signal.
Med 5-ledare får du Vcc, GND, S1,S2,S3 i en kabel till mät-kortet/displayen.

Ta t.ex. vanlig 4-par nätverkskabel så får du även tre ledare till en signallampa vid varje påfyllnings resp. avtappnings -ventil (fast det kanske är overkill).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Går det inte också att använda samma princip med svängningskrets men i stället mäta strömförbrukningen som borde ändras med ändrad kapacitans och då få en spänning, om man mäter över en resistor förstås, som kanske är enklare att implementera? Vet dock ej om det är hanterbara nivåer som man kan få ut, men större kapacitans desto större nivåer tycker jag. Har dock ej testat detta i praktiken men tycker att det borde gå principiellt.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Jo rent principiellt så går det men eftersom det rör sig om ganska små kapacitanser (kanske någon nF) så blir laddströmmarna mycket små.

Sen är det väl alltid enklare att mäta frekvens än spänning och frekvensen finns ju där i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En högre frekvens och/eller större ytor, och vice versa, ger större skillnader så det skulle kunna gå att kompensera på det viset om det skulle behövas för att få tillräckliga nivåer. Vet dock ej hur högt man skulle behöva gå men det skulle dock vara roligt att testa någon gång.

Om det är enklare med en spänning eller frekvens är nog till stor del beroende på vad man skall koppla det till skulle jag tro, och båda finns där ändå på ett sätt, men till en mikroprocessor så kan nog kanske en frekvens vara det bästa.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Jo det är sant men man vill ju inte köra för höga frekvenser med tanke på EMC.
Att öka ytan blir nog bara marginellt bättre (fortfarande väldigt låg kapacitans), om det nu inte gäller en hel oljecictern typ dem på oljeraffinaderierna...

Jo om man vill koppla till analoga panelinstrument kanske spänning (eller snarare ström) är att föredra.
Misstänker att det då krävs en mer fintrimmad konstruktion.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag hade skickat en sinus för att minska EMC, jag hade nog testat med att låta "mätkondingen" ingå i svängningskretsen för att få ut en ren frekvens, sannolikt parallellkopplat med en annan konding för att få en lagom variation.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag hittade lite ideér här
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om man då velat använda sig av sinus så hade det kanske gått att använda sig av en coolpit-oscillator eller något sådan enkel princip där man använt "mätkondingen" som kondensatorn i LC delen och tex som Icecap sa med ev en extra konding för att trimma in den eller så. Då borde man kunnat ta ut en ren frekvens direkt från oscillatordelen eller kanske mäta strömmen som denna dragit och använt det på så vis. Vet dock ej om det kunnat blivit tillräckliga skillnader strömmässigt så att man fått ut ett mätresultat av det men frekvensmässigt så borde det kunnat bli tycker jag.
Skriv svar