Hej.
Har ett problem som drivit mig till vansinne hela dagen.
Har gjort ett program för att läsa av knapptryckningar på port A, RA0-RA5
och detta skickas med rs 232 som ett nummer, där knapp 1 är 1, 2=2, 3=4 osv. Ingångarna är satta till +5V med pull upp motstånd (externa) och genom att jorda ner till 0 fås en insignal. Allt funkar fint i min testbänk, där har jag ca 1m kabel till knapparna. Jag har skrivit kod i C, kompilerat med PICC kompileraren.
Problemet är följande:
I bänk så kommer alla knapptryckningarna ut på serieporten direk när en knapptryckning görs, men i min installation där jag har 6m kabel till knappen, så signalen går genom ca 12m kabel. Allt funkar fint på knapp 1-5 (RA0-RA4) MEN knapp 6 (RA5) får jag signal ut först efter ca 3-4 sekunder!! Detta problem finns endast på RA5. Så nu är frågan vad jag missat, ser i databladet att denna ingång kan användas till A/D omvandlaren, så jag misstänker att den spökar. Har testat att lägga in
"setup_adc (ADC_OFF);" i koden, men det hjälper inte.
Nån som har synpunkter?? Måste ha missat nåt. Har kikat i databladet men inte hittat nån info jag har haft nytta av.
Problem med RA5 16F877
Har forskat lite till och upptäckt att pic:en resetar när jag jordar ner RA5, detta händer bara om jag har en lång kabel mellan RA5 och jord. Om jag jordar ner direkt på kontakten kommer ej felet. Finns det nån reset funktion på RA5 som man måste disabla?
Jag har inte hittat nåt, men kanske kan nån hjälpa mig??
Jag har inte hittat nåt, men kanske kan nån hjälpa mig??