myAVR, 8535:an och AVRStudio
myAVR, 8535:an och AVRStudio
Hej !
Skulle bara vilja fråga om någon känner till programmeraren "myAVR (mySmartUsb) från www.myavr.de och isåfall hur man programmerar en ATMEGA8535 med den ?
Köpte den på eBay; <30, usb och kompatibel enligt utsago med ATMEGA8535 samt AVR910.
Har pillat ihop ett litet "blinka lysdiod" program i AVRStudio, kompilerat och försökt
ladda ner hex coden till IC:n vilket lyckades tillslut genom att köra "Tools"->"Avr Prog..." och
sedan bara "Program".
Tyvärr kan man inte välja ATMEGA8535... Testade med ATMEGA32 och ATMEGA8515
och det blir inga felmeddelanden, ibland funkar det lilla programmet till och med (det verkar
som om minnet korrumperas ibland, typ har jag tur så funkar det).
Så frågan jag skulle vilja ställa är väl; finns det någon krets som är kompatibel (programmerings mässigt då)
eller ska man göra på något annat sätt för att programmera 8535:an på rätt sätt ?
Tackar på förhand
/Ludde
Skulle bara vilja fråga om någon känner till programmeraren "myAVR (mySmartUsb) från www.myavr.de och isåfall hur man programmerar en ATMEGA8535 med den ?
Köpte den på eBay; <30, usb och kompatibel enligt utsago med ATMEGA8535 samt AVR910.
Har pillat ihop ett litet "blinka lysdiod" program i AVRStudio, kompilerat och försökt
ladda ner hex coden till IC:n vilket lyckades tillslut genom att köra "Tools"->"Avr Prog..." och
sedan bara "Program".
Tyvärr kan man inte välja ATMEGA8535... Testade med ATMEGA32 och ATMEGA8515
och det blir inga felmeddelanden, ibland funkar det lilla programmet till och med (det verkar
som om minnet korrumperas ibland, typ har jag tur så funkar det).
Så frågan jag skulle vilja ställa är väl; finns det någon krets som är kompatibel (programmerings mässigt då)
eller ska man göra på något annat sätt för att programmera 8535:an på rätt sätt ?
Tackar på förhand
/Ludde
Jag känner inte till den (mer än att jag tittade på databladet för den just nyss!).
Det verkar som om USB anslutningen görs via en USB/UART krets. Det skulle nog innebära att de troligtvis kör ett protokoll som är kompatibelt med STK500.
När du gör "AVR prog..." -> Connect, vad väljer du för "platform" och "port"?
Sedan är det konstigt att du inte kan välja ATMEGA8535 i listan. Finns tydligt med i min AVR Studio (precis under ATMEGA8515).
När du har programmeringsdialogen uppe kan du gå in på tabben "Advanced" och läsa signaturen på kretsen. Varje krets-typ ska ha en egen signatur.
Att ditt program bara funkar då och då behöver inte bara vara programmeraren som misslyckas. Hur ser ditt target ut hårdvarumässigt? Är det något uppkopplat på ett labbkort?
Det verkar som om USB anslutningen görs via en USB/UART krets. Det skulle nog innebära att de troligtvis kör ett protokoll som är kompatibelt med STK500.
När du gör "AVR prog..." -> Connect, vad väljer du för "platform" och "port"?
Sedan är det konstigt att du inte kan välja ATMEGA8535 i listan. Finns tydligt med i min AVR Studio (precis under ATMEGA8515).
När du har programmeringsdialogen uppe kan du gå in på tabben "Advanced" och läsa signaturen på kretsen. Varje krets-typ ska ha en egen signatur.
Att ditt program bara funkar då och då behöver inte bara vara programmeraren som misslyckas. Hur ser ditt target ut hårdvarumässigt? Är det något uppkopplat på ett labbkort?
Devicet jag kan välja innehåller ju inte 8535:an så jag testade lite olika...
För uarten så installerar man en slags driver (är inte så bra på tyska tyvärr ^^) så det går nog därigenom.
Signaturen är :1E 93 08 och jag kan välja programmerings spänning och
lite olika "modes" men fortfarande ingen ATMEGA8535...
AT90S8535 finns dock men även om des skulle funka så vågar jag nog
inte programmera om fusebitar eller annat avancerat...
Är STK500 som myAVR:en "AVR910" kompatibel ?
/Ludde
För uarten så installerar man en slags driver (är inte så bra på tyska tyvärr ^^) så det går nog därigenom.
Signaturen är :1E 93 08 och jag kan välja programmerings spänning och
lite olika "modes" men fortfarande ingen ATMEGA8535...
AT90S8535 finns dock men även om des skulle funka så vågar jag nog
inte programmera om fusebitar eller annat avancerat...
Är STK500 som myAVR:en "AVR910" kompatibel ?
