Hur ändrar jag frekvensen på strömmen/spänningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SnakeDragon

Inlägg av SnakeDragon »

Tack så mycket åter igen för era svar bengt-re och prototypen! :D

Jag skulle vilja be om en dundertjänst. Har någon av er viljan, förmågan och möjligheten att hjälpa oss med att rita ett kopplingsschema över det hela? Ni får gärna också informera om vart man kan införskaffa komponenterna.

Det vi skulle vilja veta är hur vi får likström till en växlande likström/växelström med valfri frekvens emellan 20 KHz till 180 KHz (gärna runt 100 KHz). Uteffekten får gärna vara 12 volt och klara runt 2-4 ampere. Vi har tillgång till AC/DC spänningskub med reglerbar spänning (0 till 30 volt) och som klarar en ström på 5 ampere.

Behöver ni ladda upp bilder kan man göra det på bl.a.:
http://www.geting.se/index.php
http://allyoucanupload.webshots.com/

Tack på förhand! :wink:
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej SnakeDragon.

Du skriver att det är ett Gymnasieprojekt så du borde kunna få lite mer hjälp från läraren.

Skolan bör ha en oscillator/tongenerator som ett "instrument" att låna, likt strömkuben.

Om inte kan ni bygga en med hjälp av några logik grindar (inverterare) motstånd ovh kondensatorer.

Den signalen "förstärks" av de tidigare nämnda MOS-FältEfekt Transistorerna (MOS-FET'arna) till att mata den önskade effekten till spolen.

Jag kommer troligtvis att skissa på ett schem i morgon men någon på forumet som är mer van än jag att konsturera med mosfettar och död-tider får kompletera med komponentvärden och kommentarer.

Edit: Svenskan och stavningen.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej igen SnakeDragon(eller Thomas Jacobson).

Nu har jag hackat ihop ett schema. 8)
Konstruktionen är uteslutande baserad på vad som har föreslagits tidigare i denna tråd. Det vill säga matningen till ett mittuttag på spolen, två MOSFETar som switchar ändarna omväxlande till jord samt en Zenerdiod, kondensator och två dioder som skydd.
Schemat inkluderar en enkel oscillator med en inverterare, ett motstånd och en kondensator. Som inverterare har jag använt en 74xx14, en 5V TTL-krets. Eventuellt är 5V för lite för att driva FETarna effektivt då får ni byta till CMOS-logik och 12-15V istället.

BildKlicka på bilden för större version.

En kort beskrivning.
* IC1a, R1 och C1 utgör tillsammans oscillatorn. Observera att det är nödvändigt med schmittriggeringång för att oscillatorn ska fungera.
* IC1b inverterar signalen från oscillatorn så att ni får två signaler i "motfas".
* IC1c - IC1f får agera drivsteg.
* R2 och R3 ser till att "ingångskapacitansen" i mosfetarna laddas upp långsamt och D1 och D2 att de laddas ur snabbt. På så sätt fördröjs "tillslaget" och en dödtid skapas som skyddar mot kortslutning och onödigt stor strömförbrukning. :)

Exakt vilka mosfettar och dioder ni ska använda och vilka värden övriga komponenter ska ha får någon konstruktör, som är mer van vid mosfettar än vad jag är, tala om.

En viktig sak som inte framgår av schemat är behovet av kondensatorer i matningen, särskilt nära spolen. Men det har beskrivigts tidigare i tråden (och kommer säkert att skrivas om igen). :wink:

Hoppas att jag har hjäpt till lite grand. :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vilket bra forum detta är, otroligt hjälpsamt...vissa här verkar ha en väldigt stor portion tålamod... :)

edit: stvafel
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej SnakeDragon.

Jag kanske är otålig, men du har inte kommenterat eller frågat något på över en vecka.

:?: Hur går det? :?:

Har ni fått låna någon Tongenerator av skolan?
Har ni förstått något av mitt schema?
Har ni fått någon hjälp av läraren?

Eller är orsaken till tystnaden att läraren satt stopp för projektet?

I vilket fall, skriv en "blänkare" så att vi inte tror att något hemskt öde drabbat dig personligen.
SnakeDragon

Inlägg av SnakeDragon »

Hej Fransson

Jag ber om ursäkt att jag inte svarat på länge. Jag och mina projektkompisar har varit mycket upptagna med projektetarbetet och andra uppgifter i skolan. :(

Jag är oerhört tacksam för din fina hjälp med kopplingsschemat! Med komponenter passande till vårt projekt fungerade det perfekt! Vi gjorde ett tiotal olika laborationer och hundratals försök innan vi kom fram till en bra lösning. Genom att ha en viss frekvens, ca 150 KHz, lyckades vi att få resonans i spolen/spolarna och på så sätt öka verkningsgraden på energiöverföringen. Vi hade inte något mittenuttag på spolen utan hade istället två spolar bredvid varandra och utnyttjade lösningen i kopplingschemat på det sättet.

Vår prototyp vi gjort har bara en ineffekt på 2 watt och verkningsgraden är mellan 30 - 40 % beroende på avståndet mellan sändarspolen och mottagarspolen. I dagsläget har vi lyckats med att få en datormus (Logitech MX1000) att laddas trådlöst genom denna teknik. Vi har försökt att få en mobiltelefon att laddas trådlöst men då den kräver 4 watt och vi bara stoppar in 2 watt i energiplattan går det inte att ladda den. Vi ska däremot även försöka få mobiltelefonen att laddas då vi får mindre att göra i skolan.

Vi hade vår projektpresentation i förra veckan och publiken blev verkligen imponerad! De var mycket positiva till projektet och vissa lärare tyckte att det var så bra att de funderar på att skicka oss till utställningen "Unga forskare" i Stockholm (där det är tänkt att vi ska ställa ut vårt projekt). :wink:

Utan din hjälp Fransson hade det varit svårt för oss att bli färdiga i tid. Tack så mycket än en gång! Du har verkligen varit till stor hjälp och det är vi mycket tacksamma för! :D

Ett stort tack till bengt-re och prototypen också! :D

Med vänliga hälsningar
Thomas Jacobson och projektkompisar
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kul med projekt som lyckas, det var en fullt godkänd verkningsgrad ni hade fixat till också. Unga forskare är också kul, var själv med en gång för 30 år sedan, vad tiden går.

Lycka till med fortsatta studier och elektronikpulande.

Prototypen
Skriv svar