/Ludde
Har undersökt saken lite närmare... Nej STK500 kör inte med AVR910 protokollet. Har inte tittat närmare på vad som skiljer, men protokollen bör vara ganska snarlika.
Att du inte hittar ATMEGA8535 kan eventuellt bero på att du saknar filen atmega8535.xml under mappen "Partdescriptionfiles" i din AVR Studio installation. Kan du se om den finns där?
Att du inte hittar ATMEGA8535 kan eventuellt bero på att du saknar filen atmega8535.xml under mappen "Partdescriptionfiles" i din AVR Studio installation. Kan du se om den finns där?
Har du avkopplat matningen med lämpliga kondingar? Kan annars orsaka lite slumpmässiga fel...
Att AVR Studio inte hittar ATmega8535 är en gåta. Jag kör visserligen en senare build (498) men är nästan säker på att den fanns även innan jag uppgraderade...
Fast uppgradera skadar ju aldrig (nästan i alla fall!)...
Att AVR Studio inte hittar ATmega8535 är en gåta. Jag kör visserligen en senare build (498) men är nästan säker på att den fanns även innan jag uppgraderade...
Fast uppgradera skadar ju aldrig (nästan i alla fall!)...
Att AvrStudio inte "hittar" beror på att programeranen inte anger att kretsens stöds, vilket gör att den inte kommer upp i listan...
Testa att uppgradera programeranen. Firmware für USB-Programmer Version 2.2
Testa att uppgradera programeranen. Firmware für USB-Programmer Version 2.2
Har försökt utan extra matning samt med batterier, och den programmerar snabbt och bra (har inte fortsatt att kolla problemen
med koden, har en version som fungerar som jag testar med).
Tyvärr så finns inte ATMega8535:n i listan fastän jag har uppgraderat programmeraren (tack för länken, min
tyska skulle aldrig låtit mej hitta den !) och ominstallerat AVRStudio (underligt nog så är det fortfarende build 460).
Dock så verkar det som om den förväljer ATMega32 när jag klickar på "Tools"->"Avr Prog..."
i AVRStudio, och den hittar signaturen på chippet, kanske är Atmega32 samma
som Atmega8535 programmeringsmässig sätt (förutom ram storlek) ?
Har också försökt med andra val (typ AT901200 och tiny versioner) och
det verkar som antingen så är alla kompatibla med Atmega8535:an (vilket inte verkar troligt) eller så
väljer kanske programmeraren själv rätt krets ?
Bäst vore kanske att få tag på ett par kompatibla kretsar (typ ATMega32 dip & ett par tiny dip som passar labbplattan) och få problemet
ur värden på det viset, jag använder 8535:an för att det är den enda dom säljer i elektronik affären där jag bor och jag har inte hittat
någon trevlig (med shipping <20-30) site som säljer AVR, förslag mottages tacksamt !
/Ludde
med koden, har en version som fungerar som jag testar med).
Tyvärr så finns inte ATMega8535:n i listan fastän jag har uppgraderat programmeraren (tack för länken, min
tyska skulle aldrig låtit mej hitta den !) och ominstallerat AVRStudio (underligt nog så är det fortfarende build 460).
Dock så verkar det som om den förväljer ATMega32 när jag klickar på "Tools"->"Avr Prog..."
i AVRStudio, och den hittar signaturen på chippet, kanske är Atmega32 samma
som Atmega8535 programmeringsmässig sätt (förutom ram storlek) ?
Har också försökt med andra val (typ AT901200 och tiny versioner) och
det verkar som antingen så är alla kompatibla med Atmega8535:an (vilket inte verkar troligt) eller så
väljer kanske programmeraren själv rätt krets ?
Bäst vore kanske att få tag på ett par kompatibla kretsar (typ ATMega32 dip & ett par tiny dip som passar labbplattan) och få problemet
ur värden på det viset, jag använder 8535:an för att det är den enda dom säljer i elektronik affären där jag bor och jag har inte hittat
någon trevlig (med shipping <20-30) site som säljer AVR, förslag mottages tacksamt !
/Ludde
-
- EF Sponsor
När det gäller AVR-studio kan det ibland hjälpa att avinstallera allt och börja om från början. Glöm inte att installera servicepack också.
Jag vet inte vad ditt problem kan bero på men med tanke på att 8535 är gammal kanske det är lika bra att välja något annat. Atmega88 är billig och modern (du måste förstås kolla att programmeraren stödjer denna).
Elfa och SWCAB säljer Atmel-kretsar.
http://www.swcab.nu/cgi-bin/store/commerce.cgi
http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?lang= ... 14&1901826
Jag vet inte vad ditt problem kan bero på men med tanke på att 8535 är gammal kanske det är lika bra att välja något annat. Atmega88 är billig och modern (du måste förstås kolla att programmeraren stödjer denna).
Elfa och SWCAB säljer Atmel-kretsar.
http://www.swcab.nu/cgi-bin/store/commerce.cgi
http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?lang= ... 14&1901826